הכנסת אישרה היום (ד') סופית בקריאה שנייה ושלישית את הארכת הוראת השעה להטבת המס להורים עובדים לילדים בגילאי 6 עד 12. במקביל אושרה הגדלת מענק העבודה (מס הכנסה שלילי). החוק מאריך את תקופת הוראת השעה המעניקה נקודת זיכוי אחת נוספת לכל הורה עבור ילדיו שמלאו להם 6 שנים לפחות אך טרם מלאו להם 13 שנים בשנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: AP)
נזכיר, כי הוראת השעה לזכאות בנקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגיל 6 עד 12 הסתיימה בחודש פברואר, אך הארכתה התעכבה בשל התעסקות יתר של הכנסת בחקיקת המהפכה המשפטית ובהעברת חוקים ממשלתיים אחרים. כעת, למעשה, לאחר שההורים לא קיבלו את ההטבה במשכורת של חודש מרץ בגלל העיכוב בחקיקה, הם יקבלו במשכורת של חודש אפריל שתשולם בתחילת מאי גם רטרואקטיבית על מרץ.
בדברי ההסבר שיצאו מהוועדה צוין כי בשל הצורך במציאת מקור תקציבי ליישום הוראת החוק, החוק ייכנס לתוקף רק לאחר כניסתו לתוקף של חוק התקציב לשנת 2023-2024. אולם, מרשות המיסים נמסר כי החוק ייכנס לתוקף באופן מיידי כבר במשכורת הקרובה (כולל התשלום רטרואקטיבית על מרץ), והוא יימשך עד סוף 2023 בתנאי שהתקציב יעבור.
לאורך שנת 2022, הורים לילדים בגילאים 6-12 היו זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס, מכוח הוראת שעה שתוקפה הוארך כאמור עד סוף פברואר 2023, בעקבות הקדמת הבחירות. הצעת החוק שאושרה היום מאריכה כאמור את תוקף ההטבה עד סוף שנת 2023, אולם נקבע בה כי אם עד 1 ביוני 2023 לא תאשר הכנסת תקציב מדינה חדש, יפוג תוקפה של ההטבה בסוף חודש מאי 2023.
החקיקה שאושרה קובעת כי הורים לילדים שמלאו להם 6 שנים לפחות במהלך שנת המס 2023 אך לא מלאו להם 13 שנים במהלך שנת מס זו ייהנו מנקודת זיכוי נוספת במס. אישורה יביא למצב שבו אישה תהיה זכאית ל-2 נקודות זיכוי במס בגין כל ילד בגילאים אלה וגבר יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת. הורה במשפחה חד הורית, שהילדים בחזקתו ומקבל את קצבת הילדים מביטוח לאומי, יהיה זכאי ל-2 נקודות זיכוי בגין כל ילד בגילאים האמורים והורה אשר הילדים אינם בחזקתו יהיה זכאי לנקודת זיכוי אחת לכל ילד בגילאים אלה.
שווי נקודת זיכוי במס בשנת 2023 הוא 2,820 שקל בשנה ומשמעותה של כל נקודה היא הפחתה של 235 שקל מחבות המס החודשית של מי שזכאי לה.
שכירים שעובדים במקום עבודה אחד אינם נדרשים לבצע כל פעולה על מנת לממש את ההטבה. עצמאים, וכל שאר החייבים בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה, ייהנו מההטבה כחלק מחישוב המס השנתי לאחר הגשת הדוח.
כמו כן תפעל רשות המיסים לתקן באופן יזום תיאומי מס שהוגשו במהלך חודש מרץ, לפני כניסתה של החקיקה לתוקף, על מנת שהורים שערכו תיאום מס לפני שהוארך תוקף ההטבה יקבלו את נקודות הזיכוי מבלי להידרש לתיאום מס חדש. רשות המיסים תוציא בימים הקרובים הנחיות לציבור המעסיקים בנוגע למימוש ההטבה.
יצוין כי במקביל, מקדמת הממשלה הצעת חוק המעניקה נקודת זיכוי נוספת להורים לילדים בגילאים 17-6 משנת 2024 ואילך, ומשווה את מענק העבודה של אבות לזה של אימהות החל משנת המענק 2024.