כ-18% מהעסקים שענו על סקר מקיף של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שנערך במהלך יולי 2020 עד אפריל 2021, דיווחו כי חוו תקיפת סייבר. בקרב העסקים שבהם מועסקים 250 עובדים ומעלה שיעור העסקים שחוו תקיפה עולה ל-42%. לפי נתוני הלמ"ס, אחד מכל 30 עסקים דיווח על נזק כספי כתוצאה מתקיפה שכזאת, כאשר בענף המידע ותקשורת אומדן זה עומד על אחד מכל 20 עסקים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אוכלוסיית הסקר כוללת עסקים עם 10 משרות ומעלה במרבית ענפי הכלכלה, למעט הענפים: חקלאות, פיננסים, יהלומים, מינהל ציבורי ומקומי, חינוך, בריאות, משקי בית וארגונים חוץ-מדינתיים, על פי מרשם העסקים של הלמ"ס. אוכלוסיית המסגרת מונה כ-31 אלף עסקים, והמדגם כולל כ-2,500 חברות.
1 צפייה בגלריה
מתקפת סייבר רוסית
מתקפת סייבר רוסית
מתקפת סייבר
(צילום: Shutterstock)
לפי הלמ"ס, הפער בין הפריצות לעסקים גדולים וקטנים יכול לנבוע משתי סיבות עיקריות, האחת היא שעסקים גדולים משתמשים במערכות תקשורת רבות, ולכן חשופים יותר לתקיפה במרחב הקיברנטי בהשוואה לעסקים קטנים; והסיבה השנייה היא שעסקים גדולים מודעים יותר לאיומים אלו, ולכן מנטרים תקיפות אלו בניגוד לעסקים קטנים שבהם ייתכן שתקיפות אלו לא זוהו. אמצעי האבטחה הנפוצים ביותר בשימוש העסקים הם שמירה על עדכניות גרסאות תוכנה (68%) ואמצעים לגילוי ולסיכול של נוזקות (65%).

נתוני הלמ"ס מתפרסמים על רקע מתקפות סייבר רבות בתקופה האחרונה, בעיקר של קבוצת הפשיעה BlackShadow שעומדת מאחורי מתקפות הסייבר נגד חברת הביטוח שירביט, אתר ההכרויות אטרף וחברת ק.ל.ס קפיטל. בשבוע שעבר פרסמה הקבוצה מידע חדש שנוגע ככל הנראה ללקוחות שירביט. כמו כן, האקרים תקפו לאחרונה את בית החולים הלל יפה בחדרה, כשלפי ניתוח ראשוני, מדובר בקבוצת פשיעת סייבר שמכונה DeepBlueMagic.

השימוש במכירות מקוונות ובבוטים במרכזי השירות נמוך בישראל ביחס לאירופה

עוד עולה מסקר הלמ"ס כי בכ-14.8% בלבד מהעסקים נעשות מכירות מקוונות, כאשר בענף האירוח והאוכל נעשו מכירות מקוונות בכ-34.1% מהעסקים לעומת כ-19.4% מהעסקים בענף המסחר.
מהשוואה בין-לאומית של אחוז העסקים עם מכירה מקוונת בענף המסחר, עולה ששיעור זה בישראל נמוך לעומת ממוצע של 33% במדינות האיחוד הארופאי. המדינה עם השימוש הנפוץ ביותר במכירות מקוונות בענפי המסחר היא דנמרק עם 63% מהעסקים.
בנוסף עולה מהנתונים כי מידת ההטמעה של רובוט שירות (בוטים) נמוכה והשיעור הגבוה ביותר (במונחי מועסקים) בטכנולוגיה זו נמצא בענף המסחר – כ-8%.