לאחר שמשרד האנרגיה הודיע היום בצהריים על העלאה נוספת במחיר הדלק, הבהיר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי הוא מתנגד לחידוש הפחתת המס על הדלק. הנגיד אמר בתשובה לשאלת ynet במסיבת העיתונאים שכינס לרגל פרסום הדוח השנתי של בנק ישראל, כי נוכח הגירעון הגדול בתקציב המדינה אין מקום לפי שעה לסבסד את מחיר הדלק חרף העלייה הגדולה במחירו לצרכן מאז תחילת השנה.
העלייה במחירי הדלק מביטול הנחת המס ב-1 בינואר מסתכמת כבר ב-78 אגורות. העלייה במחירו היום היא כבר הרביעית ברצף כאשר הממשלה לא מחדשת את הסבסוד של מס הדלק. זאת למרות שמחיר ליטר בשירות מלא כבר נושק לשמונה שקלים.
1 צפייה בגלריה
אמיר ירון
אמיר ירון
הנגיד, אמיר ירון
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo)

הנגיד גם התייחס לחשש מהורדות דירוג אשראי נוספות של ישראל: הוא הבהיר כי בעולם ישראל מתומחרת כבר לפי דירוג אשראי של BBB, למרות שחרף הורדת הדירוג על ידי חברת הדירוג מודי'ס ישראל מצויה עדיין בדירוגי A הגבוהים. עם זאת אמר הנגיד, עוד טרם הודעת שתי חברות דירוג האשראי הנוספות, כי הוא צופה שלאחר המלחמה נתוניה הכלכליים של מדינת ישראל ישתפרו ויחזירו את תמחור דירוג האשראי לדרגה גבוהה יותר.
בתשובה לשאלה נוספת האם בעקבות ההמלצה בדוח לגייס את הצעירים החרדים לצבא, בין השאר לטובת המשק, אמר הנגיד כי בעניין חיוב ערביי ישראל לשרת שירות לאומי יש לשקול את הנושא לפי טובת המשק. היום הגיש השר דוד אמסלם עתירה לבג"ץ בתביעה לגייס במקביל לחרדים גם את ערביי ישראל מתוך כוונה להשוואת הנטל על כל אזרחי ישראל.
בדוח השנתי של בנק ישראל שהתפרסם היום הוא סקר את האתגרים שעומדים בפני הכלכלה הישראלית בעקבות המלחמה, והדגיש את הצורך הדחוף בשוויון בנטל הביטחוני, תוך גיוס חרדים, כדי לצמצם את הפגיעה במשק לאור הארכת השירות בסדיר ובמילואים. בנוסף הזהיר הנגיד מהעלויות הגבוהות הצפויות בביטחון בשנים הקרובות, ומכך שאלה צפויות להוביל לקיצוצים נרחבים.