זה שהציבור מבולבל כבר לגמרי מההחלטות שיוצאות מלשכת שר האוצר ומתהפכות כעבור זמן קצר - ניחא. אבל זה שבמסדרונות משרד האוצר עובדים ותיקים, כמו גם בכירים, מגחכים, מתקשים לזכור מקרים שבהם החלטות של השר משתנות תוך ימים ספורים וממש לא יודעים כיצד להגיב על החדשות שיוצאות מלשכת השר בצלאל סמוטריץ' חדשות לבקרים - זה כבר חסר תקדים.
באוצר התרגלו כבר לכך ששר האוצר סמוטריץ', שבשבוע הבא תמלא שנה לכהונתו, לא מצטיין בקבלת החלטות, בעיקר לא בזמן שמוקצב להן. "השר הססן, לא יודיע לקבל החלטות, לא שומע כמעט בעצת בכירי המשרד וברוב הפעמים מקבל את ההחלטה הפחות טובה", אמר לנו בכיר באוצר לפני ימים אחדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
כך קרה שוב ושוב בעניין קביעת מחירי הדלק, כאשר הצו המתין לא אחת לחתימת ידי השר סמוטריץ' עד דקות לפני "שעת האפס", כאשר במשרד האנרגיה ובתחנות הדלק ממתינים, בלית ברירה, בחוסר סבלנות להחלטת שר האוצר. אגב, גם השבוע זה עומד לקרות, כיוון שהצו הנוכחי להפחתת המס על הדלק יהיה בתוקף רק עד יום חמישי בלילה. למיטב ידיעתנו הנושא כלל עוד לא נדון אצל השר והזמן שוב דוחק.
אולם, מה שקרה היום (שני) פעמיים בתוך שעות ספורות הוא כמעט חסר תקדים.
תחילה הייתה זאת החלטה חתומה על ידי שר האוצר, שאמורה הייתה להידון מחר בוועדת הכספים של הכנסת. לפי ההחלטה - התמוהה כשלעצמה בימי מלחמה - הונחה הצעת חוק על ידי שר האוצר על שולחן הכנסת לפיה תקנות חדשות ישללו כליל את המענק המגיע לעצמאים שגויסו למילואים.
הנימוק היה: התגמול על השירות כבר מפצה כיאות את החיילים, המסכנים בעצם הימים האלה את חייהם בלחימה בעזה ובגבול הצפון. לכן אין כלל מקום לתשלום פיצוי נוסף על הפגיעה בעסק שלהם מההכנסות כתוצאה מהמלחמה ומהיעדרות החיילים כבר שבועות ארוכים מבית העסק.
חברי כנסת, כולל מהקואליציה, הזדעקו. בכירים במשק, כמו נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, זעמו והתקשרו ללשכת שר האוצר ולבכירי המשרד. הכעס הגדול הביא במהרה לשינוי ההחלטה.
מילא שינוי, אבל באיזה נוסח: השר סמוטריץ' (שחתם בעצמו על התקנות) קבע כי "לא אתן שיפגעו במילואימנקים. ההפך הוא הנכון". ומי בעצם פגע בהוראתו במילואימניקים? בין המנחשים יוגרל צו 8.
לא חלפו אלא שעות ספורות ולפתע התברר שהחלטה אחרת של שר האוצר סמוטריץ' הייתה בכלל "טעות".
רגע לפני כניסת השבת בשבוע האחרון הודיע שר האוצר כי החליט לבטל את הפטור ממס על משקאות ממותקים, שעליו הוא עצמו החליט לפני שנה. הייתה זאת החלטתו הראשונה כשר האוצר, שביטלה את החלטת קודמו, אביגדור ליברמן, להטיל מס גבוה על המשקאות הממותקים.
היום בצהריים, בכינוס מפלגתו בכנסת, הכריז סמוטריץ' כי מדובר בטעות וכי על כל מדיניות המיסים של המשרד תבוא הודעה בבוא הזמן, עם גיבוש תקציב המדינה לשנת 2024. איך אמרו הגששים? "טעיתי, טעה, טעיתם, טועים, טעה, טעות".
אולם, לא נראה כל כך שהייתה כאן טעות, אלא על פי מקורות פוליטיים בעצם אי-אמירת אמת. אותם גורמים סיפרו כי השר סמוטריץ' השתמש בעצם בהטלת המס כבשוט שבו היכה את הרעיון לקיים את הבחירות לרשויות המקומיות כבר ב-30 בינואר. סמוטריץ', אולי די בצדק, היה סבור שאין זאת העת לקיים בחירות, כאשר מאות אלפי חיילים נלחמים בעזה ובגבול הצפון, מה עוד שרבים מהחיילים הם, לדעתו, פוטנציאל לבחור בנציגי מפלגת הציונות הדתית, המתמודדים למועצות ולעיריות בישובים רבים.
והנה, גם בעת מלחמה, העיסוק הפוליטי אינו ניטש על ידי שר האוצר, שלא ויתר על רוב הכספים הקואליציוניים לשרי ממשלתו ולקהילה החרדית. אמנם בלשכתו הכחישו נחרצות שמדובר בדיל עם המפלגות החרדית, שמבקשים לבטל את המס על המשקאות הממותקים, אולם אנחנו נעקוב אחרי מבחן התוצאה: אם הבחירות אכן יידחו לפתע, הרי שזה היה מקור סיפור "הטעות" של ביטול המס על המשקאות הממותקים.
השופט העליון לשעבר, פרופ' אליקים רובינשטיין, התבדח פעם, כאשר היה מזכיר הממשלה ונשא הרצאה על קבלת החלטות בממשלת ישראל. הוא אפיין את התהליך כשיטת העץ, הסולם והחבל: "יש מי שמטפסים על העץ, אחר כך הם לא מוצאים סולם, ואז בסוף הם יורדים באמצעות חבל".
נראה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' עונה בדיוק למצב הזה. כאשר זה קורה פעם אחת - ניחא. אבל פעמיים תוך ארבע שעות? נראה שמשל הסולם והחבל מתאים כאן מאוד.
בין לבין, שר האוצר השתתף גם היום בטקס מינויו לקדנציה שנייה של נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון. הוא בא לברך, אך לא התאפק ובשעה שדיבר על אחדות עקץ את הנגיד ואת כל מבקריו על אי-ביטול ההסכמים הקואליציוניים, עוד הבטחה שהשמיע אך לא קיים. "יש מי שלא מפנימים את גודל השעה ולא מצליחים להתעלות אליה ולהתגבר על יריבויות ומשחקי קואליציה ואופוזיציה ודוחפים אותנו לשם בכל הכוח". עוד אמר כי "צריך למצוא את הדרך לעשות הכל במרחב הקונצנזוס", בהתייחסו לגיבוש תקציב 2024. והיו מי שחשבו שבעצם דבריו יכולים היו להיות מוטחים בו עצמו, על עקשונותו שלא לוותר על מיליארדי שקלים שממש לא הופנו, כפי שהבטיח פעמים אחדות, למטרות המלחמה.
והחמור מכל הוא שההחלטות המבולבלות האלה פוגעות באזרחים, בחיילי מילואים, בחברות ובמשק. כי הדבר החשוב מכל בכלכלה הוא שתהיה ודאות. החמור ביותר זהו מצב של אי-ודאות. וזה בדיוק למה ששר האוצר בהחלטות הזיגזג שלו גרם היום. בעזרת השם - ביחד ננצח.