מתיחת פנים לטבריה: כשנה לאחר שנחתם הסכם גג להקמת אלפי דירות חדשות בעיר שבעבר נחשבה עיירת נופש, אך לאורך השנים הידרדרה מבחינת תשתיות ודיור, אושרה השבוע תוכנית לבניית שכונה חדשה הכוללת כ-4,000 יחידות דיור בדרום-מערב העיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר בתוכנית שאושרה להפקדה להתנגדויות הציבור על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, בראשות ערן ניצן, ובמסגרתה תוקם שכונת המושבה ב' על שטח של כ-740 דונם ברכס פוריה, בקרבת בית החולים פוריה, בין שכונת המושבה א' לבין מחצבת כנרת ובין יער שוויץ לכביש 768. ממינהל התכנון נמסר כי מאחר שמדובר בקרקע מרובת בעלים (קרקעות מדינה לצד קרקעות בבעלות פרטית), לתוכנית יקודם הליך איחוד וחלוקה של המגרשים.
1 צפייה בגלריה
טבריה. מתיחת פנים
טבריה. מתיחת פנים
טבריה. מתיחת פנים
(צילום: אביהו שפירא)
התוכנית, שהוגשה על ידי משרד הבינוי והשיכון, כוללת לצד יחידות הדיור לצד שטחי מסחר בהיקף של כ-25 אלף מ"ר, מתחם תעסוקה חדש בהיקף של כ-90 אלף מ"ר, מבני ציבור שיחלשו על שטח של כ-61 דונם ושטחי מלון שיכללו כ-900 יחידות אירוח. יש לציין כי תוכנית המתאר לעיר הגדירה הקמה של 300 חדרי מלון בלבד בשכונה, אולם הוחלט להגדיל את ההיקף בשל הקושי לממש שימושי מלונאות במתחמים אחרים בעיר.
עוד כוללת התוכנית כ-193 דונם של שטחים פתוחים. לכל אורכה של התוכנית בחלקה המזרחי, בין מתחמי המלונאות לבין יער שוויץ, הוגדר פארק עירוני שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) וטיילת ציבורית. כמו כן, בחזית מבני המלונאות ישולב מסחר תיירותי אשר ישרת את באי הפארק.
כ-70% מכלל הדירות שיוקמו מיועדות לציבור הכללי והשאר לציבור החרדי. תמהיל הבינוי מגוון ויכלול בניינים בבנייה מרקמית של 4-6 קומות, בנייה גבוהה של עד 9 קומות ומגדלי מגורים של 12-20 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,000 יחידות יוקצו לטובת דירות קטנות של עד 80 מ"ר שמיועדות בעיקר ליחידים, זוגות צעירים ומשפחות בתחילת דרכן.
עוה"ד צבי שוב וישראל אלתר ממשרד עוה"ד שוב ושות', המייצגים בעלי קרקעות פרטיים רבים במתחם מזה מספר שנים, מציינים בשיחה עם ynet כי "במסגרת התוכנית הוגדלו הזכויות של הבעלים באופן משמעותי, ואישור התוכנית להפקדה מהווה בשורה של ממש. כעת מומלץ לבעלים הפרטיים להתאגד לפני הליכי האיחוד והחלוקה על מנת לקבל הקצאות של זכויות במשותף, דבר שיאפשר להם לקדם בנייה מהירה באמצעות בנייה עצמית או עסקאות קומבינציה מול יזמים".

דירוג של 4 מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי

נזכיר כי בספטמבר אשתקד חתמה עיריית טבריה על הסכם גג בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל עם משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד האוצר לבניית 7,400 דירות, שטחי מסחר, אזור תעסוקה ושטחי מלונאות, במטרה להקים בעיר שכונות מגורים חדשות בהליכים מזורזים, לצד קבלת תקציבים להקמת מוסדות ציבור ופיתוח ושיקום תשתיות קיימות.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד ערן מבל אדריכלים, היא חלק מתוכנית המתאר לעיר טבריה, אשר כוללת 13 מתחמים לפיתוח ואושרה בשנת 2014. התוכנית מקודמת לצד תוכנית המושבה א' שאושרה בשנת 2017 בחלקו המערבי של המתחם, וכוללת כ-1,984 יחידות דיור לצד שטחי מסחר, מבני ציבור ושטח ציבורי פתוח.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), נכון לסוף יולי 2022 מתגוררים בטבריה 47,812 תושבים (מקום 43 בדירוג רשויות מקומיות בישראל). האוכלוסייה גדלה בקצב גידול שנתי של 2.2%. נכון לסוף 2020, לטבריה דירוג נמוך של 4 מתוך 10 במדד חברתי-כלכלי.
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, ציינה כי "התוכנית מהווה אבן דרך משמעותית להתפתחות טבריה, תוך תכנון הצופה פני עתיד. הוועדה רואה חשיבות רבה בפיתוחה של העיר, כחלק מחיזוק האזור כולו. התוכנית תאפשר להקים שכונה עירונית איכותית, המשלבת אפשרויות מגוונות של מגורים ונותנת מענה למבני ציבור ושטחים פתוחים לרווחת התושבים וזאת לצד פיתוח שטחים לתעסוקה ולמלונאות".