17.87 מיליארד דולר - זה סכום השיא ההיסטורי שגייסו חברות הייטק ישראליות ממשקיעים בתשעת החודשים הראשונים של 2021. מדובר בסכום הגבוה ב-71% מהנתון השנתי של 2020. כך עולה מדו"ח על השקעות בהייטק שפרסמה הבוקר (יום רביעי) פירמת מיתר עורכי דין יחד עם חברת המחקר IVC. כמות האקזיטים של חברות ההיי-טק הישראליות בשלושת הרבעונים הראשונים זינקה לשיא של 180 עסקאות שהסתכמו ב- 18.92 מיליארד דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסכום ההיסטורי שגוייס ממשקיעים (ולא באמצעות הבורסה) כלל 575 סבבים של גיוסים, בין היתר של חברות כמו ווייז שתוך חצי שנה מהקמתה הגיעה לשווי של שישה מיליארד שקל אחרי הגיוס הפרטי האחרון, או אורקה שקפצה תוך שבעה חודשים משווי של 280 מיליון דולר ל-1.8 מיליארד דולר.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
אילוס אילוסטרציה דולר דולרים שוד
דולרים
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 התאפיינו במגה-סבבים של יותר מ-100 מיליון דולר לאחד. השנה נרשמו כבר 20 מגה סבבים שכאלה, גידול משמעותי בעקבות עלייה חדה במספר החברות הישראליות בעלות שווי גבוה, ובסטארטאפים שמוגדרים "חדי קרן" (חברות אשר שוויין מוערך במעל למיליארד דולר).

חלק גדול מהמשקיעים מגיע מארה"ב, והוא "מתודלק" בכסף זול שנובע מעליית המניות בנאסד"ק ומשיעור הריבית הנמוך. יש הטוענים שהריבית הנמוכה אשר מסלילה משקיעים לבורסה גורמת לניפוח שוויין של חברות ומזהירים כי מדובר בבועה שעלולה להתפוצץ.
במקביל להשקעות הפרטיות, היו 65 חברות הייטק שבחרו בגיוס הון באמצעות הנפקה ראשונה של מניותיהן בבורסה (בסך הכל הגיוסים במסלול זה הסתכמו ב-9.7 מיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2021). מתוכן, 42 הנפיקו בבורסה לניירות ערך בתל אביב, כאשר סך הגיוסים שביצעו היווה 52% מהיקף ההון הכולל של האקזיטים בהייטק (הנפקות בבורסה, מיזוגים ורכישות) בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. לשם השוואה, בשנת 2020 נרשמו רק 20 הנפקות ראשוניות של חברות.
שתי הנפקות בולטות השנה התבצעו על ידי ריסקיפייד, חברת הפינטק שמפתחת מערכות למניעת הונאות בסחר מקוון, שגייסה 418 מיליון דולר, ופלטפורמת הרכב החשמלי "רי אוטומוטיב", שגייסה 288 מיליון דולר.
עוד נתון מעניין שעולה מהדו"ח הוא שלא רק חברות הייטק בוגרות היו היעד לגיוסים המשמעותיים, אלא גם חברות סיד (המצויות בשלב מקדמי) עשו קפיצת מדרגה משמעותית מהשנה שעברה. אותן חברות ביצעו השנה 293 עסקאות גיוס בסך של 2.424 מיליארד דולר, לעומת 343 עסקאות בהן גויסו 1.86 מיליארד דולר בלבד ב-2020 - מה שמלמד כי הסכום שגוייס בכל עסקה גדל השנה.
כמו כן, מצויין בדו"ח כי השנה, בניגוד לשנים קודמות, חלה עלייה במספר המשקיעים האמריקנים שעד כה התרכזו רק בחברות הגדולות, וכעת משקיעים גם בחברות סיד.
עו"ד מייק רימון, שותף במשרד עורכי הדין מיתר, מציין כי "במקביל לרגיעה מסוימת בקצב ההנפקות הראשוניות של חברות הייטק ישראליות בבורסות ובעיקר בארה"ב, אנו צופים המשך פעילות משמעותית בגיוסי הון פרטיים כמו גם עלייה במספר המיזוגים והרכישות. זאת לאור המספר הגדל והולך של חברות שגייסו סכומים משמעותיים, בין אם בהנפקות ציבוריות (לרבות דרך מיזוג עם SPAC) ובין אם בגיוסים פרטיים.
"תופעה נוספת אותה התחלנו לראות ואנו צופים שתתגבר בתקופה הקרובה היא רכישות של חברות ישראליות על ידי חברות ישראליות אחרות, מה שעד לפני מספר שנים לא היווה אפיק אקזיט משמעותי. אנו מאמינים שלפחות בטווח הקרוב המגמה תמשך".
שירה עזרן, שותפה במשרד עורכי הדין מיתר, הוסיפה כי "בנתונים אלו אנו ממשיכים לראות את השפעת הקורונה על חיינו. ההייטק צבר תאוצה בעקבות המעבר לדיגיטציה ושירותי ענן בכל התחומים, ויחד איתם הסייבר. ממשיך לזרום הון לחברות הייטק, כאשר לצד המשך הגדילה של החברות הבוגרות, אנחנו רואים שתי תופעות משמעותיות - עלייה בכמות סיבובי הסיד ובהון המושקע בסיבובים אלו, ונוכחות של קרנות אמריקניות מכל השלבים בישראל. אנו צופים כי מגמה זו תמשך עד סוף השנה וגם בשנה הבאה".