בלבול בהנחיות? פקח מטעם עיריית ראש העין הגיע היום (שלישי) לאתר בנייה של חברת רייסדור בעיר ודרש לפנות את כל העובדים הערבים הישראלים מהמקום, ולהשאיר רק את העובדים הזרים והיהודים.
"ראש העיר נתן הנחיה לעצור את העבודה. אין ערביי ישראל בתוך אתרי העבודה, נקודה. יהודים ישראלים, עובדים זרים, להוציא את ערביי ישראל מהמקום. זה מה יש", אמר הפקח שמצולם בסרטון.
ראש העיר שלום בן משה התייחס למקרה בעמוד הפייסבוק של העירייה והכחיש שיש הנחיה כזאת: "מבחינת העבודה והפועלים, אין כל הבחנה בין פועל ערבי ליהודי, ואין כל אפליה. פועלים ערבים באתרי הבנייה ובכלל בארץ הם פועלים כמו הפועלים היהודים. וכל אמירה כזאת לא מקובלת עליי ולא חלק מתפיסת העולם שלי. לכן אני מסתייג מכל אמירה שבה מפלים פועלים ערבים".
"אני מבקש מערביי ישראל, השכנים שלנו מכפר קאסם ואחרים, אל תיגררו לשום דבר ואל תפרשו שום פרשנות אחרת. מה שאמרתי זה מה שאני מאמין. חברי בכפר קאסם יודעים את עמדתי. עובדים אצלנו בעיר טובים מבני כפר קאסם והסביבה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)

"כולנו חייבים להבין את צרכי הביטחון שהם במקום הראשון ולכן יש צורך לסגור אזורים מסוימים, ואנחנו כחברה מבינים את זה, גם אם זה יימשך לאורך זמן כי היום הביטחון, האבל וההתמודדות הם צורך של כולנו", אמר יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלי חברת רייסדור. "אבל כאן אנחנו מדברים על מקרה מאוד חריג, בא מפקח ומוציא ערבים ישראלים, בעלי תעודת זהות כחולה, כולל מנהלי עבודה האחראים על בטיחות העובדים. אין שאלה לגבי פועלים מעזה, מג'נין, אבל ערבי מלוד או עפולה יכול לעבוד בסופר פארם, להיות נהג אוטובוס או אח בבית חולים, אבל לא באתר בנייה?".
עוד אמר רייסנר: "המלחמה הזאת הולכת ומכבידה על ענף הנדל"ן. הבנקים מבינים את המצב והורידו רגל מהגז נגד הקבלנים בתקופה הזאת. זה לא אירוע של ענף הבנייה, זה של כל עם ישראל, גם ענף ההייטק, החקלאות, אולמות וקניונים - גם הם סובלים, כולנו יחד בתוך האירוע אך לא צריך להעמיס על כולנו עוד בעיות על הדרך. אנחנו בתחילת הדרך לריפוי ותיקון, הקבלנים הם חלק מעם ישראל.

"מציאות קשה ביותר"

כזכור, לאחר מתקפת הטרור הרצחנית על יישובי עוטף עזה והכרזת המלחמה של ישראל בחמאס, הרבה מאוד ראשי רשויות הודיעו על סגירת אתרי בנייה בשטחם מהסיבה הפשוטה שהרבה מאוד פועלים באותם אתרים הם פלסטינים שמגיעים מהשטחים. אתמול, רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, כבר קרא לקבלנים לחזור לעבודה שוטפת באתרי הבנייה, זאת אחרי שהם הביעו חשש מפני קריסת הענף.
בהודעת משרד השיכון נכתב כי "חוסן המדינה מחייב כי גם פעילות המשק תימשך כסדרה, ככל הניתן. לפיכך, רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון קורא לחידוש הפעילות באתרי הבנייה, לשם שימור הפעילות במשק באופן רציף, בהתאם להנחיות פיקוד העורף".
ישנם מספר אתרי בנייה פתוחים ברשויות מקומיות באזור צפון הארץ, בין היתר ביישובים טבריה, נוף הגליל, מגדל העמק ועפולה, שם לא חל איסור עבודה, אך יש בקשה מהקבלנים להמתין מספר ימים בטרם החזרה לעבודה.
בן משה הוסיף בעניין הזה: "לגופו של עניין, בגלל המציאות בה אנחנו נמצאים, אנחנו לא מחדשים את העבודה. אשר על כן אתרי הבנייה בעיר יהיו סגורים עד יום חמישי הקרוב. אני מבין את הדרישה של הקבלנים, המחויבות שיש להם כלפי בעלי הדירות. מנגד אנחנו נמצאים במציאות לא נורמלית וקשה ביותר".
בחלק מהיישובים שבהם אתרי בנייה פעילים בוצעו בשבוע שעבר מעצרים של שוהים בלתי חוקיים, למשל בבת ים ובהרצליה. ברשתות החברתיות העלו תושבים ביישובים שבהם בדרך כלל יש אתרי בנייה פעילים וכן תושבים שמתגוררים בבניינים בהליכי התחדשות עירונית חשש מפני הימצאות שוהים בלתי חוקיים באזור מגוריהם וכן מפני הגעת פועלי בניין.
החשש בענף הנדל"ן הוא שאם יעצרו לחלוטין העבודות באתרי הבנייה לתקופה ארוכה, וככל שיהיו חסרים פועלי בניין, הדבר יוביל לקריסה של חברות ביצוע בענף ולעיכובים נוספים בהתחלות הבנייה של דירות חדשות, שגם כך מצויות בירידה, ובעקבות זאת המחסור החמור בהיצע יחידות דיור ימשיך להעמיק, מה שיוביל בהכרח לעליות מחירים. נזכיר כי אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) כי מדד מחירי הדיור לחודשים יולי-אוגוסט ירד ב-0.4% לעומת החודשיים שקדמו להם והעלייה השנתית נבלמה ל-0.8%, באופן שהחזיר את המחירים לרמתם מהשנה שעברה.