גוגל מתכוננת לחג הקניות שהמציאה, שופינג איי אל, ופרסמה נתונים לפיהם החל מהסגר הראשון בפסח 2020, הביקוש למותגים ישראלים זינק פי שלושה ובסגר השני הציג עלייה של 76%. לפי נתוני החיפושים של החברה, קודם לכן הביקושים היו די זהים. כעת הפער נשמר והביקוש למותגים ישראלים גבוה יותר בכ-43% מתקופת טרום הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, צריך לזכור כי רוב החיפושים למותגים בינלאומיים נעשים בתוך אתרים שאינם גוגל, כמו אמזון, איביי, אסוס ועלי אקספרס, שמחזיקים מנועי חיפוש פנימיים. כמו כן, חלק מהקונים מגיעים לאתרים הבינלאומיים שלא דרך גוגל, למשל דרך קבוצות פייסבוק או טלגרם. גם חלק מהחיפושים אחר מותגים ישראלים נעשה באופן הזה - בחיפוש באתרים שמהווים קניון דיגיטלי כמו עזריאלי.קום, טרמינל X ואתרים לממכר מוצרי חשמל.
1 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל
(צילום: Gettyimages)
לפי סקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, 15% מהנשאלים אמרו שהם קונים בתדירות גבוהה יותר באתרים ישראליים, לעומת 21% ב-2019. כלומר, לפי סקר זה חלה דווקא ירידה בקנייה באתרים ישראלים. לפי הסקר חלה גם ירידה בתדירות הקנייה באתרים זרים לעומת אתרים ישראלים: 34% מהנסקרים השיבו כי הם קונים באתרים בינ"ל יותר מאשר באתרים ישראלים לעומת 39% מהמשיבים ב-2019. 29% השיבו שהם קונים באתרים בינ"ל וישראלים במידה שווה. אמנם מדובר בנתוני סקר ולא בנתוני אמת, אך הם משקפים תפיסה מסוימת של הצרכן הישראלי שנראה כי עדיין מעדיף אתרים בינ"ל.
שופינג איי אל, שחל ב-10-9 בנובמבר, נוסד כ"חג קניות" לפני שמונה שנים עם 150 עסקים. כיום משתתפים בו 2,700 עסקים מ-372 יישובים בישראל. מה יוצא לגוגל מזה? מפרסמים עתידיים כמובן, כאלה שיהיו תלויים במנוע החיפוש כדי לשמור על מצבת לקוחות.
גוגל כבר מזמן אינו מנוע חיפוש תמים בעל תוצאות שמדורגות לפי חשיבות ודיוק, אלא (במיוחד בתחום השופינג אונליין), מציג תוצאות לפי תשלום ואמצעים לקידום אתרים. לעסקים שעוד לא התבססו קשה מאוד להתקיים בלי לשלם לגוגל על פרסום. בנוסף וכפועל יוצא מכך: גוגל אומנם מפקחת על איכות העסקים שמשתתפים בשופינג איי אל, אבל לא מפקחת בהמשך על איכותם, בניגוד לאמזון למשל, שגם היא למעשה סוג של מנוע חיפוש.
"מה יוצא לגוגל משופינג איי אל? זאת דרך לייצר נוכחות דיגיטלית לעסקים שנשמרת לאורך כל השנה. רצף קיומי לעסק והכנסה קבועה", אמר ל-ynet מנכ"ל גוגל ישראל, ברק רגב, במסיבת עיתונאים שערך.
"ואז אם העסק הזה הוא דיגיטלי ויעבוד כל השנה, הוא ירצה לעשות פרסום או שיתופי פעולה עם גוגל שהם מעבר לשופינג איי אל. ושם אני אהיה השותף הטבעי שלו. העסקים המשתתפים יכולים לקבל הדרכה בחינם (דרך תוכנית שנקראת האקדמיה של גוגל - מ.ק), אבל הם לא מקבלים הנחות לפרסום בגוגל, אלא קופון של 500 שקל, כמו כל עסק שמפרסם לראשונה בגוגל. זה ווין-ווין לגוגל, לעסקים ולצרכנים.
"ייסדנו את שופינג איי אל כי ראינו שעסקים מקומיים לא עומדים בביקושים לקניות אונליין והצרכן הישראלי קונה בחו"ל. בשנה שעברה, 78% מהעסקים דיווחו על עלייה במכירות. 30% הכפילו ההכנסות. זה יוצר גם אימפקט לשאר השנה, כשרוב העסקים דיווחו על לקוות חדשים קבועים שהופכים לקונים באתר.
"בתקופת הקורונה הבנו שהדרך היחידה של עסק לשמור על איתנות ויציבות היא נוכחות דיגיטלית. כשהתחלנו בשופינג איי אל, חיפשנו עסקים שיגישו מועמדות וכעת אנחנו במצב שיש לנו אובר ביקוש לתוכנית הזאת. לפי נתוני חברת כאל על כלל השוק, ב-2018 שופינג איי אל גלגל 35 מיליון ב-2020 הסכום קפץ ל-100 מיליון שקל, לפי התחזית של כאל ב-2021 תהיה קפיצה במכירות של 11%. יש השנה 45 אלף מבצעים, עלייה של 6,000 מבצעים לעומת אשתקד ויש אתרים שהמכירות שלהם מגיעות לפי 6 מיום מכירות רגיל ומגייסים בחג הזה לקוחות לחצי שנה קדימה".