יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן, דרש היום (ג') שמשרד האוצר יממן את כל העלייה בתעריף החשמל, שהתייקר בתחילת החודש ב-8.2%, ומחר יופחת ב-1.5% בלבד - בניגוד להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו שההתייקרות תסתכם רק ב-2.5% - כ-70% בלבד משיעור ההתייקרות הראשונית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במהלך הדיון בנושא יוקר המחיה במשק הוסבר כי מחיר החשמל עלה בגלל השימוש בפחם וכי יש צעדים, כמו מכירת תחנת אשכול, שצפויים להביא בקרוב להפחתת התעריף. לנוכח זאת, דרש היו"ר ביטן מהאוצר לממן בשלב זה את מלוא העלייה של כ-6.7% בתעריף, כשהמקור התקציבי יכול להיות המיסוי על המכוניות החשמליות ומכירת תחנת אשכול. הוא ביקש התייחסות של האוצר תוך שבועיים ואמר כי יקבע דיון המשך.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי אסף חן)
נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, החוקר נועם בוטוש, התייחס לרפורמה במשק החשמל וציין כי הדברים המשפיעים על התעריף, בין היתר, הם עיכוב בסגירת היחידות הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין ומעבר לגז טבעי, שלפי האומדן השפעתה על התעריף היא כ-640 מיליון שקל וכ-2.6% בתעריף. בנוסף, השימוש בפחם, ככל שהוא יישאר כפי שהיה יעלה 837 מיליון שקל וזה כ-2.7% מהתעריף. עוד ציין בוטש כי יש משמעות גם לעיכוב במכירת תחנת אשכול.
היו"ר ביטן שאל למה האוצר לא משלם את ההפרש עד שהמחיר יירד ונציג האוצר, יונתן פלורסהיים, השיב כי משק החשמל הוא סגור ולא נכנס אליו תקציב מדינה. היו"ר ביטן הגיב: "אז הגיע הזמן שייכנס".
ח"כ אורית פרקש הכהן אמרה כי האוצר נהנה מעליית מחיר הפחם וגובה מס שהוא לא תכנן לגבות. לכן, הציעה כי במקרים כאלה ברגע שהגבייה תעלה מעל התחזית יהיה מנגנון של פטור אוטומטי מהמס, שכן קופת המדינה לא נפגעה והציבור לא צריך לשאת בתשלומי המס העודפים האלה.
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, ביקש התייחסות גם לתוכניות הפיתוח שהחברה צריכה לבצע, ואמר כי הרפורמה לא לקחה אותם בחשבון ולכן נדרשת תוספת כוח אדם לחברה. פלורסהיים השיב לו כי יותר נכון שהאוצר וחברת החשמל יילבנו את הנושא ביניהם.
יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, אמר כי העיכוב במכירת תחנת אשכול נבע מבעיות מול המשרד להגנת הסביבה שנפתרו, והוסיף כי היום יצא שימוע חדש לתחנה. "אנחנו מצפים שבמרץ ואפריל יהיו תוצאות וזה יאפשר להוריד את התעריף", ציין שביט. היו"ר ביטן אמר כי אם זה המצב, האוצר יכול לתת מימון ביניים לכל העלייה הנוכחית ולהחזיר את הכסף לקופת המדינה לאחר המכירה.