דיון החירום בנושא עליית מחיר הלחם הסתיים ללא החלטות. בפתח הדיון אשר התקיים היום (א') ביוזמתו של ראש הממשלה יאיר לפיד, הוא הודיע כי מטרת הדיון היא "עצירה מוחלטת בעליית מחיר הלחם האחיד".
במהלך הדיון הועלו מספר הצעות כלכליות וחקיקתיות כיצד ניתן להגיע להסכמות. ראש הממשלה לפיד הורה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר לחזור בתוך שלושה ימים לדיון נוסף, עם גיבוש דרך העבודה הטובה ביותר לעצירת העלייה במחיר הלחם האחיד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
לחם אחיד לבן
לחם אחיד לבן
לחם אחיד לבן
(צילום: Shutterstock)
ארבע הצעות מרכזיות שעלו בדיון:
  • לתת תמיכה כספית מהממשלה למאפיות ולקמעונאים.
  • להוריד את המע"מ בחקיקה של הוראת שעה.
  • להוריד את מחירי הלחם בפיקוח ולהיות במו"מ מול המאפיות לתקופה ארוכה.
  • לבדוק מה האחוז קניית לחם של מוסדות ממשלתיים ולראות אם אפשר לסבסד רכישת לחם בכמויות.
באוצר התנגדו לפי שעה להצעות, ובכל מקרה כלל לא ברור מה מהן אם בכלל יעבור ייעוץ משפטי שכן מדובר בממשלת מעבר ערב בחירות.
בדיון השתתפו שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר, שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, שר המשפטים גדעון סער, ראש הסגל דני וסלי, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"ל משרד הכלכלה רון מלכא, החשב הכללי יהלי רוטנברג, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר יוגב גורדוס, סמנכ"ל כלכלה ותשתיות במשרד רה"מ אמיר ברקן וגורמי מקצוע נוספים.
הדיון בלשכת ראש הממשלה מגיע על רקע החלטת ועדת המחירים, שהודיעה ביום חמישי שמחירי הלחם המפוקח יעלו בעד 36% החל מהיום בשל עדכון סל התשומות והעלייה המצטברת של מחירי הקמח. בסוף השבוע הודיע לפיד על הכינוס של "דיון החירום" שנגמר כאמור ללא בשורות, ובמקביל הרשתות הגדולות, ביניהן רמי לוי, שופרסל, יינות ביתן, ויקטורי, יוחננוף, מחסני השוק וחצי חינם, הסכימו להשהות את ההתייקרות של הלחם המפוקח בשבועיים.

הירידה במחירי החיטה לא תוזיל את הלחם בקרוב

ברקע, מחירי החיטה החלו לרדת מחודש מאי בשל החשש ממיתון למחירים שנרשמו בסוף 2021 ותחילת 2022, טרם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שייקרה את הסחורות. אולם, עדכון המחירים של הלחם שבפיקוח נעשה כשהיא מתבסס על תחשיב הכולל חיטה שכבר נקנתה לפני חודש מאי, כאשר גם משבר הקורונה ייקר את החיטה.
מחירי הלחם המפוקח לא עודכנו כשלוש שנים - מאז 2019. כלומר, כעת מדובר בעדכון לאחור שלוקח בחשבון את הזינוק של עד 225% במחיר החיטה השנה וגם את העובדה שמחירי החיטה היו נמוכים יחסית ב-2019 אבל עלו לעומת 2018.
ייתכן שבעדכון המחירים הבא תהיה הורדת מחירים בלחם המפוקח בעקבות הירידה כעת במחירי החיטה, אך היא לא בהכרח רלוונטית לתחשיב הנוכחי. בניגוד למחירי מוצרי הלחם הלא מפוקח - כשיש ירידה בתשומות - מחיר הלחם המפוקח יורד בהתאם. המאפיות לא בהכרח מוזילות פיתות, לחמניות ולחם שיפון ומחיטה מלאה כשמחיר החיטה ודגנים אחרים יורד.