השופטת דנה אמיר הרשיעה היום (ראשון) את איש העסקים שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים, בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. השופטת זיכתה את רו"ח שארישוב בן ברוך, שמיוצג על ידי פרופ' קנת מן.
הכרעת הדין ניתנה לאחר שהפרקליטות טענה בכתב אישום שהגישה בשנת 2020 כי ברוש ניסה להתחמק מתשלום מס של 1.5 מיליון שקל.
בית משפט אף הרשיע את חברת א.ל.ע.א השקעות שברוש ואחיו החזיקו במניותיה בזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. יודגש כי כנגד אחיו של ברוש, יריב ברוש שיוצג על ידי עו"ד איריס ניב סבאג לא הוגש כתב אישום לאחר שנערך לו שימוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שרגא ברוש
שרגא ברוש
שרגא ברוש
(צילום: דוברות עיריית באר שבע)
על פי כתב האישום, ברוש ורו"ח מיכאל בר לבב הגישו הצהרות כוזבות למען סיווגה של חברתו של ברוש, א.ל.ע.א השקעות בע"מ, כחברה משפחתית ובכך השתמטו ממס בסך 1,554,626 שקל. יש לציין כי בר לבב הודה עוד קודם לכן במסגרת הסדר טיעון בכך שסייע לברוש בעריכת המסמכים המזויפים, ונגזרו עליו תשעה חודשי מאסר בפועל וקנס של 50 אלף שקל.
לטענת הפרקליטות, במועד שאינו ידוע במדויק, לאחר חודש יוני 2015, החליטו ברוש ובר לבב, רואה החשבון של החברה, לרמות את פקיד השומה על ידי יצירת מצג כוזב לפיו הוגשה בקשה להכיר בחברה כחברה משפחתית.
לצורך כך, זייפו השניים והגישו לפקיד השומה שלושה מסמכים שתכליתם הייתה להציג מצג לפיו הוגשה הבקשה בזמן הנחוץ על מנת לסווגה כחברה משפחתית. ברוש ורוה"ח בר לבב פנו מספר פעמים לפקיד השומה וביקשו להכיר בחברה כמשפחתית על בסיס המסמכים המזויפים.
בינואר 2017 הגישו ברוש ובר לבב לרשות המיסים, דו"ח שנתי על הכנסות החברה לשנת 2015, בחתימת ברוש, אליו צורף דו"ח כספי מבוקר ע"י רו"ח בר לבב. בדו"ח נכתב כי החברה נרשמה כחברה משפחתית. עקב הפניות וההצהרות ותוכנן הכוזב, סווגה החברה כמשפחתית.
המס אותו היו צריכים לשלם החברה ובעלי מניותיה הינו בסך 4,315,338 שקל. המס המופחת ששולם, עקב המרמה, הנו בסך 2,760,712 ש"ח בלבד. סה"כ השתמטו הנאשמים ממס בסך 1,554,626 שקל.
בנוסף, הואשם רואה החשבון בן ברוך, אשר שימש כרואה החשבון של ברוש והגיש את דוחותיו האישיים למס הכנסה, בעבירה של דוח וידיעות לא נכונים ללא הצדק סביר. בן ברוך, כאמור, זוכה.
לאורך המשפט טענו באי כוחו של ברוש כי מבחינתו של ברוש - משאירוע 2014 התרחש ומשברוש היה בתודעה שהחברה היתה משפחתית באופן מהותי - כל הטיפול בבעיה הטכנית שנוצרה, שהחברה לא נרשמה כמשפחתית - נעשה על ידי משרד בר לבב, טיפול שברוש לא היה מעורב בו.
ברוש העיד, כי ההנחה שלו היתה שמשרד רו"ח בר לבב מטפל בהסדרת הרישום של החברה כמשפחתית על יסוד האירוע האמיתי של 2014, כשההנחה של ברוש שזה צריך היה להיעשות כבר ב- 2014. כמו כן ברוש העיד, כי לא ידע על פרטי הטיפול, לא הכיר את המכתב של רו"ח בר לבב .
ברוש עוד העיד שאינו זוכר את נסיבות החתימה שלו על הטפסים המאוחרים. מבחינתו הוא חתם על הטפסים המאוחרים כפי שנהג לחתום על מסמכים מקצועיים אצל רו"ח, מבלי להקדיש לכך תשומת לב או מודעות, שכן, מדובר היה בטפסים שנדרשו במסגרת טיפול טכני בבעיה שנוצרה. למעשה הטענה היא שכשם שרו"ח בן ברוך לא היה מעורב באופן הטיפול של רו"ח בר לבב בבעיה שנוצרה, וכאמור דווח לרשות המיסים על כך שקיימת בעיה ברישום והיא בטיפול - בוודאי שברוש לא היה מעורב.
השופטת אמיר קבעה בהכרעת הדין כי " מפירוט הראיות שלעיל עולה כי המאשימה הציגה ראיות ישירות לפיהן שרגא ברוש חתם על טפסים מתוארכים לאחור הדוברים שקר על עצמם, ויוצרים מצג כוזב בפרט המהותי והרלוונטי – התאריך בו נחזה כי נערכו ונחתמו, וכי הם עלולים להטעות... בשילוב הראיות מסקנתי היא כי הנאשמים הציגו לרשות המסים מצג כוזב ישיר העלול להטעות".
עו"ד ניב סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב מסרה מטעמו של שרגא ברוש: "הופתענו מאד מהכרעת הדין. עמדו לשרגא ברוש טענות הגנה משמעותיות ומהותיות ואנחנו עומדים מאחוריהן. לאחר שנלמד את הכרעת הדין נשקול את צעדינו".