7 צפייה בגלריה
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
(צילום: גיל נחושתן)
גורם ברכבת ישראל אמר אמש (שני), לאחר שנחשף ב-ynet כי המשטרה ושב"כ חוקרים חשד לפגיעה בפסי הרכבת בין עכו לכרמיאל אחרי שהתגלה מכשול שהונח על המסילה, כי "אין ספק שנמנע פה אירוע קשה". לדבריו, "רכבת שנוסעת במהירויות שבין 120 ל-140 קמ"ש ופוגעת בחפץ יכולה לרדת מהפסים, והקרונות גם יכולים להתהפך. זה משהו שהנהג לא יכול למנוע כי אין לו זמן ומקום להאטה".
לדברי הגורם, אין לו פרטים רבים על המקרה הספציפי שנחקר - אך מדי בוקר ולבטח לאחר החג עוברים שני קטרים על כלל מסילות הרכבת בארץ מצפון לדרום וההפך, בכדי להסיר חשש ממפגעים - פעילות שנקראת ברכבת ישראל "פתיחת צירים".
המכשול הונח על המסילה קרוב לכביש 85. סמוך למקום עוכב חשוד - ערבי-ישראלי תושב הגליל בשנות ה-20 לחייו - שהועבר לחקירת גורמי הביטחון. על שאר פרטי המקרה והחקירה מוטל צו איסור פרסום. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק.
7 צפייה בגלריה
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על המסילה
(צילום: גיל נחושתן)
7 צפייה בגלריה
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
מיקום הנחת המכשול על מסילת הרכבת ליד כביש 85
כפפות שנותרו ליד המסילה אחרי פעילות כוחות הביטחון
(צילום: גיל נחושתן)
שלשום נכנסה המשטרה לכוננות הגבוהה ביותר בכל רחבי הארץ, לרגל ראש השנה ותחילת חגי תשרי. הדגש העיקרי הוא על ירושלים והעיר העתיקה, שתוגברו בימים האחרונים בכוחות רבים. עד לסיום תקופת החגים יישארו פרוסים אלפי שוטרים במחסומי ביקורת בצירים, במרכזי הקניות והבילוי, בבתי הכנסת ובאזורי התקהלויות בכל הארץ.
אמש נרשמה מתיחות בכמה מוקדים במזרח ירושלים בעקבות הפרות סדר והתפרעויות אלימות שבמהלכן הגיעו אל כל אחד מהמוקדים עשרות רעולי פנים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה וירו זיקוקים לעבר השוטרים. מפרי הסדר גם הציתו פחים. מהמשטרה נמסר כי לא היו נפגעים באירועים ולא נגרם נזק.
המשטרה עדכנה גם כי 14 חשודים נעצרו מוקדם יותר אתמול במהלך העימותים בין שוטרים למוסלמים בהר הבית - על רקע עליית היהודים לרגל ראש השנה. במהלך הלילה אתמול הסתגרו במסגד בהר כמה צעירים, ובבוקר - עם תחילת ביקורי היהודים - הם ירו זיקוקים לעבר השוטרים במקום. באזור שער האריות אף התעמתו מוסלמים עם שוטרים ויידו לעברם אבנים. רוב העצורים, נמסר, הם תושבי מזרח ירושלים.
7 צפייה בגלריה
הפרות הסדר בעיר העתיקה, מזרח ירושלים
הפרות הסדר בעיר העתיקה, מזרח ירושלים
מתפרעים יידו אבנים ובקבוקי תבערה על שוטרים. הפרות הסדר במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
7 צפייה בגלריה
שוטרת מג"ה בעיר העתיקה בירושלים
שוטרת מג"ה בעיר העתיקה בירושלים
שוטרת מג"ב בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: AP)
במשטרה טוענים שברקע ההיערכות הביטחונית, ארגוני הטרור לא מפסיקים לנסות ולהוציא לפועל פיגועים. המפכ"ל יעקב שבתאי אמר כי "אם לא על-ידי טילים, אז ארגוני הטרור פועלים באמצעות מחבלים. וגם אם לא מדובר בארגונים, אז יש מחבלים בודדים. אם לא באמצעי התקשורת, אז דרך הסתה פרועה ברשת. מול הניסיונות האלה אנו עושים הכול, יחד עם צה"ל ושב"כ, כדי לסכל את כוונותיהם של ארגוני הטרור ולפגוע במקורות המימון וההסתה שלהם".
"המאמץ הביטחוני הוא חלק משגרת העבודה של המשטרה, בצל גל הטרור שהרים ראש מאז מרץ 2022", הוסיף המפכ"ל. "מדובר במאמץ מתמשך שמצריך מאיתנו אורך נשימה, דריכות מתמדת ויוזמה. אנחנו רואים עלייה במספר ההתרעות והכוונת לפיגועים, ומול זה נערכים בכוחות גדולים". המפכ"ל הוסיף כי הציבור גם מתבקש לגלות ערנות גבוהה. "צאו, תבלו, תחגגו את חגי תשרי - אבל תהיו ערים ורגישים לסביבה", אמר.
כאמור, המוקד העיקרי הוא מחוז ירושלים, שם נערכו השוטרים למגוון תרחישים בשבועות האחרונים. מאות שוטרי ולוחמי מחוז ירושלים של המשטרה ומג"ב, יחד עם תגבור ממחוזות אחרים, נפרסו משלשום סביב העיר העתיקה, מזרח העיר ומוקדי החיכוך הרגילים. במשטרה מצפים כי בשבועות הקרובים יגיעו רבבות מבקרים לירושלים ולכותל והר הבית בפרט, כשרק בסוף השבוע האחרון הגיעו לכותל המערבי עשרות אלפי מתפללים. העלייה להר הבית ליהודים תימשך כסדרה במועדים הקבועים, חרף המתיחות, ומחוז ירושלים ערוך סביב התרעות לפיגועים של ארגוני טרור ומחבלים בודדים.
7 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
לוחמי מג"ב בירושלים
(צילום: דוברות מג"ב)
7 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה במרכז
היערכות מג"ב לראש השנה במרכז
לוחמי מג"ב במרכז הארץ
(צילום: דוברות מג"ב)
באוגדת איו"ש, שמונה כיום יותר מ-25 גדודים שפועלים לכל אורכה של הגזרה, הוחלט על תגבור גזרת שכם על ידי סיירת גולני במהלך ימי החג. הפעילות המודיעינית והמבצעית ממוקדת בצפון השומרון, שעה שביתר גזרות יהודה ושומרון, כמו ברמאללה ובהר חברון, נשמר השקט היחסי. "המטרה היא לייצר סגירה עד כמה שניתן על מרחב קו התפר", אמר השבוע ל-ynet גורם בכיר בצה"ל. "אנחנו מתוגברים עוד בגלל התקופה המתוחה, אבל עוברים עמדה-עמדה לכל אורך קו התפר כדי לחדד מוכנות וכוננות אצל החיילים. לא צריך יותר ממחבל אחד שיעבור. יש לנו אלפי חיילים ביהודה ושומרון וכל שקל שיש לנו שמים על הגנה".
במערכת הביטחון החליטו לייצב את האזור בין היתר בעזרת חיזוק הרשות הפלסטינית, שלאחרונה התמודדה עם התנגדות עזה בעקבות מעצרו של פעיל חמאס מוסעב אשתייה. התיאום הביטחוני המלא בין המנגנונים לצה"ל התגבר בימים האחרונים בעיקר בצפון השומרון, וישראל מאפשרת לרשות לפעול מול חמושים וסוררים בגזרת שכם וג'נין. מוקדם יותר אמש התקשר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשר הביטחון בני גנץ. לפי הפלסטינים מטרת השיחה הייתה לאחל לו שנה טובה וחג שמח - אולם השניים שוחחו גם על המצב הביטחוני ביהודה ושומרון ועל חיזוק התיאום הביטחוני. גנץ ביקש מאבו מאזן לעשות מאמצים לעצירת ההסלמה.
לצד העמקת הפעילות ההתקפית וההגנה על קו התפר, ממשיך גנץ במדיניות הבידול בין הטרור לפועלים הפלסטינים. למרות ההתחממות ביהודה ושומרון הודיע גנץ בשבוע שעבר על הגדלת מכסת היתרי העבודה והמסחר לפלסטינים ברצועת עזה ב-1,500 אישורים אחרי ראש השנה. במשרד הביטחון אמרו כי בכך יעלה מספר האישורים ל-17,000 בסך הכול, אך הגדלת האישורים תתבצע בהתאם להערכת מצב ובתנאי שהשקט יישמר. "המשך המדיניות האזרחית תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשימור היציבות הביטחונית", מסרו במשרד.
פורסם לראשונה: 23:09, 26.09.22