זה לא כל כך נעים לראות קניון סגור, ובטח לא בימי שיא הפעילות של החופש הגדול. זו גם הייתה תגובתם של חלק מהמבקרים היום (ב') בקניון עזריאלי בתל אביב, שהגיעו לבילוי או לסידורים בקניון וגילו רק לאחר שהגיעו שהוא סגור לחלוטין. הקניון היה מוחשך ברובו, המדרגות הנעות הושבתו והמזגן שלרוב מושך אנשים למרכזי הקניות הסגורים - לא פעל.
נאור הגיע עם שני ילדיו מבת ים לקניון הבוקר: "היה לי חופש מהעבודה ואמרתי שניקח את הילדים לעזריאלי בכיף. אפילו אמרנו שלא ניסע עם הרכב, ניסע באוטובוס בשביל החוויה. אנחנו מגיעים לפה והכל סגור. אין אנחנו מתדרדרים מדחי לדאחקה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
(צילום: מוטי קמחי)
אדיר בנו הוסיף "אני לא יודע למה עושים שביתה, אני אפילו לא יודע מה זה שביתה ואני רוצה ממש שיפתחו פה ולא יעשו עוד שביתות בחיים". "אתם מבינים, הם לא יודעים אפילו מה זה שביתה", אמר נאור, "התחלתי להסביר מה הרעיון של לשבות. לא יודע, אולי זה שיעור בדמוקרטיה או שיעור במשהו".
לאה חדד נתקעה בקניון דווקא בעת שהמתינה לרכבת, שגם כן חוותה שיבושים היום בצל תקלה, חזרה לביתה בצפת. בנה הוא אלון חדד - בן זוגו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. "אני באתי מצפת להפגין, אני ביביסטית מוצהרת ואני לא יודעת מה כל ההפגנות האלה. אני מכבדת את את השמאל, כולם אחים שלנו. אבל משבשים לנו את כל החיים שלנו, עכשיו אני רוצה לחזור לצפת איך אני אחזור? תאמינו לי, הצטערתי שבאתי". נציין כי רכבת ישראל הודיעה הבוקר על תקלת חשמול שבעקבותיה נעצרה תנועת הרכבות בין נתניה והרצליה, בלי קשר לשיבושים.
"הבן זוג של הבן שלי הוא יו"ר הכנסת, כל הזמן הפגנות מתחת לבית של הבן שלי, הילדים שלו קטנים. למה?". הוסיפה חדד. בנוסף אמרה כי היא מתכוונת לנקוט עמדה מול אותן רשתות, גם כאשר השביתה תיגמר: "כל החנויות שלא פתחו - אני לא קונה יותר מהם. למשל מפוקס לא אקנה יותר, מה אני צריכה? למה? שיהיו שביתות הגיוניות. לבריאות, זה באמת דמוקרטיה לעשות הפגנות, זו זכותם. אבל לא להגיע למצבים של לסגור קניונים".
2 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
קניון עזריאלי סגור
(צילום: מוטי קמחי)
בר ושי הגיעו לעזריאלי לסניף של בית הספר קידום במסגרת קורס בו הם לומדים למבחן אמיר"ם. בהפסקת הצהריים הם לרוב קונים משהו לאכול בקניון, היום הם כנראה ישארו רעבים. "לא ידענו שהקניון סגור, הגענו לפה והודיעו לנו שתביאו אוכל מהבית, אבל אני אישית כבר הייתי על אוטובוס בדרך לפה וראיתי את ההודעה הזו תוך כדי. יש לנו הפסקה, הלכתי למגה ספורט כי אני רציתי לקנות משהו ואני עכשיו מגלה שהוא סגור. לא היה לי מושג לפני זה", מספרת שי.
בר הסכים איתה והוסיף: "אדם לומד פה במסגרת מסוימת, רוצה לאכול צהריים ומגלה להפתעתו שהקניון סגור בצורה שהיא לדעתי יוצאת דופן ואפילו מוזרה. לדעתי המחאה לא צריכה להגיע לסדר גודל שאדם רוצה לקנות אוכל והוא צריך להביא מהבית".
"אני חושב שהרבה אנשים שעובדים פה בקניון כופים עליהם שבתון", הוסיף בר. "אדם יכול להחליט לעצמו אם הוא רוצה לשבות, אבל חברה או קניון או מנכ"ל מסוים לא יכול לכפות על אלפי עובדים במשק לשבות".
עובדי מתחם ביג בפרדס חנה נעלו את חניון הכניסה עם מחסומים ושרשראות. יחד עם זאת, חנויות מזון ונוחות, על פי חוק, נשארו פתוחות. "חופש גדול, רצתי מהר לסניף פה של רמי לוי לקנות לנכדים כמה דברים. המתחם סגור, וזה ממש עצוב", אמרה יהודית אהרון. "חבל על הפרנסה של העסקים, אבל אם זה יביא אולי לעצירה היום של החקיקה זה שווה", הוסיפה אהרון.
אלי לוי, שגם הוא הגיע למתחם, בפרדס חנה הוסיף: "זה נזק כלכלי גדול. מי יגיע לכאן כשהכל סגור ומסוגר? פשוט תמיכה של בכירי המשק בניסיון אחרון להגיע היום לפשרה. חובה להמשיך בניסיונות ההידברות היום עד הרגע האחרון למרות מה שקורה כאן".
אושר בן זינו, תושב פרדס חנה, החליט לעמוד בשערי הכניסה למתחם, הזיז מחסומים וקרא לאנשים להיכנס לתוך המתחם הסגור. "לא יכול להיות שאנשים יעשו קניות וילכו ברגל עם הקניות. אנשים לא מוכנים לראות מתחם סגור אבל עם קניות ככה להיסחב בחום הגדול זה לא אנושי, לכן פתחתי את המחסומים כאן שיקנו וישר למכונית".

אחרי שפורום העסקים הודיע על השבתת פעילות החברות שהמנהלים שלהן חברים בפורום, על רקע ההצבעה שצפויה היום (ב') על ביטול עילת הסבירות בכנסת, מרכזים ורשתות רבות נשארו סגורים: מתחמי ביג ברחבי הארץ, כמו גם כל קניוני עופר, עזריאלי (כולל אתר המכירות של הקבוצה), חנויות רשת פוקס (וגם אתר המכירות שלה). טרמינל איקס עצר את ההזמנות באתר. רשתות המזון, הפארם והבנקים נותרו פתוחות מאחר שאלו מוגדרים "מפעלים חיוניים", אולם רשת מקדונלד'ס למשל כן שובתת (למעט סניף נתב"ג).