הממשלה צפויה לאשר מחר (א') קיצוץ רוחבי משמעותי של 1.5% בתקציבי כל משרדי הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, כדי לממן את הקמתו של המשמר הלאומי החדש, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
הקיצוץ הרוחבי נדרש כדי לממן בסכום זה את הקמתו של המשמר וגיוס 1,800 אנשי משטרה ליחידה החדשה והכשרתם. הקמת המשמר תבוצע על פי דרישת השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, לאחר שהתנה את הקמת המשמר המיידית תמורת אי פרישתו לאלתר מהממשלה על רקע דחיית חקיקת הרפורמה המשפטית על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
במשרד האוצר החליטו שלא להחריג הפעם אף משרד ממשלתי או יחידת סמך ממשלתית מהקיצוץ הרוחבי, ולפיכך יקוצצו 1.5% גם מתקציבי משרדים שבהם נדרשה דווקא תוספת תקציבית לאחרונה - משרדי הבריאות, הרווחה החינוך, הביטחון ואף מהמשטרה עצמה. יתכן ששרים אחדים ידרשו מהממשלה להחריג את משרדיהם מהקיצוץ, אולם צפוי רוב לקיצוץ בכל מקרה.
הקיצוץ הוא משמעותי במיוחד, שכן הוא מתווסף לקיצוץ רוחבי כללי חריג בהיקפו גבוה של 3% בתקציב שנת 2023, לצד קיצוץ בתקנים של עובדי כל משרדי הממשלה. זאת, בצמוד לאישור הצפוי הסופי של תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2023-2024, שנקבע במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ליום ה-29 במאי.
כפי שנודע ניסו אחדים מהשרים בסוף השבוע, במגעים עם אנשי האוצר, למנוע קיצוץ במשרדם בשל הקמת המשמר הלאומי, וטענו כי הקיצוץ יחייב אותם לבטל שורה של פעולות ומתן שירותים לאזרחי המדינה. זאת, כאשר קיצוץ גדול נוסף צפוי בתקציבי משרדיהם כבר השנה וכמו כן בשנת 2024 ובאופן חריג גם בשנת 2025, כאשר לשנה זו כלל לא נקבע ולא יאושר השנה התקציב.
על פי החלטת הממשלה מיום 26 בפברואר השנה, יקוצצו בשנת 2024 שלושה אחוזים מתקציבי כל המשרדים בקיצוץ רוחבי נוסף ועוד 1.5% מהתקציבים של כל משרדים יבוצע אף בשנת 2025.
במשרד האוצר לא נענו לפניות להחריג את התקציבים המתדלדלים של חלק מהמשרדים מהקיצוץ שנועד לממן את הקמת המשמר הלאומי, וציינו כי "אין אפשרות למנוע את הקיצוץ וצריך היה לחשוב לפני ההחלטה על הקמת המשמר הלאומי מהיכן יגיע מימון הקמתו, שעולה בסכום משמעותי לתקציב המדינה".
יצוין שעקב אי-אישור גביית מע"מ מתיירים במסגרת חוק ההסדרים וכמו כן ביטול המס של כמיליארד שקלים על כלים חד פעמיים ומשקאות ממותקים, שהיה בתוקף במשך כשנה בעקבות החלטת הממשלה הקודמת, יתכן שיהיה אף צורך לבצע קיצוץ נוסף בתקציב המדינה בהמשך השנה.
קיצוץ כזה עלול להידרש גם בשל הירידה בהכנסות המדינה ממיסים לעומת התחזיות המוקדמות, שנובעת מארבע סיבות עיקריות: האטת הפעילות במשק, הירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן, הירידות בשערי המניות בבורסה והמשבר בענף ההייטק.
מלשכת השר לביטחון לאומי נמסר: "מדובר בספין של האוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף. נסגר הסכם. ראש הממשלה הודיע להם בנוכחות השר כי זה מה שיהיה, מיליראד ארבע מאות מיליון שקלים ו-1,800 תקנים וזה כבר הוכנס לתקציב (חלק מתשעת המיליארד תוספת). מקווה שבדברים אחרים הם לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים שאין כסף".