מסמך של בנק מזרחי טפחות אותו פרסם הבוקר (שלישי) נאור נרקיס, יו"ר תנועת "ישראל נאורה" שמתמודד למועצת עיריית ת"א בחשבון הטוויטר שלו עורר סערה קלה ברשתות החברתיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המסמך שפורסם היה למעשה תצהיר הכנסות ייחודי לחברה החרדית לצורך קבלת אישור למשכנתא, עליו ניתן להחתים גם דיין בבית הדין הרבני, והטענה של נרקיס הייתה שמדובר ב"רמאות של המנגנונים" ובדרך להפוך "כסף שחור שלא דווח למדינה לכסף לגיטימי לרכישת דירה וקבלת משכנתא".


לגבי המסמך עצמו, שנמצא בשימוש בעיקר במזרחי אך גם בחלק מהבנקים האחרים, הסבירו במזרחי כי הוא נמצא בשימוש לצד בדיקות נוספות לגבי ההכנסה.
"בשל מאפייני השתכרות ייחודיים שיש במגזר הזה, הבנק לוקח בחשבון את הכנסות משק הבית, בין השאר גם מלימוד בכולל של אבי המשפחה", טענו בבנק.
"על מנת לוודא שמדובר בהכנסות קבועות ואותנטיות, הבנק דורש לקבל דפי חשבון מספר חודשים אחורה, על מנת לוודא שההכנסות עליהם הלווים הצהירו אכן מופקדות בחשבון הלוים באופן קבוע. בנוסף, דורש הבנק לקבל תצהיר של הלווים, בפני בית דין רבני או בפני עורך דין, שאלו אכן הכנסותיהם הקבועות. בדרך זו מסייע הבנק גם לזוגות מהמגזר החרדי לרכוש דירה, תוך הבנה למאפייניהם וצרכיהם הייחודיים".

1 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)

הסבר זה של מזרחי משקף מצב קיים שבו משפחות רבות בחברה החרדית רוכשות דירה בין השאר על בסיס הכנסות שמתקבלות מקופות גמ"חים או מלימודים בכוללים, ולא על בסיס תלושי משכורת רגילים. לכן הבנקים, שהאינטרס הברור והעיקרי שלהם הוא שהלווה יעמוד בתשלומי המשכנתא, משתמשים בדרכים שונות לוודא את ההכנסות.
הטענה של נרקיס הייתה שבדרך הזאת למעשה ניתנים אישורי הכנסות מזויפים או מופרזים ללווים החרדים וכי מקורות ההכנסה הללו הם חלק מהכלכלה השחורה שנחשבת לנפוצה יותר במגזר החרדי, ולכן העובדה שהבנקים מכירים בכך למעשה מבססים את אישור תהליך קבלת המשכנתא על הכנסות, שייתכן ואינן מדווחות לרשויות המס כנדרש.
בבנק ישראל התייחסו לפרסום רק לקראת הערב ולא התרשמו במיוחד: "הוראות הפיקוח על הבנקים מעגנות כללים להכרה בהכנסה חודשית לצורך נטילת הלוואה לדיור מבנק מסחרי. על פי אלו נדרשים הבנקים המלווים לקבוע מדיניות ונהלים ליישום ההוראות, לרבות בדבר האסמכתאות הרלוונטיות להכנסה. נהלים אלו נבחנים מעת לעת בתהליכי האכיפה השוטפים שמבצע הפיקוח על הבנקים, כפי שהיה גם במקרה זה.ככל שישנו מידע על מקרים פרטניים שבהם קיים ספק בדבר אי עמידה בנהלים שנקבעו ניתן לפנות בצירוף אסמכתאות לפיקוח על הבנקים והפנייה תטופל בהתאם".
מרשות המסים נמסר: "הרשות נחשפה לפרסומים בעניין ולומדת את הנושא".