ברקע אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה שלישית בכנסת, הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ב') בירידות שערים חדות: מדד ת"א 35 איבד 2.21%, ת"א 125 ירד ב-2.32% ות"א בנקים צנח בלא פחות מ-3.86%. גם המדדים ת"א ביטוח, ת"א נדל"ן ות"א פיננסים איבדו למעלה מ-3.5% כל אחד.
במקביל, לאחר שהשערים היציגים של הדולר ושל האירו נקבעו ללא שינוי מהותי, לאחר ההחלטה הסופית נחלש השקל משמעותית מול שני המטבעות המובילים ואיבד כ-1.5% מול הדולר, שנסחר סביב 3.673 שקלים, וכ-1.3% מול האירו, שנסחר סביב 4.072 שקלים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום, כשהמשקיעים עוד סברו שתיתכן פשרה סביב עילת הסבירות, השקל התחזק בלמעלה מכ-1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב
(צילום: shutterstock)
בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, טען יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת המסחר בבורסה, כי "זה אחד הימים היותר תנודתיים שראינו פה בשנים האחרונות. למעשה, הקשר ישיר בין מה שקורה בירושלים למה שקורה על המסכים... יש פה תגובה מאוד חריפה. אם עד היום ראינו את זה ברמה היומית, היום ראינו את זה בטווח של שעה, ממש כתגובה ישירה לחדשות. זה מאוד נדיר. אני 23 שנה מתעסק בניהול השקעות והנגזרות של זה, והתנהלות כזו בתוך היום לתוך אירוע פוליטי... לקבל ידיעה ו'לסחור אותה' - זה חריג".
עוד לדבריו, "ודאי שיש פה סוג של אכזבה של המשקיעים שהדבר הזה ימשיך להעיב על השווקים. בסוף, הכל נגזרת של מה שיהיה בפועל - אחד חושב שיהיה חושך ואחד חושב שיהיה בסדר. למרות שהחודש אנחנו רואים ביצועים יפים מאוד של השווקים, כל הזמן שהסוגיה של הרפורמה המשפטית לא תיפתר - יש אי-ודאות. מי שלא הבין עד עכשיו שאנחנו בתוך אירוע מורכב שיש לו השפעות כלכליות משמעותיות, כנראה מפספס את התמונה".
ברקע לסכנה כי דירוג האשראי של ישראל יפגע בשל המשך החקיקה, אמר פגוט כי "אני חושש שהדבר הזה יכול להגיע גם לחברות הדירוג. זה בהחלט איום שמרחף מעל השוק המקומי ואני מאוד מקווה שהוא לא יתממש, אבל כמובן שהסיכון בקטע הזה גדל. אז לצד הזדמנויות, יש איומים ועד שהסאגה הזו שאנחנו נמצאים בה לא תיפתר, שוק ההון הוא הברומטר (מכשיר מדידת לחץ אטמוספירי - ד"ר) למה שקורה (במדינה)". לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבפתח הכתבה.

למרות עליות, הבורסה המקומית עדיין בביצועי חסר

ברקע, הבורסה בת"א ננעלה ביום חמישי בשבוע שעבר בירידות, אחרי שלושה ימים של עליות. בסך הכל, בשבוע שעבר זינקו המדדים המובילים של הבורסה בשיעור מרשים למדי: מדד ת"א 35 הוסיף כ-4% ות"א 125 עלה בכ-4.4%. יחד עם זאת, בצל החששות מהמהפכה המשפטית ומהשלכותיה על הכלכלה המקומית, הבורסה המקומית עדיין מציגה ביצועי חסר משמעותיים לעומת המדדים המובילים בוול סטריט מתחילת השנה.
כך למשל, נכון לסוף השבוע שעבר, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה ב-6.7% ות"א 125 בשיעור כמעט זהה, בעוד מדד S&P 500 (המייצג 500 מהחברות הגדולות בארה"ב) זינק בלא פחות מ-19% מתחילת השנה ומדד הטכנולוגיה נאסד"ק רשם קפיצה אדירה של כמעט 40%.
אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ auren ישראל, הסביר אתמול ב"כסף חדש" כי "הבורסה משקפת את חוסר הוודאות, ואנחנו רואים בימים האחרונים תנודתיות חריגה, מטורפת. ברור שכשיש תנודתיות כזאת בדרך כלל מי שחוגג ונהנה מזה הם הספקולנים. רוב הציבור ניזוק בדרך כלל, כי המוסדיים, ששם הכסף של כולנו מושקע, לוקח להם יותר זמן להגיב והם צריכים הרבה יותר מנגנוני הגנה.
"אז בסופו של תהליך, הציבור ניזוק מהתנודתיות הזאת, והספקולנטים מרוויחים. אין ספק שהבורסה מגיבה מהר מאוד, זאת אומרת, אתה יכול לראות את הלך הרוח העסקי, לפעמים בתנודתיות יתר אפילו. אבל מה לעשות, כולנו מסתמכים על הבורסה וחיים מהחסכונות שלנו שנמצאים או צמודים לתהליכים שקורים בבורסה. ולכן, תנודתיות באופן עקרוני פחות טובה לנו, ואנחנו נשאף לימים רגועים ויציבים יותר". לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן השני שבכתבה.
פורסם לראשונה: 10:28, 24.07.23