היום (ג') תושק לראשונה בישראל רשת קרפור (carrefour) הצרפתית, שבהיעדר כל פתרון אחר של הממשלה הנוכחית למלחמה ביוקר המחיה הוצגה על ידי שרים רלוונטים כמו שר הכלכלה, ניר ברקת, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כ"פתרון" לבעיית יוקר המחיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בשלב זה ייפתחו 50 סניפים בלבד, מתוך 132 סניפי יינות ביתן ומגה שבבעלותה שיוסבו בהמשך. בעלת הזיכיון להפעלת קרפור בארץ היא חברת אלקטרה שבשליטת האחים זלקינד, בשותפות עם חברת הביטוח הפניקס. הרשת החדשה קמה על בסיס רשת יינות ביתן, שנרכשה על ידי השתיים, רגע לפני שקרסה. אלכסנדר בומפרד, נשיא קרפור העולמית, יגיע לטקס הפתיחה ברעננה.
1 צפייה בגלריה
סניף של קרפור
סניף של קרפור
סניף של קרפור
(צילום: רויטרס)

1. הפורמט

לא סתם נבחר הסניף ברעננה לטקס הפתיחה. מדובר באחד משלושת הסניפים היחידים כעת, שיהיו בפורמט של "היפר-מרקט" - סניף גדול במיוחד שהתצוגה בו מרשימה יותר ומחיריו זולים יותר. שאר הסניפים שהוסבו, ולמעשה חלקם הגדול, הם סניפים קטנים בשטח מאות מטרים בלבד, שיפעלו תחת פורמט חנויות שכונתיות בשם "קרפור סיטי" שמחיריה יקרים יותר בהשוואה להיפר, או סניפים בינוניים שיפעלו כ"קרפור מרקט" וגם מחירהם יקרים יותר, מההיפר.
יש לציין כי חלק גדול מהסניפים שהוסבו כעת הם בפורמט היקר יותר: סניפי הסיטי השכונתיים. הזיכיון מותיר לאלקטרה לייבא מוצרים של המותג הפרטי של קרפור והתכנון הוא לייבא גם ייבוא מקביל של מותגים ידועים. לכבוד ההשקה, תוצג בפתח הסניף עגלה עם מותגי קרפור מול עגלה עם המותגים הידועים המקבילים ועם מחירו של כל סל, כדי להבליט את ההפרש הגדול (כ-40%) לטובת קרפור.

2. מבחן הזמן

המבחן האמיתי יהיה אם סל הקניות הכולל של משפחה ממוצעת - מוצרי חלב, פירות וירקות, בשר ועופות ושאר מוצרים - יהיה זול יותר בקרפור, בהשוואה למתחרים, ואם יהיה זול לאורך זמן ולא רק הוזלות מיוחדות לרגל הפתיחה, שהולכות ומתמוססות לאחר מספר חודשים.
הרשת מסרה כי בשלב זה יש 1,000 מוצרים של קרפור ב-80 קטגוריות, אבל מחצית מהקטגוריות הם נון פוד ולא מזון כמו כלים לבית בסגנון ומחיר "הסטוקים". מעבר לזה ב-500 מוצרי המזון, נספרים גם סוגים שונים של אותה קטגוריה לדוגמא סוגים שונים של אריזות תה, כך שבפועל מדובר בפחות מוצרים. כל עוד לא נמכר מלוא מגוון מוצרי קרפור, קשה לבחון האם משקלם הסגולי של המותגים הפרטיים של קרפור מסך הסל של הצרכן הממוצע יהיה גדול דיו כדי לשנות משמעותית את מחירו. ברשת מציינים כי יביאו גם מותגים ידועים ביבוא מקביל, לאחר שנכנסו לתוקף הטבות בנושא זה שמיועדות לרשתות זרות.
גם משקלה של הרשת כולה במפת הקמעונאות לא גדול ביחס למתחרים: מחזור המכירות השנתי של יינות ביתן עמד ב-2022 על 2.7 מיליארד שקל בהשוואה לשופרסל עם 15 מיליארד שקל ורמי לוי עם קרוב לשבעה מיליארד שקל. האם הגודל והפריסה הגיאוגרפית מספיקים כדי לחולל פה מהפך? דבר אחד ברור, הציבור הישראלי הסקרן וחובב המותגים הזרים יעוט בתקופה הקרובה על החנויות, שיש לציין שעיצובן מודרני ונאה. השאלה היא האם ישוב לקניות חוזרות. לכן, המבחן האמיתי של הצלחת הרשת צריך להיות לפחות עוד שנה כשאבק הפתיחה ישקע והמחירים יתייצבו.

3. הסיכוי להצליח

האם ההבטחות יתקיימו והצרכן יאהב או לא את השיק הצרפתי (לצערנו, פינת האפייה שמוצגת כעת בכניסה, כיאה למורשת הקולינריות הצרפתית, לא מכילה אקלרים וטארט טאטן, אלא בעיקר רוגלעך ובורקסים). בעניין זה אמר המנכ"ל, אורי קילשטיין, כי מאפים צרפתיים יתווספו בהדרגה.
מעבר לכך, השאלה המהותית היא, האם הרשת, כעסק כלכלי, תצליח ותשרוד. האם ההימור של אלקטרה לרכוש עסק כושל, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, ולהסב אותו בהשקעות ענק, אכן תוכיח עצמה?
כזכור, בשלב זה, דוחות אלקטרה כוללות הפסד של 109 מיליון שקל מפעילות יינות ביתן שמאז רכישתה הסבה לאלקטרה רק הפסדים. ההחלטה על רכישת הרשת נעשתה אמנם רק לפני שנה וחצי, אבל כאילו מדובר בעידן אחר וכלכלה אחרת. הנחות העבודה של הרוכשים, התבססו על התנאים הכלכליים המצוינים שהיו בזמן הרכישה ואינם דומים כלל לתנאים כיום.
הריבית זינקה מכמעט 0% ל-5% ועימה מחיר הכסף (עסקת הרכישה ברובה ממונפת). האינפלציה זינקה ועימה הוצאות המימון והתפעול. ובעיקר, כוח קנייה של הצרכן הולך ונשחק. מאידך, רמת הסיכון של העסקה עולה. האם בתנאים אלו כאשר שכר העבודה עולה, מחיר הכסף עולה וגל עליות המחירים מתגבר, תוכל הרשת להחזיק לאורך זמן את מחירו של הקורנפלקס בשבעה שקלים או התה ב-6.90 שקלים?
גם המשקיעים מדירים כעת רגליהם: אלקטרה חיפשה בחצי שנה האחרונה משקיע נוסף לרשת, שיזרים הון שהוערך בכ-500 מיליון שקל והעובדה היא שעד כה לא מצאה כזה. המרווח של רשתות המזון בישראל נמוך בכ-1.5% עד כ-3.5% בממוצע על מחזור המכירות, התחרות קשה, וכל טעות או כשלון תוביל להפסד.
המציאות החדשה מעלה את רמת הסיכון של העסקה שתלויה מאוד בהצלחתה של קרפור, להגשים את כל ההבטחות שתולים בה.

4. מלחמת מחירים

בינתיים, הצרכן יוכל לחגוג ולנצל את מחירי הפתיחה בקרפור. כניסה של שחקנית חדשה מאתגרת לא רק את המתחרים, אלא גם את ספקי המזון בישראל.
התה הזול של המותגים הפרטיים מקרפור ועד רמי לוי שנמכרים במחיר די דומה סביב שבעה שקלים, גרם כבר לויסוצקי לצאת במבצע של אחד פלוס השני בחצי מחיר - הנחה ריאלית של 25%. הספקים, לפחות בהתחלה, עד שיוכלו לאמוד על ציר הזמן אם מדובר באיום ממשי, יתנו הטבות לקמעונאים מתחרים, כדי לחזקם מול קרפור.
רמי לוי כבר הכריז שהוא לא יהיה יקר יותר מקרפור וכמוהו יוחננוף ואחרים, ולא נותר אלא להחזיק אצבעות לאלקטרה ולנו, שהרשת תצליח שהמחירים יישמרו ושהתחרות תגבר.