המדינה מונעת מחברת סיניות להתמודד במכרזי תשתיות גדולים בישראל, אך לא מונעת את זכייתן במכרזים קטנים. CREC ישראל, הנציגות המקומית של חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין, זכתה בימים האחרונים בשניים מארבעה מכרזים שפירסמה חברת נתיבי איילון שבשליטת משרד התחבורה להתקנת תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים בחיוני וולפסון והאוניברסיטה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גורמים בענף הטעינה מעריכים כי הצעת CREC הייתה זולה ביותר מ-30% מההצעה הכי קרובה לה באותן אותם מכרזים. שווי הזכייה בשני המכרזים נאמד בכחמישה מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
CREC, חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין
CREC, חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין
CREC, חברת תשתיות הרכבת הממשלתית בסין
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, חברת ג'ינרג'י הישראלית זכתה במכרזים להתקנת תשתית ועינה בחניוני כרמלית וגורדון. בשני מכרזים נוספים לחישמול חניונים באור יהודה ובכפר סבא טרם נבחר זוכה.
יצוין כי ועדת המכרזים ציינה כי הצעתה של החברה הסינית לא עומדת בדרישות אבטחת הסייבר הנדרשת, אך בכל זאת בחרה בהצעתה, תוך שהיא מעניקה לה שלושה חודשים להציג גרסה של המערכת שעומדת בדרישות האבטחה.
CREC התמודדה ביחד עם בומברדייה הקנדית ושותפות ישראליות במכרזי הקו הירוק והסגול, אך הפסידה ל-CAF ושפיר. החברה הייתה אמורה להתמודד ביחד עם חברת דן במכרז הרכבת הקלה בצפון, אבל לפני כחודשיים פרשה ללא הסברים מדן או ממנה. שני המכרזים התנהלו על רקע לחץ כבד מהממשל האמריקני על ממשלת ישראל, שלא להעניק לחברות סיניות פרויקטי תשתית גדולים.
מחברת נתיבי איילון נמסר כי "ההתקשרות נעשתה במכרז פומבי, על פי חוק חובת המכרזים, תוך מקסום התחרות בין המציעים ובדיקה מקצועית לכל ההצעות שהוגשו. החברה שזכתה במכרז היא חברת חוץ אשר נרשמה בישראל, היא תייבא את עמדות הטעינה, תתקין ותתחזק אותם בלבד כאשר תחזוקת החניונים מתבצעת על ידי ספק אחר שזכה במכרז אחר.
"לגבי סוגיית האבטחה, נערכה בדיקה למול הצהרות החברה הזוכה בכל הקשור למפרט הטכני. בבדיקה נמצא כי רמת החיבור המאובטח היא בגרסה אחת נמוכה מהנדרש. על פי גורמי המקצוע בחברה מדובר בעניין בר תיקון, ולכן, ובהתאם להחלטת ועדת המכרזים, ניתנה לחברה אפשרות לתקן זאת בתוך שלושה חודשים ממועד הזכייה".