מקדונלד'ס, נייקי, פייסבוק, מרצדס, איקאה, גוגל ונטפליקס, הן רק חלק מחברות הענק שעזבו את רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה, והותירו את המדינה הענקית עם מחסור בסחורות כמעט בכל המגזרים. אבל מסתבר שיש כאלה שניצלו את המצב לטובתם, כמו למשל יזמים צעירים מקומיים שהקימו חברות והחלו ליצור קשרים עם מפעלי ייצור בסין, שבניגוד למדינות המערב לא הטילה על רוסיה סנקציות, ומייבאים למדינה לא מעט מוצרים שהיו חסרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
פגישת ולדימיר פוטין עם שי ג'ינפינג בבייג'ינג, סין
נשיא רוסיה פוטין ונשיא סין ג'ינפינג. המדינות נשארו חברות קרובות
(צילום: SPUTNIK POOL, AFP Pool, Alexander Zemlianichenko, ALEXEI DRUZHININ / KREMLIN / SPUTNIK / POOL)
אנליסטים רבים השוו את הבידוד הכלכלי הנוכחי של רוסיה לזה מהתקופה הסובייטית, אבל הוא מזכיר יותר את שנות ה-90 עם קריסת ברית המועצות והקומוניזם, שהותירה חורים גדולים בשרשרת האספקה וגרמו ליזמים מקומיים למצוא דרכים יצירתיות לסתום אותם, ועל הדרך גם להתעשר. סוכנות הידיעות בלומברג סקרה את דרכי ההתמודדות של הרוסים עם המצב.
חברת אביטו, המקבילה הרוסית לקרייגסליסט (Craigslist), מפעילה אתר אינטרנט שמכיל לוח מודעות מקוון לשלל נושאים, וביניהם גם למוצרי צריכה. אם תרשמו בשורת החיפוש בו Gucci תמצאו לא פחות מ-173 אלף אייטמים שונים, מה שמראה על רשתות אספקה חדשות שקמו. כמו כן, חברות רבות מייבאות אייפונים וציוד טכנולוגי מערבי דרך מדינות סובייטיות לשעבר.
עוד שיטה פופולרית להתמודד עם המחסור היא באמצעות זכיינים של מסעדות ובתי קפה בינלאומיים, שפשוט מוכרים מוצרים עם אריזה וסמלי לוגו דומים, אך מעט שונים מהמקור. כך למשל את Starbucks שינו ל-Stars Coffee, פיצה האט היא Pizza N (ה-N הרוסי נראה כמו H באנגלית).
דוגמה אחרת למוח היצירתי: יזם רוסי, שהקים בדובאי חברה בעלת רישיון לייבא זהב. חברות רוסיות קונות מטילי זהב, שולחות אותם אליו והוא מוכר ליצרני תכשיטים בנסיכויות המפרץ. לאחר שהכניס לכיסו כ-40% מהרווח, הוא משתמש בשאר הכסף לרכישת חלקי חילוף לרכבים, או כל דבר אחר שצריך, ומעביר אותם לרוסיה.
3 צפייה בגלריה
הרשת הרוסית שהחליפה את Starbucks
הרשת הרוסית שהחליפה את Starbucks
הרשת הרוסית שהחליפה את Starbucks
(צילום: AP)
כל אלה הם חלק ממה שגורמים בקרמלין מכנים "כלכת הגיוס". בנאום שנתן במרץ הנשיא ולדימיר פוטין, זמן קצר לאחר תחילת המלחמה מול אוקראינה, הוא אמר כי "יש רק דרך אחת לצאת מהתנאים בהם אנו נמצאים כעת, והיא לתת חופש מירבי לאנשים שמנהלים עסקים". שני צעדים משמעותיים שהמשטר עשה בנידון: ביטל את התקנות שאסרו על יבוא מקביל, הלוואות בריבית נמוכה לבעלי עסקים וביטול בדיקות בירוקרטיות.
לא רק יזמים רוסים מנסים להחיות את הכלכלה המקומית, גם חברות ומותגים ממדינות שלא הטילו סנקציות על המדינה הענקית נכנסו חזק לשוק. כך למשל, שיאומי הפכה ליצרנית הסמארטפונים הנמכרת ביותר ברוסיה בשנה החולפת והדיחה מהמקום הראשון את סמסונג. בכלל, שלושה מתוך חמשת מותגי הסמארטפונים הנמכרים ביותר מגיעים מסין.
שוק בגדי המעצבים והאקססוריז משגשג למרות הסנקציות. כזכור, האיחוד האירופי אסר במרץ 2021 על יבוא פרטי יוקרה לרוסיה ששווים יותר מ-300 אירו. אז הרוסים מצאו פתרון בכך שהם קונים מטורקיה ודובאי, שמפעילות טיסות ישירות אליה. ההערכה היא כי מאז המלחמה אזרחים רוסים רכשו מוצרי יוקרה בשווי של 7 מיליארד דולר, בין אם זה בקניות בבית או בנסיעות לחו"ל, שמהווים 3% מהשוק העולמי.
3 צפייה בגלריה
שיאומי Mi 10T Pro
שיאומי Mi 10T Pro
סמארטפון של שיאומי. הפך לפופולרי מאוד
(צילום: ynet)

"כלכלת רוסיה תתכווץ ב-2.5% נוספים ב-2023"

למרות הכל, הסנקציות של המערב עדיין מכאיבות לרוסיה. מכוניות ב.מ.וו משומשות או טויוטה (שתיים מיצרניות הרכבים שעזבו את המדינה), נמכרות במחירים גבוהים מאוד, כאילו הן היו חדשות, ורבע ממטוסי חברת התעופה הרוסית אירופלוט קורקעו מכיוון שהיו צריכים את החלקים שלהם בכדי לתחזק מטוסים שעדיין טסים.
מחקר של סוכנות הידיעות בלומברג, שהשווה את רוסיה לדרום אפריקה של שנות ה-60 עד ה-90, שהושפעה מסנקציות בעקבות האפרטהייד, הגיע למסקנה כי הכלכלה הרוסית עומדת בפני "האטה משמעותית לאור מחסומי סחר וזרימת הון, שחונקים את התחרות ומוסיפים לחוסר היעילות". לפי הערכות בלומברג, הכלכלה הרוסית התכווצה ב-2.7% בשנה שעברה, ואמורה להתכווץ ב-2.5% נוספים ב-2023.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של רוסיה הפסיקה לפרסם נתוני סחר מפורטים לאחר הפלישה לאוקראינה, אבל לפי הערכות, הייבוא ירד ב-23.5% ב-2021. מנגד, סגן ראש הממשלה, דניס מנטורב, חזה בספטמבר כי שווי היבוא המקביל יגיע ל-20 מיליארד דולר, לפחות עד סוף 2022.