החשש ממיתון באירופה גורם היום (ד') להמשך היחלשות האירו מול מטבעות רבים בעולם ובעיקר מול הדולר אך גם מול השקל. יחד עם זאת, מסרים חיוביים מצד שרי אוצר באחדות ממדינות היבשת גורמות לבורסות העיקריות להתאושש.
גם בבריטניה ששר האוצר שלה התפטר אתמול מורגשת התאוששות בבורסה והליש"ט לא נחלשת מול הדולר. בכל מקרה, הפערים בין הדולר לבין האירו הצטמצמו היום עוד לכ-2% בלבד. שער הרובל הרוסי צנח היום ב-16% מול הדולר והוא שווה 0.05 שקלים.
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
דולר ואירו
(צילום: Shutterstock)
בישראל הזעזועים בשווקי המטבע בעולם גורמים היום להמשך המגמה של היחלשות האירו מול השקל בכ-0.85% לשער של 3.59 שקלים ובכך ירד שוב שער המטבע האירופי אחרי שלושה שבועות מתחת לרף 3.60 שקל.
הדולר יורד היום בעוד עשירית האחוז ל-3.515 שקלים, לאחר שגם אתמול נחלש מעט מול השקל, בעקבות ההודעה על העלאת הריבית הבסיסית של בנק ישראל מחר (ה') בישראל בחצי אחוז ל-1.25%. ריבית הפריים תעלה ממחר ל-2.75% בשל כך.
הנתונים על אינפלציה גבוהה של 8.6% בממוצע בארצות הגוש המוניטרי האירופי ושל 9.1% בבריטניה, לצד נתונים חמורים של המשק בעיקר בגרמניה המעידים על סכנה מוחשית להאטה משמעותית בפעילות המשק ויתכן שגם על תחילת מיתון הן שמחלישים כעת את האירו מול הדולר.
מחירי הנפט שירדו אתמול (ג') אל מתחת ל-100 דולר לחבית שבו וטיפסו בצהרים ל-101 דולר אך הם עדיין נמוכים בכ-10% מהמחיר שקבע את מחיר הדלק בישראל לחודש יולי. אם המחירים ימשיכו להיות כה נמוכים החודש והדולר לא יתחזק בישראל יתכן שלראשונה השנה יירד מחיר הדלק בישראל ב-1 באוגוסט כאשר ממילא המס על הדלק יפחת ב-10 באוגוסט בעוד חצי שקל ובסך הכל בשקל שלם עד ל-15 בנובמבר השנה.