עסקת החבילה שאושרה אתמול (ראשון) בממשלה, ובראשה העלאת שכר המינימום במשק בהדרגה ל-6,000 שקלים עד סוף שנת 2025, גורמת ללא מעט ביקורת. כזכור, בהצבעה שנערכה כל חברי סיעת העבודה ומרצ הצביעו נגד, אולם העסקה בכל זאת עברה. העסקה תגיע בקרוב לוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אפרת רייטן (העבודה), שכבר אמרה כי דרושים בה שינויים בנושא שכר המינימום.
שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס להתנגדות היום בישיבת סיעת ישראל ביתנו ושלח מסר מלגלג לשרי העבודה ומרצ: "לא מבין את הקמצנות של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה שרוצים להעלות רק ל-6,500 ולא ל-8,500". הוא הוסיף: "שכר המינימום בישראל גבוה יותר מארה"ב ומחלק מדינות אירופה. כשמדברים על עלייה מי שיספוג את זה לרוב הם המעסיקים הפרטיים והתעשיינים. כלכלה זה איזון מאוד עדין בין רצוי למצוי והחכמה היא להגיע לאיזון הנכון. העסקה שחתמנו עליה משקפת את אותו איזון עדין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בשביל לעזור לאותם אנשים שמרוויחים מעט יש את מה שנקרא מענק עבודה. אנשים שכבר הודענו שיקבלו עוד 800 שקל. זה מכשיר נכון, שלא מוסיף הוצאות נוספות על המעסיקים. אי אפשר לשנות את העסקה באופן חד צדדי, אלא רק בתנאי שכל הצדדים שהיו חלק מהעסקה: מעסיקים, עובדים והמדינה - ירצו לשנות".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, וח"כ רם שפע מהעבודה, התייחסו גם הם היום באולפן ynet לעסקה המדוברת. "הדיל הזה מאוזן. הוא יעלה את שער המינימום ב-14 אחוזים באופן מדורג. זו עלייה ראויה, נכונה, שנותנת לעסקים שקשה להם היום מצד אחד לפרגן לעובדים, אבל מצד שני גם לאפשר עליית שכר, והכל נעשה בעסקת חבילה שישבו בה שלושה צדדים שאף אחד לא פראייר, אמר תומר, שלקח חלק בדיונים לעסקה.
העובדה שכבר עכשיו יש קולות הקוראים לפצל את העסקה למספר סעיפים שיובאו להצבעה, ולא יחד, מרתיחה את תומר: "מאחורי הקלעים היה קרב במכתשים ובסוף הגענו לעסקה. ואז פתאום באה הקואליציה, שבמקום שכמו בדרך כלל תתמוך בשר האוצר ותתמוך בתוכנית המאוד מאוזנת והנכונה, פתאום כל אחד רוצה לפתוח אותה מחדש. איזו עסקה אפשר לעשות כאשר דקה אחרי זה אפשר להפוך אותה?".
עוד אמר תומר: "אנחנו בשכר מינימום במקום טוב באמצע בעולם, הרבה יותר מספרד, פורטוגל, ומדינות אירופיות אחרות. הבעיה העיקרית שלנו היא שהפריון פר עובד נמוך. ובמקום שחבריי יבואו ויילחמו איתי להעלאת הפריון מצד אחד ואז השכר ייעלה אחריו. דבר שני, אנחנו נלחמים ביבוא ממדינות כמו טורקיה, מצרים, סין, שם שכר המינימום הוא 250 דולר. אנחנו צריכים להבין שגם צריך להתחרות".
אז מה הצעד הבא שלכם? "אנחנו רוצים שעסקת החבילה תעבור כולה, שאם משנים בה לו דבר קטן היא נופלת. אני מכיר שר אוצר אחד בישראל, והוא שר אוצר שיודע לראות את כל הצדדים ולתכנן עסקה טובה".
2 צפייה בגלריה
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ח"כ שפע ממש לא מסכים על העלאה האיטית לטענתו בשכר המינימום: "העסקה לא מתכתבת עם המציאות. העובדה היא שאין עלייה בשכר המינימום. כי כשאתה מצמיד, אתה עושה כביכול עלייה בשכר המינימום לחמש השנים הקרובות. ויודע מה יקרה לך למדדים במשק, ואתה מודה מראש שלא יהיה כוח קנייה גדול יותר בעוד 5 שנים למי שאני מעלה לו את שכר המינימום, אז אין עלייה. זאת הורדה בשכר המינימום, כולם יודעים את זה".
ד"ר תומר: "אתה מבין? הוא רוצה שאנחנו נשלם, כשהממשלה לא מכניסה את היד לכיס. זה נורא נחמד להגיד למעסיקים 'אתם תסגרו את הפערים'".
ח"כ שפע: "אהיה שמח שהממשלה בהקשר הזה תכניס את היד".

מיכאלי: "לא יכולים להרשות פגיעה בשכר המינימום"

בישיבה שנערכה אתמול, הצהיר שר האוצר אביגדור ליברמן כי "לא נוכל לתת מענה לכל הבעיות. לכן נכון לקחת כמה נושאים עיקריים ולטפל בהם מהיסוד. עד כה השקענו מיליארדים בסגירת פערים חברתיים. ההשלכות של העלאת שכר המינימום הן בעיקר על הסקטור הפרטי, ולכן זה מובא כחבילה. אם בכנסת יפצלו את זה נמשוך את ההצעה. זאת עסקת חבילה אחת". ליברמן טען כי עליית שכר מינימום תעמיס על מעסיקים מהשוק הפרטי, ותביא בסוף לפיטורי עובדים. שר האוצר אישר את הקדמת לו"ז אישור התקציב כפי שפורסם ב-ynet.
השרה מרב מיכאלי, התנגדה לדברים: "הממשלה הזאת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה בשכר המינימום של עובדות ועובדים רבים כל כך ובאוכלוסיות החלשות, כפי שמובא בעסקת החבילה הנוכחית. לכן אנחנו במפלגת העבודה נמשיך לפעול כדי ששכר המינימום לא יפגע, ואני בטוחה שגם תמצא הדרך להעלות אותו".
השרה תמר זנדברג ממרצ הייתה יותר תקיפה: "העלאת שכר המינימום שנמצאת כרגע בעסקת החבילה היא שחיקה בפועל של השכר ולא עלייה. צריך לשפר את ההצעה, כי בשכר המינימום כל שקל זה שקל שיוצא לצריכה, ולכן תורם להמשך הצמיחה. לגבי הסעיף שנוגע לכנסת, אין לו מקום. הכנסת היא לא חותמת גומי".
שר הבריאות ניצן הורוביץ טען: "עם צמיחה כל כך גדולה של המשק ועודפים גדולים בגביית מיסים, המדינה חייבת להעלות את שכר המינימום. חבל שהדיבור שלכם באוצר נשאר תמיד אותו דבר שאין ואין ואין. זה לא משנה בכלל הנתונים, זה משהו מדהים".