התחרות על עובדים מול חברות ההייטק והמאמץ לשמר את כוח האדם הקיים הביאו לירידה של 27.7% ברווח הנקי של אלביט מערכות ברבעון הראשון של 2022. הרווח הנקי של החברה צלל ל-52.8 מיליון דולר, לעומת 72.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ומניית החברה יורדת במסחר בתל אביב בכ-7%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת, לאחר שאלביט הפרישה 32 מיליון דולר למימון אופציות ה"פאנטום", המאפשרות תשלום במזומן של ההפרש בין מחיר המניה לבין מחיר המימוש שנקבע מראש, שנתנה למאות עובדים בשנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
מפעל של אלביט
מפעל של אלביט
מפעל של אלביט
(צילום: אביהו שפירא)
כמו כן, הירידה ברווחיות מצטרפת לקיפאון בצבר ההזמנות, שעומד על 13.7 מיליארד דולר, מה שהביא לכך שלראשונה מזה שנים יש לתעשייה האווירית (תע"א) המתחרה צבר הזמנות גדול יותר, בסך 14 מיליארד דולר.
התע"א, שכחברה ממשלתית מנועה מלחלק אופציות לעובדים, הרוויחה ברבעון המקביל השנה 78 מיליון דולר, ועקפה באופן נדיר את אלביט גם בסעיף הזה.
אולם, במכירות ממשיכה אלביט להוביל, עם עלייה של 21% ל-1.35 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה, לעומת 1.2 מיליארד של תע"א. עם זאת רשמה אלביט עלייה של 16% ברווח הגולמי, ל-326.9 מיליון דולר.
מנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, אמר ל-ynet כי "בלי התשלום לעובדים שנועד לפצות על העלייה במניית אלביט היינו רושמים עלייה ברווח. אנחנו שמחים לשלם לעובדים ולחלוק איתם את ההצלחה של החברה. יש קצת התקררות בתחרות מצד הייטק, אבל עוד מוקדם לראות לאן דברים הולכים".
באשר לטענה כי התוצאות לא מבטאות את הציפיות הגבוהות של המשקיעים בצל המלחמה באוקראינה, טען מכליס כי "רשמנו עלייה של 21% בהכנסות, ועוד בשער דולר נמוך יחסית שעלה מאז. המלחמה באוקראינה פרצה לקראת סוף הרבעון וכבר מביאה לנו הכנסות, אבל ההשפעות שלה יורגשו יותר בהמשך. רשמנו עלייה במכירות בעיקר באסיה ובאירופה ויש ביקוש חזק למערכות שלנו".
בתוך כך, אלביט קיימה בשבועות האחרונים אירוע הדגמה גדול של החימוש המדויק שלה, מתותחים ופגזים ועד רקטות וחימוש משוטט, בהשתתפות מאות אורחים מ-10 צבאות. ברבעון האחרון היא קיבלה חוזה בסך 16 מיליון דולר לספק למכון וייצמן טלסקופ חלל וחוזה בסך עשרות מיליוני שקלים ממשרד הביטחון לפיתוח מערכות מתקדמות ללוחמי חי"ר.
החזרה לשגרה אחרי שיא מגפת הקורונה, שמתבטאת במקרה של אלביט בחזרה לפעילות שיווקית מלאה בחו"ל, התבטאה בעלייה של 68% בהוצאות השיווק והמכירה ל-87 מיליון דולר לעומת ינואר 2021, בימי הגל הרביעי, ושל 32% בהוצאות הנהלה ובהוצאות כלליות ל-84.3 מיליון דולר.