אל על ממשיכה להפסיד: שלושה ימים לאחר שאישרה הממשלה את מתווה הסיוע הנוסף, פרסמה היום (ד') חברת התעופה את דו"חותיה הכספיים. אל על סיימה את הרבעון השלישי של 2021 עם הפסד נקי של 136 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 68% בהשוואה להפסד של 81 מיליון דולר ברבעון הקודם, כאשר ברבעון המקביל אשתקד רשמה אל על הפסד גבוה יותר, בסך של 146.6 מיליון דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחברה, שעדיין נושאת הערת עסק חי, מסבירים כי במהלך הרבעון השלישי התמודדה אל על עם החרפת מגבלות התנועה בעקבות התפרצות הקורונה, וכי ההפסד הנקי הושפע מירידת ערך בסך 40 מיליון דולר בגין מטוסים שצפויים לצאת מהשירות. בנוסף, הוצאות המימון של החברה גדלו ב-2.3 מיליון דולר. החברה רשמה הפסד גולמי בסך של 17.1 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
אל על. הפסד נקי של 136 מיליון דולר ברבעון
(צילום: Shutterstock)
לצד זה, נרשמה מגמת התאוששות בפעילות החברה עם הכנסות של 253 מיליון דולר, גידול של 14% בהשוואה לרבעון המקביל. כיום מועסקים באל על 3,000 עובדים, כאשר היקף הפעילות שלה עומד על 38% ביחס לתקופה טרום הקורונה.
אביגל שורק, מנכ"ל אל על: "תוצאות הרבעון השלישי, בתוך סערת זן הדלתא, משקפות את היכולת שלנו לפעול באופן גמיש ויעיל ולהגיב במהירות למצב השוק. למרות שאנו פועלים בסביבה עסקית בעלת ראות מוגבלת, אנו מחויבים להסתכל רחוק יותר ולפתח מנועי צמיחה משמעותיים, זאת במקביל לחיזוק מתמיד של מבנה ההון שלנו".

סיוע של 30 מיליון דולר נוספים

כאמור, השבוע אישרה הממשלה את הצעת משרדי האוצר והתחבורה לסיוע תזרימי נוסף לחברות התעופה הישראליות. מהמתווה עולה כי אל על תקבל כעת סיוע של 30 מיליון דולר נוספים, בשתי פעימות, בתנאי שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יזרים גם הוא סכום זהה של 30 מיליון דולר, וכן יעמוד בהתחייבויותיו הקודמות למדינה - הזרמה של 43 מיליון דולר לחברה.
עוד נקבע במתווה כי הנפקת אל על בסך של 105 מיליון דולר, שהחברה הייתה מחויבת לבצע עד ה-7 ביולי 2021 - ולא בוצעה, תידחה עד לחודש ספטמבר 2022. נזכיר, כי בחודש יולי הודיעה אל על כי בשל המצב בענף התעופה היא דוחה את הנפקת המניות ואת הזרמת הסכום לו התחייב רוזנברג במסגרת ההנפקה, מה שהתפרש באוצר כהפרת חוזה.
לפי המתווה, הזרמת הכספים תתבצע בשתי פעימות, הפעימה הראשונה תהיה בסכום של כ-20 מיליון דולר והפעימה השנייה - כ-10 מיליון דולר. באוגוסט העריכו באוצר כי הסיוע יעמוד על 100-150 מיליון דולר, אולם הסכום פחת משמעותית בעקבות פתיחת השמים.
מתווה הסיוע כולל מגבלות על בעל השליטה והחברה: איסור על משיכת דיווידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין. החזקות המדינה יוגבלו ל-24%, ללא זכויות שליטה, בכדי למנוע את הלאמת אל על. הסכום יינתן לאל על בצורת אג"ח להמרה, ללא ביטחונות וללא ריבית.
המתווה הנוכחי מגיע כחצי שנה לאחר מתווה הסיוע הקודם, שבמסגרתו העבירה המדינה לאל על כ-210 מיליון דולר ולישראייר 16 מיליון דולר, כאשר העסקה כללה רכישת כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה, שאת עלותם שילמה המדינה לחברה מראש.