ילדים של בני זוג שנפטרו בזה אחר זה במהלך השנתיים האחרונות, לאחר שפרצה אש במזגן תדיראן שהיה מותקן בביתם, תובעים פיצויים מחברת תדיראן. זאת, בטענה שהשריפה שפרצה נגרמה בעקבות ליקויים של תדיראן, וכי היא זו שגרמה למוות של הוריהם.
השריפה פרצה במזגן הביתי, בחודש יולי 2020, כאשר בני הזוג ישנו והמזגן לא פעל. שאיפת העשן גרמה לבני הזוג נזקים גופניים קשים - הגבר, בן 79, פונה לבית החולים לאחר שאיפת עשן והורדם והונשם, אך לאחר מספר ימים שוחרר לביתו בעקבות שיפור במצבו. הוא נפטר שנה אחר כך עקב בעיות בנשימה, ובתביעה נטען, כי מותו קשור לנזקים שנגרמו לו בעקבות השריפה. האישה, כבת 82, נפטרה לפני כחודש. כמו בעלה, לאחר השרפה היא הונשמה וסבלה מבעיות בריאות קשות. בין השאר, האישה גם עברה אירוע מוחי ואשפוזים שונים, והפכה לסיעודית בבית אבות. לפני מספר ימים הוגשה התביעה בשם הבעל על סך של מעל מיליון שקלים ובקרוב תוגש התביעה בשם האישה על סכום דומה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מזגן
מזגן
מזגן, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בכתב התביעה שהגיש פרקליט בני הזוג, עו"ד אורן בושרי, נטען כי השריפה נגרמה בשל כשל בייצור המזגן, והדליקה וסוג הדליקה מצביעים על כך שמדובר בדליקה פנימית בתוך המזגן. עוד צויין בתביעה, כי לפני האירוע תדיראן הודיעה כי בדגמים מסויימים שיוצרו עד שנת 2008 יכול להיווצר סיכון של פריצת אש, וזאת בעקבות מספר אירועי שריפה אחרים שהתרחשו במזגני החברה. לקוחות שהחזיקו במזגנים התבקשו ליצור קשר עם החברה להחלפת הרכיבים המסוכנים.
לפי התביעה, הודעת הריקול של חברת תדיראן לא הגיעה לידיעת בני הזוג, ובכך העמידה החברה את בני הזוג תחת סכנה. הטענה לפי התביעה היא כי מסמך הריקול שפרסמה תדיראן מעיד על אחריותה לאירוע, שכן המסמך מתייחס גם לדגם המזגן שהיה מותקן בבית בני הזוג - מזגן מסוג 20N Climate Class, שהותקן בביתם סביב 2008. בנוסף נטען כי תדיראן הודתה ברשלנות בנוגע לייצור של מספר דגמים, אבל כפתה על כל לקוח שקיבל פיצוי בגין שריפה שפרצה במזגן שלו לחתום על הסכם סודיות למניעת הפרסום בעניין.

עו"ד אורן בושריעו"ד אורן בושריצילום: בן רוטשטיין

עוד נטען בתביעה כי חוות הדעת של חקירת שירותי הכבאות מבססת אחריות של תדיראן לאירוע השריפה, ומלמדת על כך שהאירוע נגרם בשל כשל בייצור המזגן. מחוות הדעת עולה, כי מדובר בשריפה שהחלה בתוך החלק הפנימי של המזגן, למרות שהוא לא פעל באותו הזמן. בנם של בני הזוג אמר לחוקר מכבי האש, כי אבא שלו סגר את המזגן לפני שהלך לישון וכמו וכן השלט של המזגן שנשאר בסלון הראה כי הוא אכן היה במצב סגור. מכבי האש שללו את האפשרות כי האש פרצה בגלל כשל חשמל בבית וקבעו שתבנית הבעירה מעידה על כך שהאש התחילה בחלק הפנימי של יחידת המיזוג. כמו כן, סימני הבעירה מעידים על בעירה ממושכת במקום.
לפי התביעה, בעקבות השריפה נגרמו לבני הזוג כוויות פנימיות ופגיעה קשה בריאות. מאז האירוע שניהם הפכו לסיעודיים ומצבם הרפואי הלך והדרדר עד שנפטרו.
מתדיראן נמסר: "המזגנים שתדיראן משווקת נשאו ונושאים תו תקן ישראלי ועונים על הסטנדרטים המחמירים ביותר של בטיחות. כתוספת בטיחותית, החל משנת 2011 המזגנים כוללים הגנת 'תקן מעטפת אש' שמטרתו למנוע התלקחות של המזגן, גם במקרים חריגים ביותר.
"המזגן המדובר הוא מזגן שיוצר בשנת 2009, שלא תוחזק על ידי תדיראן ובבדיקה של חוקר שריפות נמצא כי בוצעו בו 'תיקונים' כולל החלפה של תקע החשמל ברכיב לא מקורי.
"תדיראן מצרה על מותו של המנוח, אך אינה קשורה במאום לפטירתו. יובהר כי מכתב התביעה עולה, כי המנוח הלך לעולמו כשנה לאחר המקרה, ושוחרר מבית החולים לאחר האירוע במצב בריאותי תקין. כמו כן, נבהיר כי אין כל קשר בין המזגן הנזכר בתביעה, שלגביו לא זוהתה מעולם תקלה סדרתית, לבין הריקול בשנת 2008, כאשר החברה היתה בבעלות חברת Carrier".