קונים באינטרנט ומגלים שברירת המחדל במשלוח או בקנייה כבר מסומנת מראש? בקרוב זה יהיה לא חוקי: הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עו"ד מיכאל אטלן, פרסם הנחיה נגד העלאת המכירות באתרי אינטרנט, באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות. לפי ההנחיה, הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנת.
הממונה הנחה את חוקרי הרשות להתייחס לשימוש בברירת מחדל לעניין עשיית עסקה (בין אם לגבי העסקה העיקרית ובין אם לגבי עסקה נוספת לעסקה העיקרית) כהפרה של סעיף 3(ב)(8) לחוק - אספקת נכס או שירות בתשלום ללא בקשה מפורשת של הצרכן ולבצע אכיפה בהתאם. ההנחיה תיכנס לתוקף בעוד כחודש וחצי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
לדוגמא בחלק מהאתרים מסומנת ברירת מחדל כגון: אני מוכן לקבל דברי פרסומת לכתובת המייל שלי, או: שליח מהיר עד הבית בתוספת תשלום. זאת בעוד שיש אופציה נוספת שאינה מסומנת אך יכולה להיות מסומנת אקטיבית על-ידי הצרכן ובכך להחליף את ברירת המחדל - לא לשלוח דברי פרסומת או שליחות עד הבית בחינם. עוד דוגמאות: שמור את שם המשתמש והסיסמא שלי, שמור את פרטי האשראי שלי, שימוש במטבע מקומי כברירת מחדל למרות שהוא מייקר את העסקה והוספת אביזרים למוצר חשמלי שפועל היטב גם בלעדיהם. יחד עם זאת גם הצגת פריטים חדשים או יקרים בראש העמוד משפיעה על צרכנים באופן דומה לברירת מחדל וגם הצגה של פריט מסוים על-ידי מוכר בחנות רהיטים או מוצרי חשמל יש לה השפעה שיווקית דומה וקשה לאכוף או למנוע זאת.
מהרשות נמסר כי: "במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם ובכך נותנים את הסכמתם לחיובים שונים מבלי להיות מודעים לכך, דבר המהווה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. לכן הרשות רואה בהצעות ברירות המחדל עידוד התנהגות רכישה ולעיתים גם רכישה בהיסח הדעת, באופן העלול לפגוע מהותית בחופש הבחירה של הצרכן כמשמעותו בסעיף 3 לחוק הגנת הצרכן (השפעה בלתי הוגנת).
"לפיכך, עמדת הרשות היא כי שימוש בברירת מחדל במסגרת הצעה/התקשרות בעסקה, מפרה את סעיף 3 לחוק מכיוון שהטית ברירת המחדל, המעודדת רכישה, פוגעת משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן אם להתקשר בעסקה. כאמור, הטיית ברירת המחדל משמעותה שהצרכן נוטה לבחור בהחלטה שנבחרה עבורו. על כן סימון העוסק במסגרת אפשרויות בחירה, בחירה של רכישה במסגרת תנאי ההתקשרות, פוגעת מהותית בחופש ההתקשרות של הצרכן ולא ניתן להסיק מאי שינוי אקטיבי של הסימון על ידי הצרכן (Opt-out), כהסכמה או בקשה שלו לרכישה".
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "מחקרים ומיידעים אודות שימוש עוסקים בפרקטיקת ברירת מחדל, בארץ ובעולם, מראים שזו טכניקת שיווק נפוצה המסייעת להם להעלות את נתוני המכירות על בסיס הסכמה שלא מדעת של הצרכן. אני נחוש להילחם בתופעה זו ולמנוע מעוסקים להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים באמצעות סימון מראש (ברירת מחדל) בתהליך הרכישה של המוצר או השירות. הרשות ממשיכה ופועלת למען יצירת סביבה צרכנית בטוחה ומוגנת עבור הצרכנים".