הושלמה סופית הפרטת נמל חיפה, שתעשיר את קופת המדינה בקצת פחות מ-3 מיליארד שקל, וכמיליארד שקל לחברת נמל חיפה, כאשר קבוצת "אדאני גדות" העבירה את התשלום.
בכך בא לסיומו הליך ארוך ומורכב של הפרטת נמל חיפה, הנמל הראשון במדינת ישראל. הקבוצה, שמורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים (1985) בע"מ וחברת Adani Ports and Special Economic Zone Ltd ההודית, בבעלות האיש השלישי הכי עשיר בעולם, גאוטם אדאני, השלימה את הליך המכירה בהצלחה ובכך התקבלה התמורה מהליך המכירה בסכום של 3.974 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
(צילומים: דוברות נמל חיפה, AP)
בחודשים האחרונים קיבלה הקבוצה, בשיתוף פעולה עם גורמי המדינה, את האישורים הנדרשים להשלמת העסקה, ובכלל זה קבלת אישור הממונה על התחרות לבקשת המיזוג בהליך מכירת מניות חברת נמל חיפה בע"מ, אישור שר האוצר ושרת התחבורה על היתר השליטה, אישור הסכמי המכירה על ידי הגורמים במדינה, קבלת התמורה לקופת המדינה והחברה ועוד.
הפרטת חברת נמל חיפה מהווה אחד הפרויקטים התשתיתיים והפיננסיים הגדולים של העשור האחרון המנוהל על ידי מדינת ישראל, שעורר התעניינות בינלאומית שהביאה בתחילתו להגשת הצעות על ידי 18 פונים, כאשר חמש קבוצות הגישו הצעות מחיר למדינה מהם נבחרה הקבוצה המנצחת במכרז.
את הליך הפרטת נמל חיפה בע"מ הוביל מנכ"ל משרד האוצר ומ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, רם בלינקוב, תוך שיתוף פעולה של כלל גורמי המדינה הרלוונטיים ועובדי חברת נמל חיפה, הנהלתה בראשות מנדי זלצמן והדירקטוריון בראשות אשל ארמוני. זאת, תוך השקעת משאבים מרובים לטובת קידום והצלחת ההליך שכלל למעלה מ-80 דיונים.
הפרטת חברת נמל חיפה הינה חלק מהרפורמה הכוללת בנמלי הים שהחלה 2003 ומטרתה להגביר את התחרות בנמלי הים, והיא צפויה להביא לשיפור יעילות הנמלים באמצעות השקעות משמעותיות בנמל ותסייע בהקלה בייבוא ובהקלה על יוקר המחייה.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "אני רוצה לומר תודה להרבה אנשים שהיו מעורבים בתהליך. זה הליך מורכב וקשה שלקח שנים וגם לי הייתה הזכות לקחת בו חלק ולהיות חתום על החלטת הממשלה להפרטת הנמל. המנכ"ל רם בלינקוב, שאני מכיר שנים ומעריץ, נמצא פה כדי לשרת את מדינת ישראל וכדי לקדם את הכלכלה. התרומה שלו לכלכלה הישראלית לא תסולא בפז. בפגישה הראשונה שלנו מי אמר שיש לו פרויקט דגל שהוא חייב להשלים. לא חלמנו שהעסקה תתבצע בהיקפים האלה. היא טובה לנמל, הוא יוכל להיות תחרותי והתחרות חשובה למשק. לצד בניית הנמלים החדשים, היו כאן מהלכים אמיצים ואני מקווה שנעשה את זה גם בנמל אשדוד. תודה לנציגי הנמל, לרוכשים, אני רואה בזה הבעת אמון בכלכלת ישראל".
מנכ"ל משרד האוצר ומ"מ מנהל רשות החברות, רם בלינקוב: "השלמת המהלך מהווה אמון רב בכלכלת ישראל. אני שמח שהייתה לי הזכות להוביל את התהליך ב-18 החודשים האחרונים. אני מודה מאוד לצוות המסור שליווה אותי מרשות החברות, אגף החשב הכללי, אגף התקציבים, הייעוץ המשפטי באוצר ואנשי משרד התחבורה, לרבות מנהל הספנות. כמובן שלא ניתן היה להגיע לאן שהגענו ללא עזרת עובדי חברת הנמל, הנהלתה בראשות מנדי זלצמן ודירקטוריון החברה בראשות אשל ארמוני".
קארן אדני, מנכ"ל APSEZ: "אנו מצפים לפתח ולשדרג את פעילותו של הנמל במהירות האפשרית למען שיפור השירות והוזלת יוקר המחיה לטובת כל אזרחי ישראל".
עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל גדות: "ניכנס באופן מידי לתוכנית לצמיחת הנמל ושירותיו".