הדולר מגיע לשיאים חדשים - לא רק מול השקל כפי שהתרגלנו לשמוע בחודשים האחרונים, אלא מול רוב המטבעות המרכזיים בעולם. נועם שפלטר, מומחה בנושאי כלכלה מאקרו, יוקר המחיה ומרצה במכללה האקדמית ת"א-יפו, הסביר ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, כי "הדולר מגיע לשיאים של שנים, ושער של ארבעה שקלים הוא כבר לא מילה גסה". היום השער היציג של הדולר נקבע על 3.86 לאחר שחצה במהלך המסחר את ה-3.87.
שפלטר הסביר כי "בארה"ב השבוע פרסמו בשורה מצוינת שלמעשה יצרה גם בשורה גרועה לשוק האמריקני. פורסמו נתוני המשרות החדשות שנפתחו בחודש אוגוסט, ומספרן חצה את ה-9.6 מיליון משרות חדשות. התחזיות היו ל-8.8 מיליון, כלומר מדובר פה על ניפוץ של הציפיות שמראה על דבר אחד בלבד - שהכלכלה האמריקנית חזקה הרבה מעבר לציפיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
"בנוסף, גם השכר הממוצע עולה. הנתונים האלה מאוד מהותיים, כי מצד אחד זו בשורה טובה שהכלכלה חזקה וצומחת והכול טוב. מצד שני זו בשורה רעה, כי זה אומר שהאינפלציה תימשך - זה אומר שעוד אנשים יקבלו משכורות, עוד אנשים יבזבזו כסף, וזה אומר שהכלכלה מצליחה לעמוד בריבית הגבוהה. לכולם היה ברור שתהיה עוד העלאת ריבית לפחות עד סוף שנה, אבל להערכתי, הולכות להיות עוד שתי העלאות ריבית לפחות עד סוף שנה, מה שאומר שהמצב הולך להיות גרוע יותר לפני שהוא יהיה טוב יותר. כי כשאנחנו מסתכלים על ההשפעות של הטווח הקצר, העלאת ריבית היא מצויינת לריסון האינפלציה. לטווח הארוך קצת פחות. זו אחת הסיבות העיקריות להתחזקות של הדולר".
עוד הוסיף שפלטר כי ביום שישי הקרוב אמורים לפרסם את מדד האבטלה האמריקני, שהוא בשפל היסטורי. זה קצת אנטיתזה לכך שהמשק לקראת האטה לפי הציפיות וכדומה. כי מצד אחד אומרים שכשמעלים את הריבית, אז לעסקים קשה יותר. מצד שני, אנשים עובדים, אז יש להם יותר כסף. וזה איזשהו לופ שמעמיד אתגר מאוד גדול לנגיד האמריקני. אגב, כל מה שאני אומר על ארה"ב אתה יכול להגיד גם על ישראל, כי ישראל גם נמצאת במצב יחסית יציב ביחס לשאר העולם, ביחס לאירופה.
"באירופה מדברים על העלאות ריבית נוספות בלית ברירה. זאת אומרת, לא כי הכלכלה שם כל כך יציבה וחזקה, אלא כי הם לא יכולים להישאר מאחורי ארה"ב. ככל שארה"ב תעלה את הריבית, גם האירו יושפע מזה. האירו נחלש מאוד מול הדולר, והנגידים האירופאים של האיחוד ושל המדינות השונות לא יכולים להישאר מאחור.
"הכלכלה באירופה, בניגוד לארה"ב, מראה כבר סימנים של מיתון, של תחילת מיתון. אגב, בארה"ב הכלכלנים הפסיקו כבר לדבר על מונחים של משבר כלכלי, כבר הפסיקו לדבר על מיתון. מדברים על 'מיתונון'. זאת אומרת, על זה שתהיה השפעה, אבל הרבה יותר נמוכה ממה שכולם חששו. כוכבית קטנה, שים בצד את קליפורניה. קליפורניה משיקולים אחרים במצב של קריסת מערכות מה שנקרא".
איך הסערה בפוליטיקה האמריקנית תשפיע על הכלכלה? "היא תשפיע ולא תשפיע. הדמוקרטים יהיו חייבים לעשות פעולות מאוד מהותיות כדי שיהיה להם איזשהו סיכוי להמשיך את הממשל הדמוקרטי. ניסיון העבר הראה שממשל דמוקרטי בזמן של משבר כלכלי מעולם לא הצליח לשמור על השלטון, והם מכירים את הנתונים האלה. זאת אומרת, אם הולכים אחורה להיסטוריה של ארה"ב, תמיד היה חילוף לרפובליקנים כשהיה משבר כלכלי בשנת בחירות. אז הם חייבים לעשות משהו כדי לשמור על השלטון, מה שמכניס אגב את הנגיד לאיזשהו מלכוד של האם אני משמר את הכלכלה ונותן לאינפלציה להשתולל או משתלט על האינפלציה ופוגע בכלכלה, וכל זה בשנת בחירות, שזה מוסיף עוד אלמנטים לסימני השאלה". לריאיון המלא האזינו לסימנייה הראשונה בנגן שבראש הכתבה.

המחיר של סדר העדיפויות התקציבי

במשרד האוצר נערכים לפרסם בקרוב את התחזיות התקופתיות, שצפויות להציג צפי לגירעון של פי שניים מהיעד השנה, בעיקר בגלל השילוב של הוצאות ממשלתיות גדולות והכנסות נמוכות מהצפוי, גם בשל אי היציבות הפוליטית. פרשננו הכלכלי גד ליאור הסביר ב"כסף חדש" לכמה הגירעון צפוי להגיע השנה, מה המצב של ישראל ביחס למדינות אחרות, מי אחראי על הגידול הלא צפוי בגירעון ואיך הממשלה צפויה להתמודד עם הנתונים המטרידים? האזינו לריאיון המלא בסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

TEMU מגיע לישראל וגם חנות הארי פוטר

לסיום, כתבת הצרכנות מירב קריסטל סיפרה שהאתר ואפליקציית הקניות TEMU החל לשלוח מוצרים לארץ. לדבריה, מדובר בתחרות לאתרים הסיניים עלי אקספרס ו-SHEIN (שיאין), וגם לאמזון ונקסט, משום שמדובר במרקט פלייס הסיני הצומח ביותר שהאפליקציה שלו החזיקה בשיא ההורדות בארה"ב בקיץ 2022, השנה בה הושק שם.
עוד סיפרה קריסטל על חנות למוצרי הארי פוטר שנפתחה סוף סוף גם בישראל. החנות ממוקמת בקומה 1 בקניון החדש שנמצא על דרך מנחם בגין, שנפתחו בו כבר חנויות נייקי וטרמינל X בין היתר, אך הוא עדיין נמצא בהרצה. מדובר בחנות פופ אפ, כלומר זאת חנות זמנית שתפעל בקניון למשך 3 חודשים, אלא אם הביקוש יהיה גבוה ואז ניתן יהיה להשאירה פתוחה עד כשנה. רוצים לשמוע עוד? הריאיון המלא בסימנייה השלישית בנגן שבראש הכתבה.

אם פספסתם: על רקע המתיחות הגוברת בענייני דת ומדינה, דיברנו אתמול בפודקאסט הכלכלי עם ד"ר עופר קורנפלד, יו"ר "ישראל חופשית", שהסביר מה העלות של עירוב שיקולים דתיים במדיניות. כמה עולה השבתת הרכבות בשבת, מה המחיר האמיתי של היעדר לימודי ליבה וקצבאות לאברכים ולמה בסוגיות דתיות - אף אחד לא מדבר על כסף. לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות