עובדי גוגל עלולים לספוג קיצוץ משמעותי בשכר שלהם אם יעברו לעבוד מהבית באופן קבוע, כך לפי דיווח שפורסם היום (ה') ברויטרס, שמבוסס על פי מחשבון השכר של החברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בניסוי שמתקיים בכל רחבי עמק הסיליקון, כאשר לאחרונה גם פייסבוק וטוויטר קיצצו את השכר לעובדים שמתגוררים באזורים מרוחקים ופחות יקרים. חברת גוגל היא היחידה מבין החברות שפרסמה מחשבון לעובדים שהושק עוד ביוני, שיאפשר להם לראות את ההשפעה על השכר שלהם.
1 צפייה בגלריה
משרדי גוגל בניו יורק
משרדי גוגל בניו יורק
משרדי גוגל בניו יורק
(צילום: רויטרס)
"חבילות הפיצויים שלנו תמיד נקבעו לפי המיקום שבו מתגוררים העובדים, ואנחנו תמיד משלמים את השכר הגבוה בשוק המקומי על סמך המקום שבו העובד בוחר לעבוד", מסר דובר גוגל, והוסיף כי השכר ישתנה מעיר לעיר וממדינה למדינה.
אחד העובדים של גוגל, למשל, שעד לפני הקורונה נסע בכל יום למשרד בסיאטל ממחוז סמוך וזול יותר, עתיד לספוג קיצוץ של 10% אם יעבור לעבוד מהבית באופן קבוע. במקרה הזה העובד החליט להמשיך לנסוע בכל יום למשרד - למרות שהנסיעה שלו אורכת שעתיים לכל צד.
"מדובר בהורדת משמעותית שלמעשה מבטלת את העלאת השכר שקיבלתי לאחרונה. לא עשיתי את כל המאמצים להעלות את השכר שלי כדי שיקצצו לי אותו בסופו של דבר", מסר העובד, שהעדיף לא להזדהות מחשש שמנהליו לא יאהבו את ההתבטאות שלו בעניין.
ג'ייק רוזנפלד, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, שחוקר את השכר בארצות הברית, אמר כי המדיניות החדשה של גוגל תפגע בעיקר באנשי משפחה שבחרו לא להתגורר בלב עמק הסיליקון ולא צפו את הירידה המסתמנת בשכרם.
"מה שברור הוא שגוגל לא צריכה לעשות זאת", אמר רוזנפלד. "גוגל שילמה לעובדים אלה 100% משכרם הקודם, זאת עובדה. כלומר, גוגל יכולה להרשות לעצמה לשלם לעובדים שבוחרים לעבוד מרחוק כפי שהם היו רגילים להשתכר".
צילומי מסך של מחשבון השכר הפנימי של גוגל שהגיעו לידי רויטרס מראים כי עובדת המתגוררת בסטמפורד, קונטיקט - שעה מניו יורק ברכבת - תקבל 15% פחות אם תעבוד מהבית, בעוד שקולגה שלה מאותו המשרד שגר בניו יורק לא ייראה קיצוץ אם יעבוד מהבית. ראיונות עם עובדי גוגל מצביעים על הורדת שכר של עד 25% בעבודה מרחוק.
בשבועות האחרונים הודיעו חברות הענק בארצות הברית כי יאריכו את תקופת העבודה מהבית בגלל ההתפרצות המחודשת של המחלה - וזאת אחרי חודשים שבהם הן נערכו לחזרה לעבודה, חלקית לפחות, במשרד.