בראש השנה העברי חודש שעבר התגלה מכשול על מסילת הרכבת מערכו לכרמיאל, והאירוע הועבר לחקירת השב"כ והמשטרה, בחשד לניסיון פיגוע באמצעות ניסיון להוריד את הרכבת מהמסילה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האירוע התרחש כמה חודשים לאחר שהתעשייה האווירית הציגה לדרג המקצועי ברכבת ישראל פיתוח חדש שלה: מכ"ם לרכבות שנועד לזהות להתריע מכשולים על המסילה, מחלקי מתכת או סלעים ועד רכב שנתקע על המסילה. זמן הבלימה הארוך של רכבות מחייב התרעה כמה שיותר מוקדמת מפני מכשולים כאלה, כדי למנוע התנגשויות וסכנת ירידה של הרכבת מפסים והתהפכות הקרונות.
1 צפייה בגלריה
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
(צילום: גיל נחושתן)
רכבת ישראל רכשה לפני כ-15 שנה מספר מכ"מים מספק אחר, בעקבות התאונה בבית יהושוע ב-2006, שבה נהרגו חמישה נוסעים בהתנגשות ברכב מסחרי שנתקע על המסילה. אולם המכ"מים לא הוכיחו את עצמם, וכיום משתפת הרכבת פעולה עם Rail Vision, שפיתחה מערכת זיהוי מכשולים המבוססת על מצלמות אופטיות ותרמיות. הרכבת אף השקיעה בחברה כ-900 אלף דולר. במקביל, נוהגים ברכבת לבצע סיורים מאוישים לאורך המסילה מחשש לאירועים מסוג זה, בעיקר בחגים ובשבתות, לקראת חידוש השירות בסיומם.
הבעיה קיימת גם בעולם, כאשר בחו"ל החשש מתמקד פחות באירועי טרור ויותר במכשולים טבעיים, כמו עץ שנפל על המסילה, והתמודדות עימם בזמני ראות מוגבלת כמו ערפל וסופות חו"ל. לאחרונה, זכתה המערכת של תע"א בפיילוט של חברת הרכבת ההודית Indian Railways, שרכשה מספר מערכות מכ"ם בשווי המוערך בכמיליון דולר. אם הפיילוט יסתיים בהצלחה ירכשו ההודים, שמפעילים כ-2,000 קטרים, כמות גדולה משמעותית.
המערכת פותחה בידי חברת המכ"מים של התע"א, אלתא, המייצרת בין השאר את מכ"מי כיפת ברזל וטיל החץ, מכ"מים למטוסי קרב ומכ"ם המותקן בלוויינים. המכ"ם לרכבות פותח בטכנולוגיה דומה, אך פועל בתדרים אזרחיים. מדובר במכ"ם בטכנולוגיית SAR, המייצר תמונה של השטח. כדי למנוע נזקי קרינה אפשריים לנוסעים, המכ"ם נכבה לקראת כניסה של הרכבת לתחנות ושב לפעולה כאשר היא יוצאת מהן.
מחירו של כל מכ"ם מוערך בכמה מאות אלפי דולרים. אלתא חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בתחום עם יצרנית הרכבות אלסטום, ומנסה לשווק את המערכת לחברות המפעילות רכבות קליע, שנוסעות במהירות של יותר מ-200 קמ"ש, וזקוקות להתרעה מטווח גדול יותר מפני מכשולים.