1 צפייה בגלריה
אריאל ניומן ז"ל עם הוריו
אריאל ניומן ז"ל עם הוריו
אריאל ניומן ז"ל עם הוריו
בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה שהוריו של הנער אריאל ניומן ז"ל, שמת ממכת חום בטיול של מכינת "ייעוד" במדבר יהודה ב-2014, יפוצו בכ-2.7 מיליון שקל. השופטת חיה זנדברג קבעה שביום הטיול שרר עומס חום כבד וכי רכז המכינה ומנהל המוסדות שלה התרשלו כשאפשרו את קיומו.
ניומן נולד ב-1996 בארה"ב, שם גרים הוריו גם כיום. בספטמבר 2014, בהיותו כבן 18, הוא הגיע לישראל כדי להשתלב במכינת "ייעוד" הירושלמית שנועדה לתלמידים אמריקנים שבאים לשנת לימודים וחלקם מתגייסים לצה"ל. במסגרת זו יצאו 13 משתתפי המכינה לטיול. ביום השני שלו, בסביבות 14:30 בצהריים, התמוטט ניומן, פונה במסוק לבית החולים הדסה כשהוא ונפטר כעבור כמה שעות.
לטענת ההורים, בנם קרס כתוצאה מעומס החום הכבד והנתבעים אחראים ברשלנות למותו. מנגד טענו במכינה כי המוות נגרם מסיבות גנטיות-רפואיות שאינן תלויות בהם ושלא הייתה כל התרשלות מצדם.
השופטת חיה זנדברג ציינה כי מנתונים שהועברו לחדר המצב של החברה להגנת הטבע בזמן אמת, ביום הטיול שרר עומס חום כבד באזור הטיול בשעות הרלוונטיות. מהמסמכים הרפואיים עלה כי כלל הגורמים שהיו מעורבים בפינוי הנער ובטיפול בו התרשמו כי מצבו ומותו נגרמו בשל מכת חום. כך למשל, בהגיעו לבית החולים הדסה נמדד לו חום של 43 מעלות והרופא שטיפל בו כתב כי הרושם הוא של מכת חום.
בפסק הדין נכתב כי אפילו בעדותו של מומחה מטעם המכינה הייתה הודאה בכך שהיציאה לטיול בשעת עומס חום כבד היא אסורה. לכך יש להוסיף את עדותו של מי ששימש מנהל חדר מצב טיולים ומוקד טבע בחברה להגנת הטבע. זה מסר כי אם המכינה הייתה פונה לחדר המצב או למוקד לפני היציאה לטיול - המסלול לא היה מאושר מחמת עומס חום כבד.
בנסיבות אלה, קבעה השופטת זנדברג, אסור היה להוציא את הקבוצה לטיול. היא הדגישה כי הייתה מוטלת על המכינה החובה לברר את תנאי מזג האוויר בפרט כשמדובר בקיץ וברור כי טיול במדבר בתקופה זו עלול להיות מסוכן.
נקבע כי רכז המכינה שהיה אחראי על ארגון הטיול התרשל כשלא בדק כדבעי את הנתונים הנוגעים לצפי לעומס חום כבד, החמיץ את התחזית וכתוצאה מכך התקיים הטיול בתנאים הקשים והמסוכנים. בנוסף נקבע כי ראש מוסדות ייעוד התרשל בכך שלא מילא את חובתו לפקח על היציאה לטיול ולהבטיח שהוא מתקיים בהתאם לנהלי הבטיחות.
הנתבעים חויבו לפצות את ההורים בכ-2.207 מיליון שקל על הפסדי שכר, 500 אלף שקל על נזק לא ממוני וכן בסך של כ-54,938 שקל על הוצאות קבורה. בנוסף נפסקו לזכותם שכר טרחת עו"ד בשיעור של 23.4% מהפיצוי שנפסק והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד א. עמוס פריד • ב"כ הנתבעים: עו"ד לאה רז שפילר • עו"ד ג'אהד חורי עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין