רשות החשמל הודיעה היום (ד') כי תעריף החשמל, שעלה ב-8.2% בינואר, יופחת ב-1.5% מפברואר - כך שהעלייה תעמוד על 6.7%. זאת, לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם השבוע על צווים להארכת תוקפה של הפחתת המס על הפחם. יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שערך סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובה הצהירו על תוכנית כלכלית למלחמה ביוקר המחיה, ההבטחה הייתה כי ההתייקרות תצומצם ל-2.5%, ונכון לעכשיו עדיין לא נעשו צעדים נוספים בנושא.
"התחייבנו ומקיימים - המאבק ביוקר המחייה הוא בכל החזיתות", אמר סמוטריץ' השבוע לאחר החתימה על הצו. "מאז שנכנסתי למשרד האוצר אני משקיע לילות כימים בלמידה ובהעמקה. הצעדים הראשונים למיתון העלייה בחשמל, במים ובארנונה כבר בביצוע, ובד בבד אנחנו עובדים על תקציב אחראי ומוטה צמיחה ותשתיות עם בשורות מאוד משמעותיות לאזרחי ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
מס הבלו החל בקניית פחם הופחת לפני כשנה כדי למתן את העלייה הראשונה במחיר החשמל בשנה שעברה מ-5.7% ל-3.4%, תוקף אותה הוראת השעה היה עד ה-12 בפברואר 2023, וכעת הצו חדש הורה על המשך ההפחתה. נזכיר כי באוגוסט האחרון כבר התייקר החשמל ביותר מ-8%.
הפסד הכנסות המדינה ממסים בשל צו זה וצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין צפוי לעמוד על 440 מיליון שקל, וכמו בצו שפורסם לפני שבועיים לביטול המס כעל החד פעמי דרך מימון הפסד הכנסות המדינה בשל צו זה תעשה באמצעות הפחתת שיעור הפרשת המס לקרן תשלום פיצויים בעד נזקי מלחמה ובצורת.
הייקור המשמעותי בפעם השנייה תוך זמן כה קצר נבע מכך שחברת החשמל משתמשת עדיין, וכך תעשה גם בשלוש השנים הבאות, בפחם שהתייקר. השימוש הוא בשיעור של 23% מייצור החשמל. מרשות החשמל נמסר כי "כידוע, עלות הפחם הגבוהה בעולם הובילה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022. גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.
"על מנת לאזן בין הצורך לשמירה על יציבות פיננסית של משק החשמל לבין מיתון ההשפעה על הצרכנים במשק, החליטה הרשות על פריסת החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים. זאת על בסיס הנחה זהירה כי בשלוש השנים הקרובות יופחת השימוש ברוב המכריע של הפחם בייצור חשמל למשק הישראלי על אף העלייה בתעריף, מחירי החשמל בישראל נמצאים מתחת לממוצע בעולם".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה להחלטה: "אנו דורשים ומצפים מהממשלה לעשות את הנדרש, כך שעד ה-1 למרץ תקויים ההבטחה במלואה ויופחת תעריף החשמל. זאת במיוחד לאור העובדה כי ההחלטה על הפחתת התעריף לא דורשת סבסוד מתקציב המדינה, אלא רק הכרה בירידת מחיר הפחם, הקלות רגולטוריות של המשרד להגנת הסביבה והתייעלות בחברת החשמל. גם אם רשות החשמל תגיע למסקנה שנדרש מימון מסויים בכדי להפחית את התעריף, על המדינה לספק אותו ולעמוד בהבטחתה.
"כמו כן על הממשלה לזכור, כי אם היא רוצה לבלום את האינפלציה, עליה להפחית באופן מיידי את התעריף ב-70% לפחות, גם למשקי בית וגם לעסקים, ואנו מצפים גם לביטול ההתייקרויות בתעריפי המים והארנונה".