הריבית בארה"ב ממשיכה לטפס וצפויה לגרור אחריה מדינות רבות, שגם בהן תעלה הריבית בשבועות הקרובים. הערב (רביעי) הודיע הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, כי הריבית תעלה בעוד 0.75% אחוז, וזאת אחרי שעלתה לפני כחודש וחצי ב-0.75% - ההעלאה החדה ביותר מאז 1994. בכך שיעור הריבית במשק בארה"ב יעמוד על 2.25%-2.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעולם הפיננסי מעריכים אנליסטים כי הריבית בארה"ב תזנק עד לשיעור של 3.5% בסוף השנה, וכי העלאות הריבית יימשכו ברצף בכל ההחלטות בשנת 2022.
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
נגיד הבנק המרכזי האמריקני, ג'רום פאוול
(צילום: AP)

פאוול: "מחויבים להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%"

נגיד הפד, ג'רום פאוול, אמר לאחר ההחלטה על העלאה נוספת של הריבית: "מנקודת המבט של המנדט שניתן לנו לתמוך בתעסוקה וביציבות מחירים מרבית, התמונה הנוכחית ברורה: שוק העבודה הדוק ביותר, והאינפלציה גבוהה מדי. אנו מחויבים להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%. לא נהסס לפעול בקצב אגרסיבי יותר אם יהיה צורך, אבל בפגישה הנוכחית היתה הסכמה גורפת. המשך העלאות הריבית ימשיכו להיות תלויות בנתונים מהכלכלה. העלאת ריבית נוספת גבוהה מהרגיל עשויה להתאים בפגישה הבאה".
יחד עם זאת, פאוול ניסה קצת להרגיע את המצב: "בנקודה מסוימת יהיה זה ראוי להאט את קצב העלאות הריבית".
בשווקים בכל העולם ציפו להחלטת הריבית היום, שכן היא מהווה בסיס להעלאות ריבית ברוב המדינות, כמו גם בישראל. בכל ההעלאות האחרונות הפדרל רזרב קיבל החלטות ריבית שהיו גבוהות מהתחזיות המוקדמות ובעקבות זאת אף עלתה הריבית במדינות רבות מעבר לתחזיות. רוב התחזיות בימים האחרונים היו שהריבית תועלה על ידי הפדרל רזרב, בראשות הנגיד ג'רום פאוול, ב-0.75%, אולם היו גם גם כאלה שצפו עלייה ב-1%.
העלייה בריבית בארה"ב אמורה לנסות ולמתן את העלייה החדה שם באינפלציה, מצב שלתוכו נקלע המשק האמריקני בחודשים האחרונים והביא כבר לשיעור של 9.1% בעליית המחירים, הגבוה מאז 1981, בימי הנשיא רונלד רייגן. החשש הוא שחרף העלאות הריבית המשמעותיות, האינפלציה בארה"ב תעלה לסביבות 10% בטרם שהזינוק במחירים ייבלם עם המשך העלאות הריבית בארה"ב.
בשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי האירופאי לראשונה מזה 11 שנים את הריבית בחצי אחוז, לאחר שהייתה שלילית תקופה ממושכת. בבריטניה האינפלציה הגבוהה גרמה כבר לארבע העלאות ריבית רצופות, כאשר היא הייתה גם המדינה הראשונה שהעלתה ריבית עוד בחודש דצמבר 2021.
בעקבות העלאת הריבית בארה"ב, מצפים כעת שגם בנק ישראל יעלה את הריבית ב-22 באוגוסט, מועד ההחלטה של הוועדה המוניטארית, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, לפחות ברבע אחוז אך יתכן גם שבעוד חצי אחוז, לשיעור בסיסי של 1.75%. כיום הריבית הבסיסית בישראל היא 1.25%, לעומת 0.1% עד ל-11 באפריל השנה, וריבית הפריים כעת היא 2.75%.
ההערכות בבנקים ובבתי ההשקעות הן שעד סוף השנה יתמיד בנק ישראל בהעלאת הריבית מדי ששה שבועות, בכל החלטה שיפרסם, וכי הריבית הבסיסית תגיע לשיעור של 2.75% עד 3%.

מיתון בארה"ב?

כעת מצפים הכל לנתוני הצמיחה בארה"ב שיפורסמו מחר (יום ה'). הנתון הפעם חשוב במיוחד, שכן אם התוצר ברבעון השני ירד ותהיה צמיחה שלילית בארה"ב, הדבר יצביע על נסיגה מדאיגה בצמיחת המשק שמשמעותה למעשה זליגת הכלכלה האמריקנית למיתון. מצב כזה עלול להתרחש בעתיד הלא רחוק גם במדינות רבות אחרות, ובכלל זה בישראל. באירופה כבר מתריעים מזה שבועות אחדים שהמשק במדינות אחדות, כמו בגרמניה, מתחיל להיכנס למצב של מיתון.
בהקשר זה, הנתונים שיפורסמו בארה"ב ביום חמישי עלולים להראות שהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) התכווץ מאפריל עד יוני, ובכך ירשום המשק האמריקני רבעון שני של ירידה בתוצר ברציפות. עם זאת, בבית הלבן מתעקשים כי ארה"ב אינה במיתון. "אנחנו לא נהיה במיתון", אמר הנשיא ביידן ביום שני השבוע.
גורמים בבית הלבן מאמינים שהחולשה של התמ"ג נובעת מגורמים נקודתיים, כולל ירידה בחברות המחדשות מלאי, שאולי לא משקפים מגמות רחבות יותר. "אנו רואים סימנים של האטה בכלכלה אך האטה בכיוון של צמיחה חיובית עם אינפלציה נמוכה יותר, בהתאם לסוג המעבר שהיינו רוצים לראות", אמר בכיר בממשל.