אפליקציית משלוחי המזון ממסעדות Haat ("תביא" בערבית) שפועלת בעיקר על כסף מזומן וביישובים ללא כתובות, מתרחבת לכרמיאל באמצע אוגוסט, אחרי שפעלה עד כה במגזר הערבי בלבד. אחרי כן תגיע לחריש ועפולה ואז לרשות הפלסטינית ולמרוקו, כשבמרוקו פועלות מספר חברות של משלוחי מזון, כולל Uber eat, אבל הן מתמקדות בערים הגדולות בעוד ש-Haat מתמחה בכיסוי הפריפריה כולל הפריפריה הכפרית.
"נגיע לאלפי יישובים בשנים הבאות. לכל אחד מגיע שיגיע לו אוכל הביתה", אמר ד"ר חסן עבאסי, מנכ"ל ומייסד משותף. "היום אנחנו חברה ישראלית ונהפוך לחברה בינלאומית".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אפליקציית משלוחי המזון ממסעדות Haat
אפליקציית משלוחי המזון ממסעדות Haat
אפליקציית משלוחי המזון ממסעדות Haat
(צילום מסך מהאתר)
החברה, שמעסיקה 100 עובדים באום אל פאחם וחיפה, מפעילה את האפליקציה כולל שירות לקוחות בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית ובקרוב תתורגם גם לצרפתית. היא מציעה גם תשלום באשראי ומאפשרת גם למטיילים להזמין ממסעדות במגזר הערבי, כל עוד הן ממוקמות בטווח של עד 5 ק"מ. עלות למשלוח: 25-15 שקל. יותר מוולט, אבל העמלה שהחברה גובה מהמסעדות נמוכה יותר.
אמיר באבאללה, סמנכ"ל המכירות והשיווק של החברה, הסביר את המהלך: "אנחנו אפליקציה שממוקדת בפריפריה ורוצה להגיע לערים ויישובים ללא תשתיות. החלטנו שאחרי פעילות במגזר הערבי, הגיע הזמן להגיע למגזר הכללי אחרי ששואלים אותנו על זה כל הזמן. גם כרמיאל משוועת לאפליקציית משלוחים.
"בקרוב נתרחב גם ממשלוחי מזון למשלוחים נוספים ונקרא לזה Haat מרקט. מדובר במשלוחי מתנות, מוצרי צריכה, חבילות ומוצרי פארם. אנחנו במגעים מתקדמים עם רשתות פארם גדולות. זמן הגעה במשלוחי מזון כיום הוא כחצי שעה. ב-Haat מרקט נתחייב לשעה-שעה וחצי".
כיום Haat פועלת באזור הצפון, המשולש וירושלים ובסוף החודש תגיע למגזר הבדואי בדרום: רהט והכפרים שמסביב. היא הושקה ב-2020 רגע לפני התפרצות מגפת הקורונה, אחרי שעבאסי, בעל דוקטורט מהטכניון שעבד באינטל ובגוגל, חזר עם אשתו מחיפה לעיר הולדתו אום אל פאחם ולא הצליח להזמין משלוח בעיר, בה מתגוררים 180 אלף תושבים ובה פועלות 150 מסעדות.
"זה היה ב-2018-2017", הוא מספר. "150 מסעדות על 180 אלף תושבים ואין תפריט אחד באונליין. אני מתקשר למסעדה והמלצרית מקריאה לי התפריט בטלפון. משלוח? תזמין בעצמך. הזמנתי. רציתי לשלם באשראי - אי-אפשר. רק גמזומן. כשהשליח הגיע הוא אמר: 'אני באזור שלך' ואז עברה רבע שעה עד שבאמת הגיע, כי לא מצא את הבית ואני חלש בניווט. הבנתי שחסר פה משהו. אנשים נמצאים יותר מחוץ לבית. נשים עובדות ופחות מבשלות בבית.
"הקמתי את החברה במטרה שתהיה אפליקציה שפותרת את בעיית משלוחי המזון בערים וביישובים חסרי תשתיות. ובתשתיות אני מתכוון: יישובים כמו כפרים ערביים ללא כתובות, בתי עסק וצרכנים ללא תשתיות של תשלום באשראי ומסעדות ללא קופות חכמות וללא נוכחות אונליין.
"כשהשקנו היו לנו 300 הזמנות ברבעון הראשון והיום יש לנו 300 אלף הזמנות ברבעון. אנחנו פועלים ב-17 אזורים שכוללים 45 ערים וכפרים ומשרתים מעל מיליון תושבים. לשירות שלנו מנויות יותר מ-900 מסעדות ויותר מ-800 שליחים והוצאנו כמעט חצי מיליון הזמנות ברבעון האחרון.
"התקשרו אלי מפיצה האט אחרי שהמכירות בפיצה האט קפצו פי ארבעה באום אל פאחם כדי לברר איך זה קרה, והיום אנחנו עובדים עם 15 סניפים. היו אפס משלוחים במקדונלדס לפני שהגענו. התחלנו לעבוד גם עם דומינוס פיצה בסניף חיפה, וכן נעבוד עם סניפי KFC".
אתם מעסיקים שליחים? איך משלמים לשליחים? "אנחנו חברה טכנולוגית, לא מחזיקים שליח אחד. העובדים שלנו הם מתכנתים ואנשי שיווק ומכירות, גייסנו 3.7 מיליון דולר ואנחנו לקראת סגירת סבב חדש עבור השקת פעילות עולמית. השליחים הם באחריות שלנו ולא של המסעדות, אבל הם עובדי עצמאיים. הם מרוויחים 64 שקל לשעה בממוצע, אומנם פחות משליחי וולט - אצלם זה 70 שקל לשעה - אבל העבודה קלה יותר וקרובה לבית. המסעדות משלמות לנו 15%-18% עמלה וגם קונות פרסומות באפליקציה".
איך עובד השימוש במזומן אצלכם? "80% מהעסקאות אצלנו נעשות במזומן. השליח מתחיל עם קופה שהוא מפקיד במסעדה ומקבל תשלומים מהלקוחות במהלך היום. הוא לא נושא עליו יותר מ-1,500-1,000 שקל. אנחנו מספקים מכשיר התראות וניהול הזמנות ותשלומים למסעדות שאין בהן אינטרנט. אנחנו יודעים לעשות 'טרקינג' למזומן".
איך מגיעים לבית ביישובים ללא כתובות? "אנחנו יודעים להגיע לבית שלך גם אם אין לך כתובת ויותר טוב מכל אפליקציה אם יש לך כתובת. איך? מזהים לפי ה-GPS בטלפון שלך אבל לא רק, כי GPS זה בעייתי משום ש-15%-20% מהמיקומים שהוא נותן לא מדויקים, ו-10 דקות המתנה מעבר לזמן הנקוב זה ההבדל בין חוויה מושלמת לחוויה גרועה. בנוסף, ה-GPS לא יודע איפה כניסת הבית. אנחנו כן. אנחנו עושים זאת באמצעות למידה ולמידת מכונה. השליח לומד את המסלול ואנחנו מסתכלים על סיגנלים רבים ובודקים איפה הייתה ההשעיה. ככה האפליקציה יודעת איפה הכניסה לבית, שזה יותר טוב מכתובת כללית".
קיבלתם הצעות רכישה? "בהחלט, ואנחנו שוקלים הכל, אבל אנחנו רוצים להשלים את החזון שלנו. בין אם תחת החברה שלנו ובין אם בחסות של חברת ענק - נרצה להמשיך לשרת את הפריפריה".