עד לשעות הערב היום (ב') הגישו כבר 15 אלף בעלי עסקים בקשות לרשות המיסים לקבלת הפיצויים המובטחים במסגרת התוכנית הכלכלית שאושרה בכנסת לפני 10 ימים. רק אתמול בערב נפתחה האפשרות להגשת הבקשות וכבר הגישו רבים מהצפוי את הבקשה לקבלת הפיצוי, יממה בלבד לאחר פתיחת האתר לבקשות.
ברשות המיסים עושים כעת מאמץ מיוחד לאמת את הבקשות, ובתשובה לשאלת ynet אמרו כי הכספים הראשונים לאלפי בעלי עסקים יועברו לחשבונות הבנק שלהם כבר תוך שלושה ימים, ורובם יראו את הכסף בחשבון עד יום שישי השבוע.
ברשות המיסים מנסים שלא להערים קשיים על מבקשי הפיצוי וככל שלא עולה חשד מיוחד לניסיון להונות את הרשות, הכספים המבוקשים יאושרו ויועברו בהקדם לחשבונות של בעלי העסקים.
ביום רביעי יתחיל גם הביטוח הלאומי לשלם לעשרות אלפי המפונים שאינם שוהים בבתי מלון את התשלום החודשי הראשון, במסגרת התוכנית לפיה ישולמו 200 שקל למבוגר ו-100 שקל לילד עבור כל יום של שהות המפונים בפתרונות עצמאיים, על פי הכללים שנקבעו לפינוי ישובים בדרום ובצפון הארץ. התשלום יינתן רק למי ששוהים מחוץ לבית מלון או בית הארחה, על פי רשימות שהכין משרד התיירות ושאומתו והוצלבו עם מידע שניתן לביטוח הלאומי.
היום התכנסה הוועדה למעמד האישה בכנסת לדיון מיוחד על הסכם האוצר ומשרד הביטחון למתן תמיכות לבנות ובני זוג למגוייסים בצו 8. הקרן קיבלה עד כה כבר כ-5,000 פניות בחמשת ימי פעילותה. בסוגיית אובדן הכנסה של בן או בת זוג התקבלו 755 פניות.
יו"ר הוועדה, ח"כ תמנו שטה, אמרה בדיון כי הציבור חייב לדעת על ההטבה הזאת. "בעבר התקבלו החלטות ממשלה והסכומים לא מומשו במלואם". נציג הצבא הסביר בוועדה כי הקרן תפצה על אובדן הכנסה חודשי של עד 10 אלף שקל, וכל סכום מעבר לכך יעלה לוועדת חריגים. הקרן תפעל חצי שנה עד שנה וניתן יהיה להגיש בקשות רטרואקטיבית על כל התקופה. נציגת משרד האוצר ציינה כי השבתת מערכת החינוך היא מה שמנע מנשים רבות לחזור לשוק העבודה והמאמצים צריכים להיות מכוונים לחזרת מערכת החינוך לשגרה מלאה.
הוועדה קיימה דיון מעקב מיוחד ליישום ההסכם בין משרד הביטחון למשרד האוצר בנושא "תמיכה וסיוע לבנות ובני זוג של מגויסים בצו 8". יו"ר הוועדה, ח"כ תמנו שטה, אמרה בפתח הדיון: "הגענו לפשרה במקום ללכת לסעיף בחוק שקבעה הכנסת, של שיפוי של אובדן הכנסה ואובדן ימי עבודה לתוך הקרן של משרד הביטחון שנועדה לסייע למגויסים ולבני משפחותיהם".
נועה שוקרון רכזת תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר: "הגענו להסכם נכון מקצועית שנותן מענה נדרש לאוכלוסייה הרלוונטית. הקרן עלתה לאוויר ויש כבר בקשות. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון כדי לוודא שכל שהוסכם יצא לפועל". היו"ר תמנו שטה: "ההסכם הסתמך על אמון למרות החתימות ואני רוצה שתמשיכו לעקוב. חשוב שהדבר יגיע לידי מיצוי ופרסום. ראוי שנגיד למגוייסי צו 8 שאנו רואים את בנות הזוג ולא יהיה מצב שתשלמו מכיסכם על זה שאתם בחזית וגם בנות הזוג לא צריכות לשאת לבד בנטל הכלכלי. אנו מכירים מצבים שבעבר הממשלה החליטה החלטה אבל זה לא הגיע לידיעת הציבור והזכויות לא מומשו במלואן".
ראש ענף תכנון כוח אדם במילואים, סא"ל אבישג סבג ראובן: "הכנסנו בתקנון סעיף שאומר שאם בן או בת הזוג נפגעו כלכלית הם יכולים לפנות אלינו לקרן כאשר הנוסח קובע - אובדן הכנסה של בן או בת הזוג שבן או בת זוגם נקראו לשירות מילואים בצירוף הצגת שלושה תלושי שכר לפני היציאה למילואים או כל מסמך המעיד על כך או דו"ח רווח הפסד אם היא עצמאית ולהראות את ההחמרה. הפצנו את ההודעה למאות אלפי משרתי המילואים. יש מרכז ייעודי עם 30 מוקדניות שמטפלות בזה".
בתוך כך, יצא היום לדרך מתווה הסיוע לעמותות. במסגרת מדיניות שר האוצר, לשמירה על רצף תפקודי ובהתאם למתווה הסיוע לעסקים המעודד את הארגונים להמשיך ולפעול, פורסמו היום להערות ציבור, מבחני התמיכה לסיוע לעמותות, במסגרתם תינתן תמיכה לעמותות שהכנסותיהם פחתו עקב המלחמה. המענקים נועדו לסיוע בהוצאות שכר והוצאות קבועות אחרות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ: ארגוני החברה האזרחית עושים עבודה חשובה בשגרה וכל שכן בחירום. בימים הראשונים של הלחימה ראינו זאת ביתר שאת. מתווה הסיוע הזה יסייע לארגונים להמשיך ולתת מענה חברתי אזרחי ולחזק את החוסן הלאומי".