קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה הציגה היום (ג׳) את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2022 ורשמה רווח נקי של מעט יותר מ-2.5 מיליארד שקל. מדובר ברווח הרבעוני הגבוה בתולדותיה - פי 9 מהרווח הנקי שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אמנם קבוצת דלק הציגה צמיחה משמעותית בפעילות הליבה שלה – מכירת גז ונפט – אך לתוצאת השיא אחראי נתון פיננסי. בחודש פברואר האחרון, השלימה איתקה את העסקה שבמסגרתה רכשה את החברה היפנית מרובני (Marubeni) שפועלת בתחום האנרגיה באזור הים הצפוני תמורת 140 מיליון דולר, כשהתמורה הכוללת עשויה להגיע בעתיד ל-255 מיליון דולר. למרובני יש נכס מס נדחה בגובה 2.1 מיליארד שקל (658 מיליון דולר). יחד עם העלייה במחירי הנפט והגז בין מועד חתימת העסקה ועד להשלמתה, הדבר איפשר לקבוצת דלק להכיר ברווח ענק של 1.9 מיליארד שקל בדוחות הרבעון הראשון של 2022. בנטרול רווח זה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות היה מסתכם ב-639 מיליון שקל – זינוק של 129% בהשוואה לרבעון המקביל.
2 צפייה בגלריה
יצחק תשובה
יצחק תשובה
יצחק תשובה על רקע אסדת תמר
(צילום: אלבטרוס, משה בנימין)

ההצלחה של אתיקה

כאמור, פעילות הליבה של קבוצת דלק הציגה צמיחה משמעותית גם היא. הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2022 הסתכמו ב-3 מיליארד שקל, עלייה של 60% בהשוואה להכנסות של 1.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. איתיקה, שהכנסותיה הוכפלו פי מעט יותר מ-2 לרמה של כמעט 2.4 מיליארד שקל, הייתה אחראית למרבית ההכנסות. מנגד, ההכנסות מהפעילות בישראל, כלומר מניו-מד אנרג'י, ירדו ב-12% והסתכמו ב-684 מיליון שקל. העלייה בהכנסות של איתקה היא תוצאה הן של עלייה כמותית (6.3 מיליון חביות לעומת 5.9 מיליון חביות בתקופה המקבילה – עלייה של 6.8%) והן של עליית מחיר.
עליית המחיר היא, בין היתר, תוצאה של הפלישה הרוסית לאוקראינה, כאשר רוסיה היא אחת מספקיות האנרגיה הגדולות בעולם.
ההכנסות מהפעילות בישראל הצטמקו בשל הפרידה הסופית של ניו-מד אנרג'י מחלקה ממאגר הגז תמר. בסוף 2021 ניו-מד אנרג'י מכרה את יתרת האחזקות של (22%) תמורת כמיליארד דולר לחברת מובאדלה פטרוליון מאבו-דאבי, וזאת בהתאם למתווה הגז שאסר עליה להחזיק בבעלות צולבת גם במאגר תמר וגם במאגר לווייתן. משום כך, נגרעו ממנה הכנסות שכן נכללו בתקופה המקבילה. עם זאת, הירידה קוזזה על ידי מחירי מכירה גבוהים יותר של הגז ליצוא, שהנתח שלו גדל. מאגר לווייתן מכר 2.7 BCM בתקופה, 1.1 BCM נמכרו למצרים, בעוד שבתקופה המקבילה נמכרו לה 0.9 BCM. הגז שמיוצא נמכר במחיר גבוה יותר מזה שבו הוא נמכר בשוק המקומי.
קבוצת דלק, שמנוהלת על ידי עידן ולס, נערכת להנפקת איתקה בבורסת לונדון במהלך השנה הנוכחית. כמו כן, בימים אלו היא מקדמת את הפיכת ניו-מד אנרג'י משותפות מוגבלת לחברה, שגם היא עתידה להירשם למסחר בלונדון. ההון העצמי של החברה עמד בסוף הרבעון הראשון של השנה על 4.3 מיליארד שקל, בעוד שבסוף 2021 הוא עמד על 2.6 מיליארד דולר.

חילוקי דעות בין הדירקטוריון לבעלי המניות

במקביל, דירקטוריון דלק אישר את המענק של המנכ"ל עידן ולס, בסכום של 2.6 מיליון שקל, וזאת על אף העובדה שאסיפת בעלי המניות של החברה התנגדה לאישור המענק ('אובר-רולינג'). דלק העלתה את נושא המענק בסוף חודש מרץ, במסגרת הדיווח על התוצאות השנתיות של החברה ל-2021. עלות שכרו של ולס עמדה ב-2021 על 3.3 מיליון שקל וכללה מענק של 480 אלף שקל - סכום המענק המקסימלי שקבוצת דלק יכולה להעניק למנכ"ל בהתאם למנגנון התגמול שלה.
2 צפייה בגלריה
ולס (משמאל) יחד עם תשובה
ולס (משמאל) יחד עם תשובה
ולס (משמאל) יחד עם תשובה
(צילום: אוראל כהן)
המענק הוא עבור השנים 2021-2021 שבהן דלק כמעט הגיעה לחדלות פרעון, מצב ממנו נחלצה בעור שיניה כשחתמה על הסדר חוב מול המוסדיים. כחלק מהתהליך הוגבלו תנאי התגמול של מנהלי החברה ועתה לאחר ההתאוששות בשוויה שמתקרב ל-10 מיליארד שקל - אחרי שבשפל עמד על 700 מיליון שקל - החליטה דלק להעניק את המענק הנוסף לולס. בעלי המניות התנגדו ברוב של 59%-41% להצעה אבל דירקטוריון דלק החליט למרות ההתנגדות להעניק את הסכום.
דלק ציינה כי קיימה שתי ישיבות דירקטוריון לדון במענק, למרות תוצאות האסיפה ושהדירקטוריון החליט לאשר אותו על אף ההתנגדות. הדירקטוריון נימק את ההחלטה בכך ש"ולס הוביל את הקבוצה בנחישות ובמקצועיות, תוך עמידה באתגרים המורכבים שעמדו בפני הקבוצה בצל משבר עמוק בשווקי האנרגיה בעולם, בד בבד עם ההתמודדות המורכבת עם מגפת הקורונה".
פורסם לראשונה: 15:22, 24.05.22