החוק לביטול עילת הסבירות שעבר אתמול (שני) בכנסת, כחוק משמעותי ראשון במסגרת המהפכה המשפטית, הגביר במידה רבה את החשש לפגיעה קשה בכלכלה הישראלית ולגידול בסכנה לפריצת משבר פיננסי בישראל. מה עלול לקרות בכלכלה ובמשק הישראלי כתוצאה מהחוק שבוטל בתחומים השונים? ynet עושה סדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
(צילום: Shutterstock)
הבורסה הגיבה אתמול, מיד לאחר אישור החוק, בירידות שערים חדות. האם הבורסה תמשיך לרדת ומדוע בעצם? קשה לחזות מה יקרה בימים ובשבועות הבאים, בעיקר משום שגם בג"ץ עשוי להתערב בחוק החדש, אולם כאשר קיים חשש אמיתי שבישראל יבוצעו מהלכים בלתי סבירים, חברות עלולות להימנע מלהשקיע בישראל ויתכן שיפחיתו את הפעילות. לצד זה קיים גם חשש אמיתי מהאטה כלכלית וממיתון, ובכל מקרה הפגיעה במשק כבר כאן, השאלה אם היא תתגבר.
מה כבר קורה עכשיו? בתחום ההייטק, חברות רבות כבר הכינו עצמן מראש למקרה שתתחיל חקיקת פרקים מהרפורמה המשפטית והוציאו מישראל בחודשים האחרונים מיליארדי דולרים. כעת מבהירים המפגינים, שהגיעו שלשום אל מול הכנסת בירושלים, כי "זאת הייתה רק ההתחלה", דהיינו, שעוד מיליארדים רבים עלולים להיות מועברים מישראל לחו"ל כבר בשבועות הקרובים. הנתונים הרשמיים אף הצביעו על כך שההשקעות החדשות בהייטק בישראל, בעיקר מצד משקיעים זרים, פחתו כבר ב-90% בחודשים האחרונים. ההייטקיסטים אמרו בהפגנתם מול הכנסת: "ביטול עילת הסבירות הוא יום שחור לענף ההייטק".
מה המשמעות של פגיעה משמעותית בהייטק? מדובר בקטר הצמיחה העיקרי של המשק הישראלי. פגיעה קשה עוד יותר בהייטק, שמצוי במשבר בכל העולם, אם כי בממדים קטנים יותר באופן מובהק - תפגע בשיעור הצמיחה הפוחת של ישראל, תגרום לפיטורי עובדים בענף ותפחית עוד את ההכנסות הגבוהות ממיסים מההייטק.
מדוע בעצם ביטול עילת הסבירות עלולה להרחיק מכאן חברות זרות? החלטות בלתי סבירות יכולות לכלול בעצם כל דבר ועניין: הממשלה יכולה למנות שרים בלתי כשירים בתחומים שונים, ללא אפשרות ערעור (למשל מינוי בעל עבר פלילי לשר בכיר), להמציא לפתע אגרות חדשות, לבצע מינויים של מנהלים לא מוכשרים, רק כי הם מזוהים פוליטית, ולהמשיך בפירוק מוסדות קיימים.
מה למשל? כבר עתה מנסים שרים לבטל את "נבחרת הדירקטורים" ברשות החברות הממשלתיות, לפזר את הרשות השנייה, לבטל את הוועדה למעמד האישה ולפזר את לשכת עורכי הדין. ביטול עילת הסבירות רק תגביר את התופעה הזאת ולא תתאפשר אף התערבות בג"ץ בהחלטות.
מעמדה הכלכלי של ישראל בעולם צפוי להיפגע? בכך אין כלל ספק. מדינות וחברות לא נוטות להשקיע כספים במדינות לא דמוקרטיות והחמור מכל יקרה כאשר ככל הנראה חברות דירוג האשראי יזהירו את המשקיעים בדוחות חמורים שיפרסמו בחודשיים הקרובים (ואולי עוד קודם לכן) מהמתרחש בישראל. האזהרות עלולות להיות מלוות באיום חד משמעי להורדת דירוג האשראי של ישראל, או לפחות פגיעה בתחזית הדירוג, שעלולה להוביל בעתיד הלא רחוק, אולי כבר ב-2024, להורדת הדירוג. זאת, לראשונה מאז שישראל מדורגת מזה 25 שנים.
ואיך מהלך כזה ישפיע על האזרחים? ברגע שדירוג האשראי יופחת, או אפילו רק תחזית הדירוג תרד, הריבית על ההלוואות שמדינת ישראל וחברות ישראליות ייטלו בחו"ל תעלה. כדור השלג יתגלגל מיד לשיעורי הריבית בישראל, שיעלו עוד מעבר לעלייתם הרבה ב-15 החודשים האחרונים (ריבית בנק ישראל זינקה מ-0.1% ל-4.75%). הסובלים העיקריים מכך יהיו נוטלי הלוואות הדיור, שחלקם לא יוכלו לעמוד עוד בהחזרים.
יש כבר תוצאות מיידיות בתחום הכלכלי, בשל ביטול עילת הסבירות? בוודאי. כבר אתמול הגיבה הבורסה בירידות שערים חדות, שעלולות להימשך בימים הבאים, אם לא יובטח במהרה שינוי בחקיקה שכבר אושרה או עצירה מוחלטת ומיידית לאורך זמן של הרפורמה המשפטית. מדד ת"א 35 ירד שעה קלה לאחר ההצבעה בכנסת ב-2.2%, ת"א 125 ירד ב-2.4%, ת"א פיננסים צנח ב-3.5% ומניות הנדל"ן צנחו בכ-4%. גרוע לא פחות: אגרות החוב הממשלתיות ירדו בשיעור ניכר של 1.8% ובמקביל השקל נחלש באופן משמעותי: שער הדולר זינק במסחר הרציף ל-3.69 שקל (משער יציג של 3.62 שקל) והאירו טיפס לשער גבוה של 4.08 שקל (משער יציג של 4.02 שקל).
פורום העסקים, הכולל את 150 החברות הגדולות בארץ, השבית אתמול עסקים. האם צפויות עוד שביתות במשק? יכול מאוד להיות, אולם מי שנותרה מאחור והפכה בעצם ללא רלוונטית בעת ההצבעה הגורלית ולאחריה, היא ההסתדרות. זו פרסמה בשלושת הימים האחרונים כל מני הודעות אזהרה, שלא "הבהילו" את המחוקקים. יחד עם זאת, ראשיה חששו לפעול משום שבכמה וועדים שולטים אנשים חזקים בליכוד ולאור הטענה שלהם שחלק מהעובדים המיוצגים בעד הרפורמה המשפטית.
אבל ההסתדרות עשויה להשבית את המשק בקרוב? אין לדעת. אתמול אחה"צ פרסם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הודעה נוספת, לפיה "אני עומד מאחורי הדברים שאמרתי בשבועות האחרונים, ומבהיר כי מרגע זה ואילך לכל התקדמות חד-צדדית ברפורמה, יהיו השלכות קשות. לא אאפשר להעמיק את השסע והקיטוב בעם. או שהדברים יתקדמו בהסכמה רחבה, או שלא יתקדמו כלל. כבר בימים הקרובים אכנס את המוסדות העליונים של ההסתדרות, מתוך כוונה להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק ולהפעילו בעת הצורך עד להשבתה מלאה".