נסגר סופית מתווה סיוע המדינה לחברות התעופה, שסובלות מאבדן הכנסות בשל האומיקרון. הממשלה אישרה הערב (א') את הצעת משרדי האוצר והתחבורה למתן סיוע מוגדל בסך 85 מיליון דולר לשלוש חברות התעופה: אל על, ישראייר וארקיע. זאת לאחר שלפי המתווה שגובש בנובמבר, הסיוע לחברות היה אמור לעמוד על סך של 41 מיליון דולר בלבד - כלומר הגדלת הסיוע ב-44 מיליון דולר.
הסכום שתקבל אל על עדיין לא נסגר ולפי הערכה הוא יעמוד על 50-45 מיליון דולר בהלוואה לשלוש שנים ללא ריבית. ההלוואה תינתן לחברות באמצעות אגרות חוב המירות למניות. בנוסף אישרה הממשלה לראשונה סיוע נוסף: תשלום מראש ל-20 שנה על הוצאות דלק עודפות ותחזוקה הקשורים למערכת מגן רקיע - מערכת הגנה למטוסים מפני מתקפת טילים, כאשר חלקה של אל על בסכום מוערך בכ-10 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על
(צילום: ערן גרנות)
שיטה דומה לזו ננקטה בסיוע בסך 210 מיליון דולר שקיבלה אל על בעבר, כאשר העסקה כללה תשלום מראש של המדינה בעבור השתתפות ל-20 שנה מראש בשכרם של עובדי מערך האבטחה של אל על.
פרטי המתווה מגלים כי הוא כולל הקלה משמעותית לבעלי השליטה בחברות התעופה, בראשם קני רוזנברג בעל השליטה באל על - הנהנת הגדולה מעוגת הסיוע: עד כה דרשה המדינה כי בעלי השליטה יעמיד לטובת החברה סכום זהה לזה של המדינה כלומר ביחס של 1 ל-1 - על כל דולר של המדינה נידרש בעל השליטה להזרים דולר נוסף. כך, במתווה הסיוע האחרון לאל על בסך 30 מיליון דולר קני רוזנברג להזרים סכום דומה. כעת מודיעה המדינה כי תדרוש יחס מקל: על כל שלושה דולר של המדינה בעלי המניות ידרשו להזרים שני דולר בלבד. כלומר רוזנברג יידרש להזרים לאל על כ-30 מיליון דולר, בהנחה שתקבל כעת 50 מיליון דולר.
הידיעה כי מתווה הסיוע בדרך הזניקה את מניית אל על מתחילת השנה ב-55%, כולל עלייה של 1.18% היום.