שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להקפיא העברת מאות מילוני שקלים לרשויות הערביות בטענה כי "יש צרכים דחופים וחשובים יותר מלהמשיך להעביר את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ", כפי שתכב לשר הפנים, משה ארבל.
מה הם בדיוק אותם כספים שבשלב זה לא מועברים לרשויות הערביות, האם בעבר הם כן הועברו ומה הקשר לארגוני טרור ופשע? ynet עושה סדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
אלו תקציבים השר סמוטריץ' לא מוכן להעביר, ובכמה כסף מדובר? שתי העברות מונע שר האוצר: 200 מיליון שקל למטרות חינוך עבור סטודנטים במזרח ירושלים, ו-314 מיליון שקל לתמיכה ברשויות מקומיות ערביות לנושאים שונים, ובראשן פרויקטים של פיתוח, חינוך ותשתיות.
מה הם ההסברים של השר להקפאת הכספים? לדבריו, היו חשדות שחלק מהכספים מגיעים לארגוני ופעילי טרור, כולל לתאי תומכים בטרור באוניברסיטאות.
האם אלו תקציבים שאושרו כבר בעבר, ומי אישר אותם? בהקשר לכספים המיועדים למזרח ירושלים, מדובר בגיבוש תוכנית חומש חדשה בסכום כולל של כ-2.5 מיליארד שקל לשנים 2027-2023. זאת תוכנית חומש שתהווה המשך לתוכנית דומה שהועלה בהצלחה בשנים 2022-2018. הממשלה אישרה בחודש מאי השנה, ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, להמשיך את התוכנית לחמש שנים נוספות. הכסף שמיועד לרשויות המקומיות הובטח בהסכם הקואליציוני של הממשלה הקודמת על ידי שרת הפנים לשעבר איילת שקד לח"כ מנסור עבאס.
מי מתנגד כעת לעמדתו של שר האוצר להקפיא את העברות הכספים הללו? שר הפנים משה ארבל תובע להעביר את הכספים לרשויות המקומיות הערביות, ראש עיריית ירושלים משה ליאון הסביר לגבי הכסף לסטודנטים שמדובר בתוכנית מצוינת שיש להרחיבה כדי להבטיח השכלה גבוהה ותעסוקה לצעירי מזרח ירושלים. מתנגדים לאי העברת הכספים גם ראשי המפלגות באופוזיציה, כמו ח"כ בני גנץ, וגם חברי כנסת מהליכוד, כמו גילה גמליאל, שאגב הייתה בעברה יו"ר התאחדות הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, שם לומדים בדואים רבים.
למה מדובר בכספים חשובים? כדי לאפשר מחד לרשויות ערביות להתפתח, שכן כספי הארנונה ומענקי האיזון של משרד הפנים אינם מספיקים ליצור שוויון עם המגזר היהודי, ומאידך הכספים נותנים הזדמנות לסטודנטים ערבים להגיע להשכלה גבוהה, שאלמלא הסיוע הזה הם לא היו מגיעים אליה.
מה יקרה אם הכספים לא יועברו? רשויות ערביות ייקלעו לגירעונות ובסופו של יום הממשלה תצטרך לחלץ אותן בתשלומים גבוהים יותר. גם ראשי זרועות הביטחון הסבירו שמענקים מסוג זה מרחיקים צעירים מטרור ותורמים לשוויון ולאי הרגשת קיפוח אצל ערביי ישראל.
האם כספים שהועברו אכן הגיעו לארגוני פשע, והאם קיימת סכנה כזאת גם הפעם? במשרד האוצר מציינים שכל הכספים הללו מועברים תחת פיקוח לרשויות ולגורמים כמו האוניברסיטאות, וזאת מול אישורים למטרות שלהן הוצאו. באוצר טוענים שאין שום אפשרות שהעברות כספים אלה יגיעו לארגוני טרור, וכי טענת השר הממונה מופרכת מעיקרה.