לאחר שהמסחר נפתח בירידות, הבורסות בוול סטריט שינו מגמה וננעלו הלילה (שישי) בעליות שערים: מדד S&P 500 הוסיף 1.18%, נאסד"ק עלה ב-1.6% ודאו ג'ונס ב-0.87%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ברקע, מוקדם יותר היום פורסמו מספר המשרות שנוספו בארה"ב בחודש ספטמבר, אשר עמד על 336 אלף - כמעט כפול מההערכות בשוק - מה שמסמן כי הכלכלה האמריקנית ממשיכה להיות איתנה, למרות הריבית הגבוהה במיוחד. שיעור האבטלה נותר על 3.8%, ללא שינוי לעומת חודש אוגוסט ואחד הנמוכים ביותר ב-50 השנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט
(צילום: AP)
מצד אחד, הנתונים מחזקים את האפשרות של העלאת ריבית נוספות על ידי הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), דבר שבתורו לרוב מוביל לירידות בשוק ההון, כפי שראינו מתחילת השבוע ועד תחילת המסחר היום. מנגד, המשך של מגמת הירידה באינפלציה, לצד נתונים המעידים כי הכלכלה האמריקנית נותרה חזקה על אף הריבית שכבר הגיעה בארה"ב לטווח של 5.25%-5.5%, עשויים להעיד על כך שהפד מצליח להנדס "נחיתה רכה". כלומר, לרסן את האינפלציה מבלי לגרור את הכלכלה למיתון, כפי שרבים חששו שיקרה.
הסיכון המרכזי כרגע הוא שמגמת הירידה של האינפלציה שנרשמה בחודשים האחרונים מאז החל רצף העלאות הריבית החדות של הפד - תשתנה, מה שכמובן יגרור גם מדיניות תואמת של המשך העלאות הריבית מצד הפד, שהכריז שוב ושוב כי היעד מספר 1 שלו הוא ריסון האינפלציה הגבוהה, שפוגעת בעיקר בשכבות החלשות של האוכלוסיה.
בסיכום השבועי מדד S&P 500 הוסיף 0.56%, נאסד"ק עלה ב-1.61% ודאו ג'ונס ירד בשיעור מתון של 0.14%. מתחילת השנה הוסיפו השלושה 12.67%, 29.31% ו-0.82%, בהתאמה.
ובינתיים בבורסה המקומית בתל אביב: מדד ת"א 35 ירד ב-1.14% בשבוע האחרון ות"א 125 איבד 1.09%. מתחילת השנה עלו השניים בכ-1.9% וב-2.5% בהתאמה - משמעותית מתחת למדדים המובילים במרבית העולם המערבי. מגמה זו מתקשרת בעיקר לחוסר הוודאות הפוליטי-חברתי בישראל מאז החלה המהפכה המשפטית בתחילת השנה, אשר מעיבה מאוד על הכלכלה הישראלית.

למה הדולר המשיך להתחזק השבוע?

מוקדם יותר השבוע המדדים המובילים בארה"ב רשמו, כאמור, ירידות שערים יחסית חדות והדולר התחזק ואף גירד מלמטה את רף ה-3.9 שקלים. יחד עם זאת, היום המטבע האמריקני נסחר סביב 3.8599 שקלים והאירו סביב 4.0682 שקלים - ירידה קלה לעומת שערם היציג האחרון. הדולר נחלש מול מטבעות נוספים בעולם ולא רק מול השקל.
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, הסביר נועם שפלטר, מומחה בנושאי כלכלת מאקרו, יוקר המחיה ומרצה במכללה האקדמית תל אביב-יפו, כי "בארה"ב פרסמו השבוע בשורה מצוינת (זינוק במספר המשרות הפנויות - ד"ר) שלמעשה יצרה גם בשורה גרועה לשוק האמריקני. מצד אחד, נתונים המעידים כי הכלכלה חזקה וצומחת הם בשורה טובה, אולם זה גם אומר שהאינפלציה תימשך, עוד אנשים יקבלו משכורות ויבזבזו כסף וזה אומר שהכלכלה מצליחה לעמוד בריבית הגבוהה.
"לכולם היה ברור שתהיה עוד העלאת ריבית לפחות עד סוף שנה, אבל להערכתי, הולכות להיות עוד שתי העלאות ריבית לפחות עד סוף שנה, מה שאומר שהמצב הולך להיות גרוע יותר לפני שהוא יהיה טוב יותר. כי כשאנחנו מסתכלים על ההשפעות של הטווח הקצר, העלאת ריבית היא מצויינת לריסון האינפלציה, אולם לטווח הארוך - קצת פחות. זו אחת הסיבות העיקריות להתחזקות של הדולר".
עוד הוסיף שפלטר כי "נתוני האבטלה שמעידים על שפל היסטורי הם קצת אנטיתזה לכך שהמשק נמצא לקראת האטה, (לפחות) לפי הציפיות. מצד אחד, אומרים שכשמעלים את הריבית אז לעסקים קשה יותר, אולם מהצד השני אנשים עובדים, אז יש להם יותר כסף, וזה איזשהו 'לופ' שמעמיד אתגר מאוד גדול לנגיד האמריקני (ג'רום פאוול - ד"ר). אגב, כל מה שאני אומר על ארה"ב אפשר להגיד גם על ישראל, כי ישראל גם נמצאת במצב יחסית יציב ביחס לשאר העולם, ביחס לאירופה, שם מדברים על העלאות ריבית בלית ברירה - כי האירו נחלש".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות.