"ישראלי שרוצה לקנות דירה משלם היום בערך 10% יותר, שזה לפעמים מאות אלפי שקלים, כי לא היה תקציב מדינה, כי ישראל לא השקיעה במשך שנתיים בתשתיות תומכות בנייה, לא בכיתות ולא בכבישים". כך טען היום (א') שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בריאיון לאולפן ynet.
אז עכשיו כשיש תקציב המחירים ירדו? "העלייה תבלם. זה לא יקרה באופן מידי ביום אחד, אבל בדיוק אותן סיבות שהפריעו, שבגללן לא היו שירותים והתחלות בנייה, היום כבר לא בתוקף בגלל השקעה גדולה של הממשלה בתשתיות בנייה שכבר אושרה בממשלה באוגוסט. אנחנו השנה נשווק יותר מ-80 אלף יחידות דיור בקרקע ממשלתית. מדובר בשיא השיווקים של השנה שיהפוך לשיא התחלות בנייה בשנה הבאה וזה כמובן יבלום את עליית מחירי הדיור. בתקציב הזה גם אושרה הנחה של תוכנית מטרה של 20% עד 300 אלף שקל לזוג צעיר שהולך לרכוש דירה".
1 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
אז זוג שרוצה לקנות דירה אתה אומר לו לחכות כרגע, לא ללכת ולהתפתות? "אני אומר לו להירשם להגרלות שיהיו עוד מעט, גם אלו במסגרת מחיר למשתכן שנשארו וגם לתוכנית מחיר מטרה שבמסגרתה פורסמו מכרזים ראשונים. ברגע שיהיו זכיות של קבלנים נעשה את ההגרלות והזוג יוכל לקנות דירה בהנחה. הצלחתי לשכנע את האוצר לוותר על בין 12 ל-20 מיליארד שקל בשנים הקרובות כדי לאפשר את ההנחה הזו".

"הסכמי גג להתחדשות עירונית"

אלקין שיבח את תוכנית מחיר למשתכן שיזם שר האוצר לשעבר משה כחלון שלדבריו יחד עם הגדלה בכמות הבנייה הוא הצליח לבלום את עליית המחירים. "העלייה במחירים התחדשה כשהוא עזב את משרד האוצר, סגרו את מחיר למשתכן ולא השקיעו בתשתיות בנייה והיו מעט התחלות בנייה", אמר אלקין. "נחזור למציאות הזו של כחלון, אפילו עברנו את השיא שלו - 70 אלף שיווקים – אנחנו כבר השנה למרות שהממשלה הזו פועלת רק חצי שנה, הגענו ל-80 אלף שיווקים. בעבודה מאומצת, יחד אני עם שר האוצר ושרת הפנים, עובדים כצוות מאוד מסונכרן. נמשיך לעבוד ולהביא בשורה".
אתה מעודד פיצול דירות, אבל מצד שני אין תשתיות מתאימות. איך זה יעבוד? "במקביל לעידוד תהליכים של התחדשות עירונית (פיצול דירות, פינוי בינוי, תמ"א 38 או תוכנית התמ"א של שרת הפנים שקד) הולכים להשקיע בסיוע לרשויות מקומיות לבצע התחדשות עירונית. גם במרכז הארץ ולראשונה גם בפריפריה, איפה שזה לא כלכלי, המדינה תשים כסף, כדי שגם שם יהיו תהליכי התחדשות עירונית. אנחנו הולכים לעזור ברשויות שהיקפי הדירות האלה גדולים, לעבוד גם בנושא התשתיות, כמו שעוזרים בבנייה חדשה במסגרת הסכמי גג. יהיו גם הסכמי גג להתחדשות עירונית".
איך אתם מתכוונים לאכוף את זה שבעל דירה לא יהפוך אותה לדירת ל-Airbnb? "הרשויות המקומיות יודעות לאכוף. המציאות תשתנה, על דברים שפעם נתנו להם אישור, הפעם זה לא יינתן כאיזושהי הוראת שעה לתקופה הקרובה, כי הציבור צריך את הדירות האלה בשוק השכירות הרגיל, מה גם שהיקפי התיירות כרגע לא מצריכים היקפים של דירות Airbnb. עוד כמה שנים, כשנחזור להיקפי תיירות שהיו לפני הקורונה, אני מאמין שנבטל את הוראת השעה הזו אבל כרגע אנחנו צריכים את הדירות האלה בשכירות, במקביל עם הגבלה משמעותית עם היקף שכירות לטווח ארוך שאנחנו מובילים גם בחקיקה עכשיו, שהייתה בפורמות של חוק ההסדרים האחרון וגם בפעילות של דירה להשכיר שהגיעה לכמות שיא של דירות להשכרה לטווח ארוך השנה".
בנוגע ליוקר המחיה אמר אלקין, כי "התקציב הזה כולל רפורמה משמעותית להורדת יוקר המחיה בכל נושא הייבוא, בסוף נראה את זה במחירים בחנויות. זה חלק מהתמודדות עם תהליך שאגב הוא עולמי, יש עלייה בכל העולם".