10 שבועות של מחאות והפגנות סוערות ברחבי הארץ פשוט לא "הזיזו" למחוקקי המהפכה המשפטית. הם המשיכו, במעין ריצת אמוק ללא מעצורים, במירוץ החקיקה בכנסת. למרות צאתם של מאות אלפי ישראלים לרחובות כשדגלי המדינה בידיהם - החקיקה של חלק מהחוקים, שעלולים להפוך את ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה, נכנסה כבר לשלביה המתקדמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ואז זה קרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה טעות פטאלית מבחינתו. פיטורי שר "סורר", בלהט הרצון להעניש דווקא את השר הרגיש ביותר בממשלתו, שר הביטחון יואב גלנט, קוממו עליו רבים מאזרחי המדינה, גם מהימין, אך יותר מכל - את ההסתדרות "שישבה בשקט" עד עכשיו.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
ארנון בר דוד במסיבת עיתונאים נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
החלטה לא קלה. ארנון בר-דוד במסיבת העיתונאים אתמול נגד החקיקה של המהפכה המשפטית
(צילום: מוטי קמחי)
כוחה הרב של ההסתדרות ניכר היטב בעשרות שנותיה הראשונות של המדינה. לא אחת שלפו ראשיה, מיצחק בן אהרון וירוחם משל ועד לישראל קיסר, את "נשק יום הדין" - הכרזת שביתה כללית במשק. וזאת תמיד עשתה את שלה. גזירות כלכליות בוטלו, או לפחות מותנו, ובצמרת השלטון הבינו שלהיאבק עם ההסתדרות הכללית - זה עסק ממש לא כדאי.
הפעם האחרונה שבה ההסתדרות הפעילה את נשק השביתה הייתה בדצמבר 2017, כאשר חברת "טבע" - מהגדולות והמוערכות במשק הישראלי - נקלעה לקשיים ונאלצה להודיע על סגירת חלק ממפעליה בארץ ופיטורי אלפי עובדים. אז הכריז יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, על שביתה כללית במשק, אף כי לשעות ספורות בלבד. חלק מהפיטורים מותנו ונדחו מעט.
הפעם החלטת ההשבתה הכללית של ההסתדרות באה כאשר ברקע היו כבר מחאות ענק ברחובות נגד המהפכה המשפטית, שעליה הכריזה הממשלה. אולם כאשר החליט ראש הממשלה - במקח טעות מבחינתו - לפטר את שר הביטחון, שדרש לעצור את החקיקה מסיבות של ביטחון המדינה, הגיע גם החידוש: לא רק שההסתדרות הצטרפה למחאה במלוא כוחה, שעודנו ניכר מאוד, אלא שהפעם באופן חסר תקדים גם חלק ניכר מהמגזר העסקי, בראשות נשיא המגזר דובי אמיתי, הצטרף להשבתה הכללית שעליה הכריז, אחרי שהיסס לעשות כן במשך שבועות, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד.
2 צפייה בגלריה
הגדיש את הסאה. ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
הגדיש את הסאה. ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
הגדיש את הסאה. ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)

ובעת הזאת מתברר שנשק השביתה שמפעילה ההסתדרות הוא עדיין בבחינת "הנשק האטומי" שעושה את שלו. בתוך שעות המשק הושבת כמעט כליל וראש הממשלה הבין שלא מדובר עוד בחסימת נתיבי איילון, כביש 1, הפגנת ענק בחיפה או סגירת הכניסה לבאר שבע, ובערב הגיעה גם ההכרזה המיוחלת של נתניהו על השהיית החקיקה שאפשרה לבר דוד לבטל את השביתה - ולרשום לעצמו ניצחון גדול מאוד.
ההחלטה שקיבל ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, לא הייתה קלה, שכן בהסתדרות מיוצגים גם רבים ממצביעי מפלגות הימין, שלה גם סיעות בהנהגתה.
אולם, ראש הממשלה הגדיש שלשום בערב את הסאה בפיטורי גלנט, בעוד ששר המשפטים יריב לוין, ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, המשיכו לחוקק בריצה המטורפת שלהם את סעיפי המהפכה.
למצב הזה לא הסכימו גם נציגי הימין בהנהגת ההסתדרות - ובכך הובהר לראש הממשלה, כי כוחו של ארגון העובדים הגדול במדינה עודנו רב מאוד, והוא יכול להכריע גם בשנת 2023 את המערכה.
ואת הלקח הזה יצטרכו מעתה להפנים כל ראשי הממשלה ושרי האוצר העתידיים: אפשר לחוקק, אפשר לקדם רפורמות ותוכניות כלכליות, אולם כאשר המדובר בסכנה לקיומה היציב של מדינת ישראל - גם ההסתדרות היא חייל בקרב.
ועדיין בשנה ה-75 לקיום המדינה "חיילי ההסתדרות" יכולים יהיו להיות הגורם שיכריע את "המלחמה". ואת הכוח הזה מנהיגי המדינה חייבים לקחת בחשבון, גם כאשר נדמה היה לאחרונה שכוחו של ארגון העובדים הלך ופחת בשנים האחרונות.