בשורה לניצולי השואה, 76 שנים וחצי לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ד'), בדיון שבו השתתפו גם שר האוצר אביגדור ליברמן והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, תשלום תוספת של כ-2,500 שקל בשנה ל-116 אלף ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות החל מינואר 2022, במסגרת חוק ההסדרים. יצוין שמדי יום נפטרים בישראל כ-40 ניצולי שואה ותקציב התוספת יקטן מהסיבה העצובה הזאת בשנים הקרובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ אפרת רייטן, אישרה בכך את סעיף 33, הטבות לניצולי שואה, בפרק י', מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית ותיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022). החוק מתייחס להגדלת המענק השנתי לכ-65 אלף ניצולי שואה שאינם זכאים לתגמול חודשי ולכ-51 אלף נפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה, מ-3,991 ל-6,500 שקל. העלות השנתית שהוקצתה למהלך היא בשנה הקרובה כ-300 מיליון שקל, וממנה נגזר על פי נציג משרד האוצר בדיון, עלי בינג, סכום התוספת לכל זכאי - 2,509 שקל.
1 צפייה בגלריה
ניצולי שואה באושוויץ
ניצולי שואה באושוויץ
ניצולי שואה באושוויץ
(צילום: shutterstock)

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בדיון: "היה לי חשוב להגיע היום, היום בו מציינים 80 שנה לטבח בבבי יאר, אחת הטרגדיות הקשות שעמינו עבר. אנחנו מציעים כאן עלייה של כ-60% בגובה המענק וזו בשורה לאותם אנשים. ממשלה שקיימת פחות מארבעה חודשים מביאה תקציב חברתי, מוסרי עם מחויבות גבוהה לאותן קבוצות שציפו לעזרה מצד ממשלת ישראל".
השרה לשוויון חברתי השרה מירב כהן, אמרה כי "בתוך שורדי ושורדות השואה יש קבוצה שזכאית למענק חודשי בין 6,000-11,000 שקל בחודש ויש קבוצה שמקבלת רק פעם אחת בשנה כ-4,000 שקל וזה עוול גדול. 80% מהקבוצה השנייה מקבלים היום הבטחת הכנסה. אלה ניצולי השואה העניים ולשם אנחנו מכוונים את החיצים שלנו. לצד התוספת הזאת גם העלנו את הבטחת ההכנסה ב-500 שקל בחודש. בנוסף, אנחנו עושים מאמץ להביא עוד כספים מגרמניה והצלחנו להביא לחלקם עוד כ-4,000 בשנה, כך שעבור חלק מהם מדובר בתוספת כללית של 13,000 שקל בשנה".
יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן ציינה כי "בתקציב הנוכחי יש הרבה פרטים חברתיים, אנחנו דנים כאן רק בשבוע האחרון בקצבאות הנכים, בניצולי שואה, מאות מיליונים נוספים שאנחנו מאשרים כאן לטובת אותן אוכלוסיות. התחושה היא שדברים חיוביים קורים, שאנחנו מצליחים לקדם כאן צעדים חשובים ועל כך אנחנו מודים לשרים ולגורמי המקצוע על שיתוף הפעולה".
במהלך הדיון הגיש ח"כ אופיר כץ מספר הסתייגויות המבקשות להעניק לזכאים למענק שנתי את אותן הטבות שמקבלים ניצולים הזכאים למענק חודשי, בהן הפחתה בתעריפי החשמל, הארנונה והמים וכן הטבות במימון תרופות וטיפולים רפואיים. הוועדה יצאה להפסקה בכדי לבחון את הדברים מול הגורמים הרלוונטיים, לאחריה הוחלט שלא לקבל את ההסתייגות.
ח"כ אופיר כץ: "מדובר באוכלוסייה שסבלה באופן ישיר או עקיף מפעולות הנאצים או מתעמולתם. בית המשפט עשה להם עוול כשקבע את אותה הפרדה אבל אנחנו יכולים כעת לתקן ולהעניק להם את אותן הטבות. לצערי האוצר התנגד להצעות".
נציג משרד האוצר הסביר: "באירוע הזה הוקצו כאמור 300 מיליון שקל, מהם נגזרה העלייה במענק השנתי. מחישוב ראשוני של הבקשה עולה כי רק ההטבות בטיפול הרפואי מגיעות לעלות של כ-380 מיליון שקל בשנה. גם החשמל והארנונה זה עשרות ואולי מאות מיליונים בשנה, שלא ניתן להוסיף כרגע להחלטה. אפשר בעתיד לבחון את המספרים ולדון בהגדלת ההטבות לקראת התקציב הבא".
אברמי טורם, מנהל הרשות לניצולי שואה, בירך על המהלך ואמר "בכל יום שההחלטות האלה לא מתקבלות האנשים האלה נפטרים. אנחנו ברשות קמים כל יום למשימה הזאת, לראות איך אנחנו מאפשרים להם לחיות את שארית חייהם ברווחה".
עו"ד גליה מאיר אריכא מהרשות הוסיפה: "התחום הזה עבר מהפך בשנים האחרונות. אנחנו מתקדמים בצעדים יפים ברמה כזאת שניצולים שקיבלו רנטה מגרמניה שהיה נחשב בעבר טוב יותר פונים אלינו בבקשה לעבור להסדר הישראלי".