ממשלת קנדה רוצה לחלט נכסים של האוליגרך היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' במדינה בשווי 26 מיליון דולר ולהשתמש בהכנסות בכדי לסייע בשיקום אוקראינה מהמלחמה ולפצות את הקורבנות.
כזכור, אברמוביץ', שמחזיק גם בתעודת זהות ישראלית (ויש לו נכסים בארץ), נמצא ברשימת המקורבים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין עליהם מדינות המערב הטילו סנקציות כלכליות קשות מתחילת המלחמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: AP)
למעשה, ההחלטה של קנדה להחרים את נכסיו של אברמוביץ', היא הפעם הראשונה בה הממשלה משתמשת בחוק לחילוט נכסים של אנשים עליהם הוטלו סנקציות שניתן בצו בבית המשפט.
הנכסים של אברמוביץ' בקנדה מוחזקים על ידי חברת אחזקות בבעלותו בשם גרניט קפיטל הולדינגס, כך לפי ההודעה שהוציאה ממשלת קנדה. בנוסף, שרת החוץ, מלאני ג'ולי, אמרה כי חשבון בנק של חברת האחזקות שמכיל דיבידנדים, גם כן חולט.
לממשלה יש כעת 30 ימים להגיש בקשה לבית המשפט לחילוט לצמיתות של נכסי אברמוביץ'. "אם יתקבל האישור, ההכנסות שייווצרו ממכירת הנכסים יוכלו לשמש לשיקום אוקראינה ולפיצויים לקורבנות הפלישה הבלתי חוקית והבלתי מוצדקת של משטר פוטין", נמסר מטעם הממשלה.
החוק שמאפשר את חילוט הנכסים חוקק כבר בחודש יוני, אבל ג'ולי אמרה לסוכנות הידיעות בלומברג כי אכיפתו הייתה קשה בעקבות חוסר במשאבים של המשטרה לזיהוי ותפיסת נכסי אברמוביץ'. באוקטובר האחרון הודיעה הממשלה על תוספת מימון של 55 מיליון דולר למען הקמת יחידה ייעודית חדשה במשרד החוץ שתאכוף את החוק ותסייע למשטרת קנדה בנושא.

צפה את מה שהולך לבוא

זאת לא הפעם הראשונה ששמו של אברמוביץ' מוזכר בענייני סנקציות מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. בין השאר הוא נאלץ למכור את קבוצת הכדורגל צ'לסי, שהיה הבעלים שלה משנת 2003, אחרי שרכש אותה תמורת 140 מיליון פאונד והשקיע בה מעל למיליארד פאונד. האוליגרך הרוסי מכר את הקבוצה בסכום של 2.5 מיליארד פאונד, כשהוא מתחייב שחלק מהכסף יועבר לתמיכה באוקראינה.
עוד מכה שספג אברמוביץ' הייתה כאשר בחודש יולי אחת החברות הגדולות שבבעלותו, מילהאוס קפיטל (MHC), הגישה בקשה לפירוק. החברה מחזיקה בין היתר במניות של חברת התעופה הלאומית של רוסיה ושל חברת אלומיניום גדולה לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה. נכסיו של אברמוביץ' בלונדון היו שווים כ-4.8 מיליארד דולר, כמעט שליש מהונו הכולל, לפי בלומברג.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
אברמוביץ' בתקופה שעוד היה בעלי צ'לסי
(צילום: AFP)
עוד לפני שנכנס ל"רשימה השחורה" של מקורבים לשלטון הרוסי, אברמוביץ' צפה את מה שהולך לקרות וניסה למכור שני נכסים שלו בלונדון: אחוזת קנסינגטון, אותה רכש ב-2009 ב-90 מיליון פאונד, ובעבר היא שימשה את השגרירות הסובייטית. אברמוביץ' שיפץ אותה בצורה מסיבית, כולל הקמת בריכה תת-קרקעית. הנכס השני הוא פנטהאוז באחד השכונות היוקרתיות בעיר הבירה האנגלית.
מחוץ לבריטניה, נכסיו של אברמוביץ' כוללים בתים בצרפת וברוסיה, כמו גם יאכטות ומטוסים פרטיים, שכעת הם נושאים למאבק משפטי בארה"ב, לכאורה על הפרות של הסנקציות. כך למשל, בניסיון להקטין את הנזק שלו, העביר אברמוביץ' שתיים מהיאכטות שלו למים של טורקיה כדי למנוע את החרמתן על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. הוא גם חיפש לקנות בתים בדובאי, ומטוסיו הפרטיים נשארו בדובאי או במוסקבה מאז חודש מרץ.
בנוסף, סיפק את רוב 6 מיליארד הדולרים לחברת קונקורד מנג'מנט, שהשקיעה ביותר מ-100 קרנות גידור וחברות השקעות. לאחר מכן פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי רשות ניירות הערך וה-FBI חקרו את קונקורד, תוך התמקדות בשותפיו של אברמוביץ' ובחשד שהשתמשו בחברות קש כדי לבצע את ההשקעות הללו.