בצל הכוונה להפחית את המכסים על פירות וירקות ולבטל את המכסים בביצים, החקלאים חוזרים למחות על הרפורמה לפתיחת ענף החקלאות ליבוא ומגדלי הביצים מפגינים היום (א') בצפון הארץ. נועם יעקבא ממושב ניר בנים, שמגדל ארטישוק וענבים ומייצר שמן זית, אמר באולפן ynet כי "מדובר במהלך מטריד ברמה הלאומית, משום שלחקלאים הישראלים יש תפקיד מסוים, ואם הרפורמה שמובילים במממשלה תצא לפועל פשוט לא יהיה מי שישמור על הקרקעות במדינה, לא יהיה מי שייצר מזון טרי לאוכלוסייה ולא יהיה מי שיישב את הגבולות".
מוטי חזיזה, שמכהן כיו"ר ועד העובדים בפרי הגליל כבר 30 שנה, הוסיף כי "כולם מדברים על סיוע ועזרה לפריפריה, אבל במה זה מתבטא? בלקטול את עובדי פרי הגליל ובכלל את החקלאים שיושבים בגבולות?". חזיזה התייחס להצהרה של בעלי מפעל פרי הגליל אושיק אפרים, שהודיע כי יפטר 100-200 עובדים בעקבות פרסום הצו להורדת מכס על פירות וירקות, ואמר כי "אחרי תקופה ארוכה של שקט העובדים שוב חוזרים להיות כלי במשחק הפוליטי. אם ינסו ליישם את הפגיעה בעובדים לאף אחד לא יהיה שקט".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חקלאים מוחים מול ישיבת הממשלה במחאה על הרפורמה בשוק הביצים
חקלאים מוחים מול ישיבת הממשלה במחאה על הרפורמה בשוק הביצים
חקלאים מוחים מול ישיבת הממשלה במחאה על הרפורמה בשוק הביצים
(צילום: אחיה ראב"ד )
עוד הוסיף כי "העובדים לא מבינים מה קורה איתם, הם בכלל לא במשחק שבו כל אחד מושך לכיוון שלו והקורבן העיקרי זה עוד פעם ציבור העובדים. מעבר לכך הכוונה לפתוח את השוק לייבוא לא תפגע רק בפרי הגליל, כי פרי הגליל הוא יחידת הביצוע של החקלאים בכל הארץ. איזו זכות קיום יש למדינת ישראל בלי אותם חקלאים שמעבדים את האדמה הזאת? שיבדקו בשווקים ובמונופולים איפה אפשר להוריד את המחיר, אנחנו מוכרים שלוש קופסאות בעשרה שקלים, איפה אנחנו יכולים עוד להוזיל?".
יעקבא, שמתגורר בדרום-מרכז הארץ, חיזק את דבריו של חזיזה ואמר כי "אם המדינה החליטה לסגור את החקלאות אז שתבוא ותגיד לחקלאים שתפקידנו נגמר. ברמה האישית אני חושב שמעט החקלאים שנשארו בארץ ושרדו עד עכשיו, ישרדו גם את יתרת חייהם. אני דואג יותר מהסיבה הלאומית, כי יש לנו תפקיד מסוים, והמדינה הזו נוצרה על ידי אלה שהגיעו לעבד את הקרקעות".

"פורר יודע רק להקשיב לפטרון שלו, ליברמן"

בנוגע להשאלה האם לדעתו הממשלה מנסה במכוון לחסל את החקלאות בישראל, אמר יעקבא כי "האג'נדה נקבעת על ידי פורום קהלת שהוא פורום אולטרה ליברטני שחושב שאנחנו צריכים להתנהג כמו הרפובליקנים באמריקה וכך יהיה לנו יותר טוב. הבעיה היא שמחפשים את המטבע מתחת לפנס ובוחרים להיכנס בחקלאים כי הם לא מאורגנים. לא מתייעצים עם ההנהלה החקלאים בכלל וחושבים שהם יודעים הכל.
"שר החקלאות, אחרי חודשיים שהוא במשרד כבר אומר לכולם מה צריך לעשות, אבל זה לא אומר שהוא יודע. מה שכן, הוא יודע להקשיב לפטרונו הגדול השר ליברמן, שהגיע ממולדובה בגיל העשרה וכנראה אין משהו שקושר אותו יותר מדי לאדמה".

מגדלי הביצים: "אין לנו אפשרויות אחרות להתפרנס"

בתוך כך, מגדלי הביצים בצפון מפגינים היום כאמור מול ישיבת הממשלה המתכנסת במבוא חמה ברמת הגולן, תחת הכותרת: "ישראל מתנתקת מהגליל". ההפגנה היא במחאה על החלטת שרי האוצר והחקלאות לבטל את התכנון בענף ההטלה ולפתוח את השוק ליבוא של ביצים ללא מכס. יואב כהן, מגדל ביצים ויו"ר האגודה השיתופית במושב נטועה, אמר לאולפן ynet כי "העוגן הכלכלי בגבול הצפוני זה ענף ההטלה ואין לנו אפשרויות אחרות להתפרנס".
לדבריו, "העובדה שממשלת ישראל מקיימת היום ישיבת ממשלה בקיבוץ מבוא חמה נתנה לנו הזדמנות אדירה להשמיע את קולנו. הממשלה בהובלת שר החקלאות ושר האוצר מקדמת מהלך שיפרק את ההתיישבות בגבול הצפוני של ישראל על ידי עקירת התכנון מענף ההטלה, שזה הבסיס הכלכלי שלנו. בגבול לבנון אין עתודות קרקע גדולות, וענף ההטלה נותן לנו אפשרות מכובדת להתפרנס, לקחת משכנתאות, לשלוח את הילדים לבתי הספר. אנחנו מפגינים על זה שרוצים לעקור את הענף היחיד שנותן לנו ביטחון כלכלי באזור שלנו".
עוד הוסיף כהן כי "מעולם לא הכרתי מישהו שנפגע מהביצים ששיווקנו או מהצורה שאנו מגדלים את המטילות. בממשלה אומרים שמנסים לקיים איתנו מו"מ, אבל זה לא נכון. זה מו"מ חד צדדי. שר החקלאות אומר בכל ריאיון שהם מפרקים את התכנון, בלעדינו או איתנו.
"קם שר חקלאות שחושב כנראה שאנחנו אוכלוסייה לא מספיק מפותחת, ואומר שהם צריכים ללמד אותנו איך לעשות חקלאות אחרי 70 שנה. אנחנו פתוחים להכל, מוכנים לשינויים ולהשקעות, אבל זה חייב להיות בשיתוף פעולה איתנו ולא נגדנו. מנסים לשבור אותנו ולא יצליחו, לא ניתן להם כי אנחנו חזקים. אנחנו אמנם לא אוכלוסייה גדולה אך יציבה. תמיד היינו לאורך הגבולות של ישראל ונמשיך להיות שם ולא ניתן לאף אחד לפגוע בפרנסה שלנו".

ליברמן: "הפיצוי אף פעם לא יספק את החקלאים"

בתוך כך, בשבוע שעבר התראיין שר האוצר ליברמן לאולפן ynet, ואמר כי ביטול המכס על הפירות והירקות יוביל לירידת מחירים, על אף שחלק מחברי הקואליציה מתנגדים לצעד. "כדי להוריד מכס מפירות וירקות מספיקות שתי חתימות - של האוצר ושל שר החקלאות", הדגיש ליברמן. "זו לא חקיקה. אנחנו רוצים להגיע להסכמות, אבל לא נאפשר גרירת רגליים".
כשנשאל על הגורמים שטוענים כי העביר את ההחלטה באופן חד-צדדי, אמר ליברמן: "לא כל הגורמים אומרים את זה - גורם אחד אומר, ואנחנו יודעים בדיוק את שמו". על אף שסירב לנקוב בשם ספציפי, ליברמן דיבר על חבר הכנסת רם שפע - שמתנגד בתוקף לרפורמה בטענה שזו תפגע בחקלאים.
כשנשאל אם מדובר בשפע, אמר ליברמן כי "אני לא זוכר, אבל הוא בטח דאג לפריימריז בתוך מפלגתו, ולא לצרכן". לטענת ליברמן, "הרפורמה בחקלאות עברה בליל התקציב, ובמשך כל החודש האחרון ישבנו עם כל גורמים גם בענף החקלאות וגם בקרב חברי הכנסת מאותו לובי חקלאי".
החקלאים אומרים שחבילת הפיצוי לא מספקת אותם. "זה מופיע בתקציב, הפיצוי אף פעם לא יספק אותם. אני חושב שנתנו, בצורה הוגנת, מאות מיליוני שקלים לסבסוד ישיר של החקלאים שבהם הרפורמה תפגע".