ברקע "יום השיבוש" הגדול ולאחר שהופעל עליו לחץ כבד להשתמש בכוחו כדי לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, פנה היום (ג') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר: "הכדור בידך. לאן אתה לוקח את מדינת ישראל? מה המורשת שתשאיר אחריך? תעצור את הכאוס המטורף שיש בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר. אל תיתן לקיצוניים מכל הצדדים להשתלט לנו על החיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
יחד עם זאת, בר-דוד - עליו הופעל כאמור לחץ כבד להשתמש בכוחו ולהצטרף להשבתות הגדולות שהחלו היום עקב ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, טען כי "להשבית את המשק זה לא משחק ילדים. הם יריבו בכנסת, מפוצצים שיחות בבית הנשיא - ומי שעומד באמצע זה עם ישראל".
1 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד
(צילום: ארן דולב)
נזכיר כי בחודש מרץ האחרון הכריזה ההסתדרות - בדקה ה-90 - על שביתה גדולה וחריגה במשק, שלאחריה ראש הממשלה נתניהו הודיע על השהיית החקיקה. יחד עם זאת, כאמור, עד כה בר-דוד לא הגיב לדרישות להשבית את המשק גם הפעם, עם המשך קידום החקיקה.
יו"ר ההסתדרות אמר את הדברים בכנס ראשי ועדים בתל אביב, והוסיף כי "הקו האדום שלי, שעמדנו בו בחודש מרץ האחרון, הוא הוועדה לבחירת שופטים. ובזה הצלחנו. אני בודק יום-יום עם הצוות שלי את המצב. מתי ההסתדרות תפעיל את כוחה? כשאני אחליט שצריך להכריע.
"אם מישהו חושב שבכל שני וחמישי אני אשבית את המשק כי מישהו מצביע בקריאה ראשונה בכנסת - הוא לא יודע מהי ההסתדרות. להשבית משק זה לא משחק ילדים. אתה סוגר שדה תעופה בתקופה כזאת, כשאנשים חסכו שקל לשקל כדי לנסוע ליוון", טען.
עוד אמר יו"ר ההסתדרות, כי "כשאני ארגיש - ובפעם שעברה הרגשתי בתחושת הבטן שלי - שאני צריך להכריע את המערכה, כשארגיש כשקלו כל הקצים והמצב יגיע לקיצון - אנחנו נתערב ונפעיל את העוצמה שלנו. אין שום סיכוי שיפגעו בעובדים במדינת ישראל בכנסת הנוכחית".
בהמשך לדבריו של יו"ר ההסתדרות, יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות, יניב לוי, אמר היום בריאיון ל-ynet Live: "הקווים האדומים הברורים של ההסתדרות: יועמ"שים ובחירת שופטים". עוד הסביר כי "הבוקר הזה הוא שונה לחלוטין ממה שהיה ב-27/3. באותם ימים אנחנו רצינו והצלחנו לעצור את החקיקה החד צדדית, הגדולה הדרקונית שניסו להחיל עלינו כחברה וכמדינה. עצרנו אותה ונכנסנו לשיחות. מאז לצערנו השיחות התפוצצו אך עדיין אנחנו קוראים לראש הממשלה במופרש לעצור את הטירוף, שהרי הוא אינו רוצה שההיסטוריה תזכור אותו כך. אם לא, אנחנו נפעל ברגע שאנחנו נבין שהקווים האדומים נחצו".
עוד אמר לוי בנוגע לצמצום עילת הסבירות כי מדובר "בסעיף הכי פחות דרקוני שהיה ברפורמה ההזויה שהציגו לנו לפני מספר חודשים. אנחנו מאמינים שאם היינו יוצאים היום ליום שביתה היינו מייצרים עוד יותר כאוס, צריך לזכור שאנחנו מייצגים קרוב למיליון איש".
בנוגע למחאות מול ההסתדרות, אמר לוי כי "ראינו הבוקר אלפי אנשים מול בניין ההסתדרות, אתמול הפגינו פה 1,500 איש, אנחנו בעד חופש המחאה וההפגנה, אנחנו דוגלים בדמוקרטיה. יחד עם זאת המדינה הזאת כרגע היא עדר ללא רועה ואנחנו לא נהיה אלה שמגדילים את השסע, נהיה אלא שמאחים. נכון לבוקר הזה להשבית את המשק היה להגדיל את השסע, לא נעלמנו לשום מקום".
אמש ארגוני המחאה נג המהפכה המשפטית העלו שלב והפגינו מול ביתו של בר-דוד, בדרישה שיורה על שביתה כפי שעשה לאחר פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט. "אם הוא חושב שהוא נציג מהאו"ם - זה לא יעבוד לו", אמר גורם במטה המאבק.
מקורות בהסתדרות אמרו שטרם התקבלה ההחלטה איך ומתי לפעול. "ההסתדרות עדיין על הגדר", אמר גורם שבקיא בפרטים והוסיף: "יש לחץ מאוד גדול להצטרף יחד עם כל ראשי המשק כמו שהוא עשה".