זה זמן רב שהשווקים העולמיים מושפעים מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומהחשש העולה מהסלמה שתוביל להצטרפות של מדינות נוספות - בעיקר אם פוטין אכן יחליט לממש את האיום הגרעיני שלו. אחת ה"מרוויחות" האחרונות מהמצב היא ספקית הנשק המובילה לוקהיד מרטין, אשר המניה שלה זינקה בכ-28% מתחילת השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע האחרון בלבד קפצה המניה בכ-17%, לאחר שהחברה הכתה את תחזיות הרווח ברבעון השלישי של 2022 ואף הודיעה על הגדלת הדיבידנד ועלייה בהיקף הרכישות החוזרות של המניה (תהליך הנחשב להבעת ביטחון במניה, במסגרתו חברה או תאגיד רוכש מחדש מניות שהוא עצמו הנפיק בעבר). בנוסף, החברה דיווחה כי סגרה עסקה חדשה בהיקף של כ-477 מיליון דולר, הכוללת אספקה של מערכות טילים מונחים לצבא ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין
(צילום: לוקהיד מרטין)
לוקהיד מרטין היא חברה אמריקנית אשר מספקת מגוון רחב של כלי תעופה, בהם מטוסים, מסוקים, לוויינים וטילים, בעיקר לממשלת ארה"ב (כ-70% מהכנסות החברה). היא ידועה בין היתר כספקית של המטוס F-35, ממנו מגיעות כ-30% מהכנסות החברה.
ברקע, לוקהיד מרטין לא הייתה החברה היחידה בתחום הביטחון שנהנתה מעליות חדות בשבוע האחרון: L3Harris עלתה ב-13%, ג'נרל דיינמיקס ב-10%, ריית'און טכנולוגיות ב-7% ונורת'רופ גרומן ב-13%.

גם חברות הביטחון הישראליות "נהנו" בחודשים האחרוניים מעלייה בצרכים הביטחוניים של מדינות שונות ברחבי העולם. כך למשל, התעשייה האווירית הציגה אומנם קיפאון בהכנסות וירידה ברווח ברבעון השני של השנה, אולם עדיין שמרה על תוצאות שיא בשל הרבעון הראשון והמנכ"ל נשאר אופטימי כלפי מגה עסקאות באירופה בצל המלחמה.
במקביל, גם רווחי אלביט ירדו, אולם צבר ההזמנות עלה ברבעון השני של השנה לשיא של 14.1 מיליארד דולר. עם פרסום הדוחות אמר מנכ"ל אלביט, בצלאל מכליס, כי "יותר ויותר מדינות מגדילות את תקציבי הביטחון כדי להבטיח לעצמן יכולות עצמאיות מול האיומים השונים".

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר

  • נטפליקס, ענקית הסטרימינג הבינלאומית, זינקה ב-26% במסחר בשבוע שעבר. יחד עם זאת, על אף הזינוק, המניה עדיין נסחרת בפחות מחצי מהמחיר בו נסחרה בתחילת 2022. הסיבה לעליות האחרונות, אשר הגיעו לאחר שהחברה מחקה כאמור חלק גדול משוויה בצל התחרות הגדלה בשוק, היא שנטפליקס הציגה דוחות כספיים חיוביים במיוחד והוסיפה 2.41 מיליון משתמשים חדשים ברבעון האחרון - פי שניים מהתחזיות. בנוסף, החברה הציגה צפי להכנסות חדשות מתוכנית המנויים החדשה שלה שתכלול פרסומות.
  • סנאפ, מפעילת הרשת החברתית המובילה סנאפצ'ט, צנחה ב-22%. לאחר שנסקה בתקופת הקורונה בכ-900%, קרסה המנייה בכ-90% וזאת בין היתר ברקע התחרות העולה בתחום ומדיניות הפרטיות החדשה של אפל שפגעה במפרסמים רבים. את הירידות האחרונות ניתן לייחס לפרסום הדוחות הכספיים של החברה שאיכזבו בשורת ההכנסות וכללו ירידה גבוהה מהמצופה בהכנסה הממוצעת ממשתמש. בתוך כך, הנהלת החברה דיווחה כי היא מתכננת שינוי ארגוני נרחב שיכלול פיטורין של כחמישית מכוח האדם הקיים.
  • אריקסון, מפתחת ויצרנית של ציוד לרשתות תקשורת, צנחה ב-14%. המנייה רשמה תנודות גבוהות כאשר השיגה תשואה חיוביות של כ-90% בין מרץ 2020 לפברואר 2022, אך לאחר מכן איבדה קרוב למחצית משוויה. הירידות בפברואר החלו ברקע דיווחים כי חלק מתשלומי החברה הגיעו לארגון הטרור דאעש. גם כאן הירידות האחרונות מיוחסות לפרסום דוחותיה הכספיים של החברה, מהם נרשמה אכזבה בשורת הרווח.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.