אחרי הנסיגה שחווה שוק חללי העבודה המשותפים ב-2020, השנה הראשונה של הקורונה, את 2021 הוא צפוי לסיים עם התרחבות משמעותית בדמות פתיחה של שמונה מתחמים חדשים, לצד מתחמים נוספים שנמצאים גם הם בשלבים מתקדמים לקראת פתיחה מוערכת ב-2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חללי העבודה המשותפים, כמו שוק המשרדים בכללותו, סבלו אשתקד מנטישת שוכרים ומירידה בדמי השכירות. לא רק שלא נפתח אפילו חלל עבודה חדש אחד, אלא שסניפים נסגרו כליל.
1 צפייה בגלריה
משרדי WeWork בתל אביב
משרדי WeWork בתל אביב
משרדי WeWork בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
מבדיקת כלכליסט עולה כי אשתקד רשת RENT24, שנכנסה לפעילות בישראל ב-2018, סגרה את הסניף שהפעילה ברחוב קפלן בתל אביב (כ-2,000 מ"ר), ואילו הסניף הנוסף ביהודה הלוי בתל אביב הושכר לשתי חברות, והרשת ממשיכה לספק להן את השירותים הדרושים, אך הוא לא מוגדר עוד כחלל עבודה.
כמו כן, רשת מרקספייס, שבעבר כבר סגרה את הסניף שלה בקריית עתידים, סגרה אשתקד סניף נוסף ברחוב מנחם בגין בתל אביב (כ-1,000 מ"ר). לרשת זו נותר כעת רק סניף פעיל אחד ברחוב קרליבך (כ-1,000 מ"ר).
המודל הגמיש של מתחמי העבודה פעל בחלק מהמקרים לרעתם, חלק מהשוכרים עזבו, אחרים קיבלו הנחות מפליגות, ורבים אחרים פשוט העדיפו לשבת על הגדר. אלא שב-2021 התמונה השתנתה, והגאות המחודשת בענף המשרדים הביאה אותו לשיא של כל הזמנים, בעיקר בתל אביב, וביתר עוצמה בחללי העבודה המשותפים.

גם מלונות נכנסו לענף

השנה נפתחו שמונה חללי עבודה חדשים ונחתמו עסקאות לפתיחתם שניים נוספים ב-2022. ריג'ס (Regus) פתחה ברבעון האחרון סניף במודיעין על כ-1,500 מ"ר; מיינדספייס פתחה סניף ביקום על 3,200 מ"ר; פאוורבול פתחה סניף בהרצליה על כ-2,300 מ"ר; קבוצת יקותיאל פתחה סניף בשם AMY'S בהוד השרון על 1,500 מ”ר; Rooms פתחה את הסניף במתחם יצחק שדה בת”א על 5,200 מ"ר, וסניף נוסף ברעננה על 4,000 מ"ר; ספייסס פתחה בכפר סבא סניף על 2,400 מ"ר, WeWork פתחה את הסניף שלה במידטאון ת”א על כ-5,000 מ"ר.
כמו כן, מספר בתי מלון נכנסו לפעילות חללי העבודה המשותפים בניסיון לפצות חלקית על התקופה הקשה בהיעדר תיירות חוץ. מלון ויטל התל-אביבי מציע חדרי ישיבות ואירוח; מלון ורט בירושלים מאפשר גם הוא חדרי ישיבות לצד עבודה בטרקלין העסקים; מלון איילנד בנתניה מציע חלל עבודה משותף, וכך גם פוסט הוסטל בירושלים.
לצד זאת, נחתמו מספר עסקאות להתחלת פעילות ב-2022. אחת האחרונות היא של חברת ריג'ס, ששכרה מקרן ריט 1 שתי קומות בבניין ריט 1 ברחוב ספיר באזור התעסוקה של הרצליה פיתוח. ריג'ס שכרה את הקומות הראשונה והשנייה בבניין, בשטח כולל של 3,500 מ"ר, לתקופה של עשר שנים, בדמי שכירות של 4.2 מיליון שקל בשנה. את אחת הקומות צפויה ריג'ס להשכיר לחברה אחת בלבד, והקומה האחרת תפעל כחלל עבודה רגיל.
עבור ריג'ס, זהו מתחם העבודה השלישי בהרצליה. כמו כן The Brain Embassy צפויה לפתוח בקרוב חלל עבודה משותף של 2,000 מ"ר בראש העין. לפני כשבוע גם נחשף כי חברת חללי העבודה מיקסר שכרה מגב-ים בניין בשטח 3,600 מ"ר בהרצליה.

"הרווח בתל אביב ירד"

לדברי עופר ויתקון, מנכ"ל ריג'ס ישראל, הביקוש בתל אביב כל כך חזק, שהוא מאמין שעד סוף השנה הוא יסיים לשווק את מרבית השטחים במתחם: "השוק בתל אביב משוגע, וגם בהרצליה ההיצע הוא יחסית מוגבל, וכבר שמענו על עסקה ב-110 שקל למ"ר. חברות הייטק מוכנות לשלם כל מחיר ויש אנומליה בשוק".
לדבריו, קיים קושי של חברות חללי עבודה שמסיימות חוזה להישאר בתל אביב לאור מחירי השכירות הגבוהים, אשר גורמים לכך שהמודל של חללי העבודה לא יהיה רלוונטי: "קיים קושי לשוכרים שאינם מתחום ההייטק והתקציב שלהם מוגבל להמשיך ולשכור בתל אביב כאשר מסתיים להם חוזה. יש לנו מתחם אחד שאנחנו לא ממשיכים בו את השכירות במגדל המוזאון, אבל לשמחתי זה המתחם היחיד שיש לו סיום חוזה קרוב, ובכל האחרים מועד סיום החוזה ארוך יותר.
"העלייה בדמי השכירות בעייתית גם לנו. כל מתחמי העבודה העלו מחירים, וגם אנחנו העלינו מחירים כמו לפני הקורונה ואולי הוספנו 5%-10% תלוי במיקום. אבל זה עדיין פחות מעליית מחירי שכירות המשרדים בשוק, כך שהרווח של המתחמים ששוכרים עכשיו בתל אביב מצטמצם".
אסף תדהר, מנכ"ל אתר השוואת חללי העבודה ספייסינג: "כולם הספידו את הענף הזה, אבל כיום כל חללי העבודה בישראל הם ברמת התפוסה הגבוהה ביותר אי פעם. גם מחוץ לתל אביב אחוזי התפוסה מצוינים ואין מקום בחללים. מה שקורה בארץ זה אנומליה, ההתאוששות הכי מהירה בעולם בזכות הכסף שהגיע להייטק.
"כולם מחפשים עובדים ולוקיישנים. מתחמי העבודה נפתחו במרכזי תעסוקה, ולכן הם חזרו הכי מהר. לצד זאת, חלק מהחברות עדיין לא רוצות להתחייב על חוזה ארוך טווח, ומתאים להם לקבל שירות בחללי עבודה".
לדבריו, חללי העבודה פורחים בכל הארץ, בניגוד לשוק המשרדים שחזר לשגשג בעיקר בתל אביב, כי חלק מהחברות שוכרות עבור העובדים חדרים במתחמים נוספים מחוץ למטה החברה.