המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה היום (ג') בתוכנית לחיזוק וחידוש מבנים תמ"א 38 ואישרה ברוב קולות את הארכתה בשנה, עד להשלמת חקיקת "חלופת שקד". 22 הצביעו בעד ו-5 התנגדו, ביניהם מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שהציגה את עמדה בפני הוועדה וטענה כי מדובר בתוכנית לא רלוונטית: "מי שחושב שתמ"א 38 תוריד את מחירי הדירות, מטעה את הציבור", אמרה.
"התמ"א לא רלוונטית, ישראל משקיעה מיליארדים בתשתיות, בתחבורה ציבורית, אז ליד תחנה של מטרו נעשה תמ"א 38? אנחנו רוצים לתת הרבה יותר. התמ"א גוססת ובכל מקרה היא כבר פאסה", הוסיפה זילבר. מי שהיה בעד הארכת התוכנית הוא עו"ד שלומי הייזלר, יו"ר מטה התכנון הלאומי, בהתאם לעמדה של שרת הפנים איילת שקד. אליו הצטרפו באופן מפתיע גם נציגי הרשויות המקומיות שבעבר התבטאו נגד התכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חוסר הערכות בעורף: העדר ממ"דים ועיכובים בתכנית תמ"א 38
חוסר הערכות בעורף: העדר ממ"דים ועיכובים בתכנית תמ"א 38
תמ"א 38
(צילום: משי בן עמי)
חיזקה את דבריה של זילבר יעל סלומון, מתכננת פרויקט המטרו במינהל התכנון, שהציגה בדיון שקף שמראה שתמ"א 38 מסכלת את תוכניות בנייה עתידיות בסביבת תחנות המטרו, זאת במסגרת תמ"א 70 שמדברת על עוצמות בנייה משמעויות בסביבת תחנות המטרו.
דלית זילברמנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילברצילום: ענבל מרמרי
כזכור, בשנת 2019 החליטה המועצה הארצית על ביטול תמ"א 38 בחודש אוקטובר 2022. המועצה קיבלה את החלטה, בין היתר, לאור הכשלים שעלו לאורך השנים בתוכנית שלא כללה התייחסות למכלול העירוני ולחידוש המרקם העירוני. במקביל, החליטה שרת הפנים שקד על קידום חלופה לתוכנית אשר קודמה במוסדות התכנון ואושרה בקריאה ראשונה בכנסת וסיימה את הליך ההכנה לקריאה שניה ושלישית, אולם עדיין לא אושרה סופית. לטענת השרה החלופה נותנת פתרון לבעיות העיקריות של תמ"א 38 ואף מביאה בשורה של ממש כאשר היא צפויה להכביר לראשונה הוראה הקובעת שהתכנית תשמש גם היתר הבנייה, ובכך תחסוך למעשה את כל שלב הוצאת ההיתר.
בהתאם להליך החקיקה המתקדם והצפי הקרוב לסיום הליכי החקיקה והתקנות הנוגעות לחלופה, ולאחר שבחנה את מכלול השיקולים הנוגעים לעניין ובכלל זה הצורך ברציפות תכנונית, זאת במיוחד על רקע משבר הדיור הקיים, החליטה המועצה על הארכת בת שנה לתוקפה של התוכנית, כך שזו תישאר בתוקף עד לחודש אוקטובר 2023.
שרת הפנים איילת שקד בירכה את המועצה הארצית והבטיחה שהחלופה החדשה לתמ"א תאושר בקרוב בכנסת, ובשנה הקרובה ניתן יהיה להשתמש בתמ״א 38 או בחלופה במקביל כדי לייצר ודאות לשוק. "מדובר בצו השעה! חייבים להמשיך כל העת בבנייה ובהתחדשות עירונית", אמרה שקד.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר הוסיף כי ״הארכת תוקף התוכנית היא הכרחית בעת הזאת ותאפשר את השלמת החקיקה מבלי להקפיא את השוק בתקופה של משבר דיור. עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת בכוונתו להמשיך בקידום החלופה, אישור הארכת התוכנית מאפשר את השלמת החקיקה וההסדרים הנלווים בצורה מיטיבית מבלי ליצור "הקפאה" בשוק ההתחדשות העירונית הבניינית".
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר: "הארכת תוקף התוכנית היא הכרחית בעת הזאת ותאפשר את השלמת החקיקה מבלי להקפיא את השוק בתקופה של משבר דיור. עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת בכוונתו להמשיך בקידום החלופה, אישור הארכת התוכנית מאפשר את השלמת החקיקה וההסדרים הנלווים בצורה מיטיבית מבלי ליצור הקפאה בשוק ההתחדשות העירונית הבניינית".