בצל העלייה במחירי הדירות שהגיעה כבר ל-15.2% בשנה האחרונה, שי באב"ד, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בתקופת כהונתו של משה כחלון, אמר באולפן ynet כי "המשמעות של הליכה לבחירות בימים אלה היא היעדר תקציב והפסקת הטיפול במחירי הדיור שמטפסים. אחת הבעיות כיום היא שבערך שלוש שנים לא הייתה בישראל ממשלה מתפקדת, וכתוצאה מכך לא הייתה מדיניות ברורה וצעדים ברורים. זה מה שגרם לעליות המחירים ולמשבר הדיור".
לדבריו, "ככל שתהיה ממשלה שתתמיד בטיפול במחירי הדירות אז המצב יהיה יותר טוב. ככל שלא - הטיפול יהיה לוקה בחסר, וכשאין יציבות של ממשלה שמתפקדת ארבע שנים ויכולה לייצר תקציבים רצופים ורפורמות יציבות, זה משפיע על המחירים לאורך זמן".
בנוגע לפעולות של הממשלה הנוכחית בתחום הדיור, אמר באב"ד כי "לא מדובר במהלכים חדשים, אלא בעיקר בצעדים שנעשו בתקופה של כחלון. הממשלה מנסה להגדיל את היצע הדירות וזה דבר נכון, אבל כדי שזה יקרה צריך להתמיד בזה ואלה דברים שלוקחים זמן".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד
(צילום: יוסי זליגר)
העלייה המסחררת במחירי הדירות שפורסמה בסוף השבוע מהווה שיא מאז ספטמבר 2010, אז עלו המחירים ב-15.6% בחישוב שנתי. בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet ביום שישי כי הזינוק הנוכחי יביא כבר בראשית חודש מאי להחלטה על מספר צעדים דחופים בתחום הדיור.
באב"ד הסביר כי "כל שנה מתווספים שני אחוזים נוספים לשוק מחפשי הדירות, שהם למעשה 50 אלף דירות שצריכות להתווסף. ככל שמספר התחלות הבנייה לא יגדל - המחירים ימשיכו לטפס. השנה היה מספר יפה של התחלות בנייה, אבל זה חייב להימשך, ומצד שני צריך לווסת את הביקושים כמה שניתן. כחלון עשה את זה עם מחיר למשתכן, וכתוצאה מזה המחירים ירדו בשנת 2018 אחרי תקופה ארוכה של עליות".
בנוגע לפעולות של הממשלה הנוכחית בתחום הדיור, אמר באב"ד כי "לא מדובר במהלכים חדשים, אלא בעיקר בצעדים שנעשו בתקופה של כחלון. הממשלה מנסה להגדיל את היצע הדירות וזה דבר נכון, אבל כדי שזה יקרה צריך להתמיד בזה ואלה דברים שלוקחים זמן".
על הפחתת המס על הדלק, שנכנסה לתוקף בסוף השבוע, אמר באב"ד כי לדעתו מדובר בצעד נכון. "אני חושב שבחודשים האחרונים גביית המיסים היא גבוהה מדי. ליברמן הבין שבחודשים הקרובים אפשר להוריד בחצי שקל את מחיר הדלק וככל שגביית המיסים תהיה עודפת ויהיה עוד כסף להעביר לציבור - ייתכן שהוא ימשיך את ההוראה. ככל שההחלטות ימשיכו להתקבל בהתאם לגביית המיסים ובאופן מדוד מדובר בצעדים שקולים ואחראים. מבחינת ישראל זה כמובן צעד טוב, אך מבחינת הגירעון פחות".
מה לגבי שאר המחירים במשק שמאמירים? "קודם כל לממשלה יש תוכניות בתחום החקלאות, בהפחתת המיסים ובביטול המכסות. יש הרבה מאוד הצעות שמחכות לכנסת לטיפול ביוקר המחייה. אם לא יהיה רוב לקואליציה יהיה קשה להעביר אותם. יש הרבה מאוד צעדים שניתן לעשות, השאלה אם הכנסת תמשיך לפעול ועד כמה היא תתפקד".

"צר לי שהמינוי של שפיגלר עורר סערה"

בנוגע למינוי של מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר למנכ"ל חברת החשמל, שעורר סערה וטענות לפוליטיזציה בשבוע שעבר, אמר באב"ד כי לדעתו מדובר במינוי מקצועי וראוי. "כשראיתי את הסערה מאוד התפלאתי. שפיגלר היה מנכ"ל קק"ל ומנכ"ל הביטוח הלאומי. הוא איש מקצוע ומנהל בחסד, שנשא בתפקידים ציבוריים, ניהל גופים גדולים ומורכבים, והתקבל על ידי ועדת האיתור בצדק גמור". יש לציין כי בחודשים האחרונים דווח כי באב"ד שוקל להתמודד לתפקיד יו"ר חברת החשמל, אולם מאז כבר מונה דב בהרב לתפקיד. באב"ד מכחיש את הדיווחים.
הייתה שם פארסה מסוימת. "הפארסה היחידה שאני רואה זה שמישהו החליט שכאשר ממנים איש ימין זה פוליטי וברגע שזה איש שמאל זה מקצועי. זו הפוליטיזציה שעשו פה - לקחו איש מקצוע ואני מכיר אותו אישית, שהוא אדם ראוי, הגון ומקצועי, והחליטו שמינו אותו לא על פי כישוריו.
"חברת החשמל זו חברה שצריכה לדעת לעבוד בצורה טובה וצמודה עם הממשלה, להבין את הממשלה ואת כל הרגולציות, ואני חושב שבזה יש יתרון אדיר לשפיגלר על פני מועמדים אחרים. צר לי שהרבה אנשים עשו מהמינוי הזה סערה, אין לי ספק שהמינוי הזה נכון ביותר ומקצועי לחברה והוא ייקח את החברה הזו קדימה לשגשוג והצלחה, ושהוא יהיה מנכ"ל מצוין כמו שהיה בתפקידים הקודמים".