בהצעת חוק שהונחה אתמול (ראשון) על שולחן הכנסת על ידי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), וח"כ ינון אזולאי (ש"ס), מוצע תיקון לבחוק הבנקאות, לפיו הפער הריבית שגובה בנק מלקוחותיו על הלוואה לריבית שהבנק משלם עבור פיקדונות לא יפחת מ-50%. החישוב יהיה לפי הריבית הממוצעת על הלוואות של התאגיד הבנקאי ללקוחותיו, באותו מסלול ריבית והצמדה ולאותה תקופת זמן, שהבנק נותן בפועל באותו שבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

2 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
חברי הכנסת מסבירים את הצעת החוק בכך שכיום הבנקים מעניקים ריביות נמוכות במיוחד למפקידים ולחוסכים בפיקדונות שקליים, לעומת העלאת הריביות עבור הלוואות בשיעור ניכר.
לפי הנתונים האחרונים של בנק ישראל, הריבית הממוצעת בפקדונות לתקופה של 1-2 שנים יותר מכפולה לעומת הפיקדונות של עד 3 חודשים, והיא עמדה בממוצע בדצמבר על 3.32%. הריבית הממוצעת בהלוואות שניתנו בחודש שעבר כבר הגיעה ל-8.2% לעומת 8% בחודש נובמבר. המשמעות היא שישנן הלוואות רבות שהריבית בהן היא כבר דו ספרתית.
2 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ משה גפני וח"כ ינון אזולאי
(צילום: שלו שלום)
הח"כים גפני ואזולאי מציינים, כי מטרת החוק היא "להבטיח כי העלייה בריבית בנק ישראל תתבטא גם בעליית הריבית שהבנקים משלמים על פיקדונות הציבור, או לחילופין לא תגולגל במלואה לריבית על ההלוואות לציבור".
לדבריהם, "הצורך באסדרה זועק על רקע הריבית העולה המאפשרת לבנקים לגרוף רווחי אשראי בהיקף של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, ללא סיכון, תוך ניצול תנאי שוק לא תחרותיים המותירים את לקוחותיהם במצב של 'שבי'".
הח"כים טוענים כי "הימנעותם של הבנקים מהעלאת ריבית על פיקדונות הציבור על אף העלייה בריבית בנק ישראל שיוצרת עלייה בריבית על ההלוואות, עולה כדי התנהלות בנקאית שאינה תקינה ואינה ראויה".
לדברי גפני ואזולאי, "הבנקים מנצלים את היעדר התחרות, חוסר השקיפות ופערי המידע שבינם לבין הלקוחות במטרה לגרוף רווחים חריגים על חשבון הציבור".
עוד מצוין בדברי ההסבר לחוק, כי הבנקים השיגו עם תחילת העלאת הריבית על ידי בנק ישראל במחצית הראשונה של 2022 תשואה דו ספרתית על ההון שעמדה על רמה ממוצעת של 15.8%, הגבוהה ביותר מזה 15 שנה, כאשר רווחיות זו גבוהה באופן חריג גם בהשואה לבנקים במדינות אירופה, שם התשואה הממוצעת על ההון עומדת רק על 7.3%.
מבנק ישראל טרם נמסרה התייחסות להצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת.